Gå til innhold

[Løst] Hvordan å få øynene til en person til å skinne?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har drevet på med portrettfotografering en stund. Jeg ser på proffesjonelle fotografer at de klarer å få øynene til modellen til å skinne som på dette bildet: Bilde Nr. 1

 

eller dette: Bilde Nr. 2

 

Er det noe som blir gjort i photoshop dette, eller er det noe form for linser som modellen har på seg, eller er det en funksjon på kameraet jeg må stille på for å få tatt slike bilder?

 

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke fatte hva Radial Gradient har med dette å gjøre????

 

Glansen i en modells øyne er jo først og framst gjennskinnet fra det lyset som er brukt, derfor der det dette som er det avgjørende.

Etterpå er det bare å leke seg med tonale kontraster og oppskraping, til du får fram det resultatet du ønsker.

 

Slik jeg har gjort med disse to bildene.

Bildet av den unge mannen er tatt i natulig lys fra et vindu, og bilde av jenta er tatt med studiolys

post-251400-0-29727600-1325450453_thumb.jpg

post-251400-0-16201700-1325450542_thumb.jpg

Endret av wasco
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte hva Radial Gradient har med dette å gjøre????

 

Det har jo alt med dette å gjøre. Enten kan du gjøre det i studio, eller etterbehandle i Photoshop.

Jeg har lest en del tutorials om retusjering av portretter, men har aldri hørt om at noen bruker Radial Gradient. Men ser ikke bort fra at det kan være en framgangsmåte

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte hva Radial Gradient har med dette å gjøre????

 

Glansen i en modells øyne er jo først og framst gjennskinnet fra det lyset som er brukt, derfor der det dette som er det avgjørende.

Etterpå er det bare å leke seg med tonale kontraster og oppskraping, til du får fram det resultatet du ønsker.

 

Slik jeg har gjort med disse to bildene.

Bildet av den unge mannen er tatt i natulig lys fra et vindu, og bilde av jenta er tatt med studiolys

 

Er enig har bare brukt lyskilder for å få denne effekten.

Lenke til kommentar

På det ene bildet TS linker til står det jo spesifikt:

I tried to use a coloring technique done on old war photographs, and colored everything myself. The eye was made an unreal shade of blue on purpose, to accentuate this editing technique.

 

Akkurat hva slags teknikk det er brukt står det ikke, men kan fint tenke meg Radial Gradient kan være bruk der.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Retter dere lysene mot øynene når dere tar bilder av modellen eller bruker dere en annen lyssetting? For å få effekten av de skinnende øynene.

hvist du med skinnende mener refleksen, så, ja det er refleksen fra lyskilden

Men det er også fult mulig å "fake" slike reflekkser i PS

Lenke til kommentar

Retter dere lysene mot øynene når dere tar bilder av modellen eller bruker dere en annen lyssetting? For å få effekten av de skinnende øynene.

I de fleste tilfeller pleier, i alle fall etter min erfaring, nok lys å treffe øynene til at man får et lite glimt (catchlight) og tilstrekkelig liv i fargene. Hvis ikke bruker jeg gjerne en ekstra lyskilde spesifikt for det formålet. Den kan være ganske svak, det skal lite til før refleksen blir tydelig nok. Siden de andre lysene typisk er mye sterkere lager ikke denne ekstra lyskilden noen uønskede skygger heller. Kan gjerne bruke bikube eller låvedører for å begrense den til å bare treffe øye-området.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Retter dere lysene mot øynene når dere tar bilder av modellen eller bruker dere en annen lyssetting? For å få effekten av de skinnende øynene.

I de fleste tilfeller pleier, i alle fall etter min erfaring, nok lys å treffe øynene til at man får et lite glimt (catchlight) og tilstrekkelig liv i fargene. Hvis ikke bruker jeg gjerne en ekstra lyskilde spesifikt for det formålet. Den kan være ganske svak, det skal lite til før refleksen blir tydelig nok. Siden de andre lysene typisk er mye sterkere lager ikke denne ekstra lyskilden noen uønskede skygger heller. Kan gjerne bruke bikube eller låvedører for å begrense den til å bare treffe øye-området.

 

Må jeg sette lyset f.eks på siden for at effekten skal få mest mulig effekt? Må jeg sette lyset mest mulig foran? Spiller det noe rolle hvor jeg plasserer lyset i forhold til øynene?

Lenke til kommentar

.

.

Må jeg sette lyset f.eks på siden for at effekten skal få mest mulig effekt? Må jeg sette lyset mest mulig foran? Spiller det noe rolle hvor jeg plasserer lyset i forhold til øynene?

Vanligvis skal lyskilden være i øyehøyde, og bør ellers posisjoneres sånn at catchlighten dukker opp der man normalt ville forvente å se en refleksjon, fortrinnsvis fra den kanten hovedlyset kommer fra. Ville ikke anbefalt å ha den rett foran, da havner den så nærme kameraposisjonen at det er fare for røde øyne og uheldige plasseringer av catchlighten.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har drevet på med portrettfotografering en stund. Jeg ser på proffesjonelle fotografer at de klarer å få øynene til modellen til å skinne som på dette bildet: Bilde Nr. 1

 

eller dette: Bilde Nr. 2

 

Er det noe som blir gjort i photoshop dette, eller er det noe form for linser som modellen har på seg, eller er det en funksjon på kameraet jeg må stille på for å få tatt slike bilder?

 

Takker for all hjelp :)

 

Du kan oppnå dette ved en kombinasjon av lys og photoshop. De pene jentene er glad i musling oppsettet. Da kaster du lys direkte inn. Og du forsterker effekten og fargene litt i photoshop i ettertid.

 

Regner med du har studioblitzer.

Musling funker veldig bra på tett portrett; Du trenger en studioblitz og en refleksskjerm. (Evt to studioblitzer) Plasser blitzen foran på skrå over, slik at den peker på skrå ned mot ansiktet. Refleksskjermen plasserer du ved brystet og vannrett ut. Blitz og skjerm skal stå så nærme modellen som overhode mulig. Jo tettere jo bedre. Det blir mye lys som gjør pupillen liten og legger masse farge i iris.

Endret av ramses
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...