Gå til innhold

Vurderer å kjøpe Samyang til Canon 5D mark II


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe ein Samyang til Canon 5D mark II.

 

Noken som har Samyang, og kan komme med litt innspel her?

 

Og det står i så fall mellom 24mm f/1,4 og den nye 14mm f/1,4 som kjem ut. Er det noken som veit ca kortid den nye 14mm-en vil vere i butikk?

 

Har frå før av 17-40mm f/4, så treng ikkje akkurat meir vidvinkel enn det.. Men er ute etter den store blendaren Samyang gir, for liker å fotografere stjerner. :)

 

Fordelen med 24mm er moglegheita til å montere på filter, mens 14mm er ein del vidare.

 

Tips og innspel? :)

 

(Og er det slik at ein må ha adapter, og i så fall, kva slags?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

samyang har vel ikke kommet med en 14/1.4!? hvis du mener 14/2.8 så er den i butikk allerede. jeg solgte min 17-40 og kjøpte 14/2.8 hos Japan Photo for noen mnd siden. jeg hadde riktignok 24mm tse fra før, så ikke helt samme vurderinga jeg gjorde brennviddemessig, jeg trengte noe videre og mer lyssterkt enn 17mm f4 til arkitektur i trange ute- og innerom..

 

har ikke prøvd den til å fotografere stjerner, men generelt kan jeg si at den er relativt skarp (jeg returnerte imidlertid først et eksemplar som var langt mindre skarpt), lite CA, ganske mye vignettering, ganske heftig "mustasj-forvrenging" men det rettes greit opp i LR (vet ikke om profilen ligger inne som standard enda, jeg lastet den ned fra et eller annet sted jeg ikke husker i farta, fant en link i en tråd på flickr).. fokusskalaen er helt på jordet, så jeg satte på en remse papirteip og målte opp min egen skala :p men har blitt mye bruk av live view til fokusering allikevel. du trenger ikke adapter, den har EF-mount, men den er altså helmanuell. Det skal visst gå an å ordne til med en AF-confirm-chip, men har ikke prøvd det selv og har hørt at det ikke er veldig pålitelig.. noen bilder her

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

samyang har vel ikke kommet med en 14/1.4!? hvis du mener 14/2.8 så er den i butikk allerede. jeg solgte min 17-40 og kjøpte 14/2.8 hos Japan Photo for noen mnd siden. jeg hadde riktignok 24mm tse fra før, så ikke helt samme vurderinga jeg gjorde brennviddemessig, jeg trengte noe videre og mer lyssterkt enn 17mm f4 til arkitektur i trange ute- og innerom..

 

har ikke prøvd den til å fotografere stjerner, men generelt kan jeg si at den er relativt skarp (jeg returnerte imidlertid først et eksemplar som var langt mindre skarpt), lite CA, ganske mye vignettering, ganske heftig "mustasj-forvrenging" men det rettes greit opp i LR (vet ikke om profilen ligger inne som standard enda, jeg lastet den ned fra et eller annet sted jeg ikke husker i farta, fant en link i en tråd på flickr).. fokusskalaen er helt på jordet, så jeg satte på en remse papirteip og målte opp min egen skala :p men har blitt mye bruk av live view til fokusering allikevel. du trenger ikke adapter, den har EF-mount, men den er altså helmanuell. Det skal visst gå an å ordne til med en AF-confirm-chip, men har ikke prøvd det selv og har hørt at det ikke er veldig pålitelig.. noen bilder her

 

Rota vel kanskje litt, er sikkert f/2,8 eg meinte.

 

Vil gjerne ned til f/1,4, så blir kanskje 24mm, med mindre det kjem andre innspel her. Den trenger heller ikkje adapter reknar eg med?

 

Takk for veldig godt svar, får håpe eg ikkje opplever same fokusproblem som deg. :)

 

 

EDIT: Finn forresten ikkje 24mm-en i nettbutikk. Nokon med link?

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

 

EDIT: Finn forresten ikkje 24mm-en i nettbutikk. Nokon med link?

Tror ikke den er kommet ut i butikken enda.

 

Nei, er dessverre ikkje det.

Sjekka facebook-sida til Samyang, og der står det full release feb 2012.

 

Noken som veit kor lang tid det tar før objektivet vil vere til salgs i norske nettbutikker?

Lenke til kommentar

Vil samyang 14 f1.4 passe til canon 7D?har tenkt på et nytt objektiv til nordlys fotografering og bør ha grei vidvinkel og god lysstyrke.

 

Tror det ble avklart at denne ikke finns. 14mm kommer med 2.8, og 24mm kommer med 1.4 som max blender.

 

begge kommer med canon fatning og passer 7D, men ingen autofokus.

P-E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...