Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

35 år gammel - føler jeg må kvitte meg med "venner" - ikke lett.


Anbefalte innlegg

Jeg er 35 år fra Oslo området og har et problemet jeg hadde håpet vi kunne diskutere litt her på forumet. Kanskje kommet noe nærmere en løsning for min del.

 

Prøve å forklare situasjonen lett:

Har i dag to vennekretser. Begge har jeg hatt siden barneskole/ungdomsskole tiden.

Den første vennekretsen brukter jeg tid sammen med ikke bare vennene men familien til vennene. Blir bedt på diverse familiemiddager, bursdager osv.

I denne kretsen føler jeg meg mer hjemme og godtatt for den jeg er.

 

Vennekrets to består av gutter jeg har kjent helt tilbake fra barneskolen, og så en del fra ungdomsskolen. Vi har hatt utrolig mye hyggelig sammen, og vi var kongene på byene i mange år.

De fleste vennnene her har sport til felles, men her faller jeg ut. Så den fellesneveren vi har hatt har vært drekking.

 

Når vi møtes fortelles alltid de mest pinligste episodene vi har vært oppe i, og det er jo noen.

 

For noen år siden bestemte jeg meg for å drikke minimalt, ikke avholds, men trenger ikke drekke meg dritings to dager per helg.

Dette sliter vennekrets to å forholde seg til, den dag i dag. Som 35 åring opplever jeg stadig drekkepress fra denne kretsen. Og målet er jo stort sett å se meg bli skikkelig drita.

 

Men jeg har en jobb der det ikke er noe jeg bør gjøre på fritiden, og jeg føler jo ikke personlig for å drikke så mye mer.

 

Nå i det siste føler jeg at jeg blir invitert mindre og mindre når det er noe. Når jeg blir invitert er det drekkepress, og "mobbing" fordi jeg ikke bøtter nedpå.

 

Jeg inviterer noen ganger gjengen til meg, og da spiller vi poker og hører på musikk. Det pleier å fungere. Men det har blitt mindre oppmøte ettersom jeg ikke drikker noe særlig mye selv.

 

Etter et julebord nå i år, er jeg der at jeg lurer på om jeg skal bryte bort fra vennekrets 2. Men det er jo mange folk jeg har kjent hele livet da. Men jeg kan jo ikke føle meg uglesett, og mobbet når jeg skal være sammen med venner, særlig ikke når jeg er så gammel som jeg er.

 

Noe råd og tips?

Bare spør om hva enn dere lurer på, jeg skal svare så ærlig som mulig.

Bør jeg bare droppe krests 2, eller er det meg som er problemet?

 

Postet av anonym: 11e90d484751981590aecc43d90ba296

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Er selv skarpere rundt de temaene så jeg blir ikke med på ting jeg selv ikke ønsker. Om andre ikke godtar det så får de fortsette med sine greier. Hadde vel latt dette løse seg selv, dvs ikke sendt ut en offisiell "nå vil jeg ikke være venn med deg mer" men heller ikke følt noe press om å bli med eller drikke. Om de da kutter deg ut så passer dere ikke sammen.

Lenke til kommentar

Erfaringen tilsier at jo mindre du takker ja til og blir med på, jo mindre kommer de til å spørre deg. Jeg orker ikke ha venner lenger som MÅ drikke og feste for å møtes eller ha det hyggelig sammen :) Om du uansett har den andre omgangskretsen din så er det ikke noe stort tap at du ikke snakker så mye med de to andre lenger, når du uansett bare føler et negativt press fra dem. Folk vokser gjerne i forskjellige retninger.

Lenke til kommentar

Noe råd og tips?

Bare spør om hva enn dere lurer på, jeg skal svare så ærlig som mulig.

Bør jeg bare droppe krests 2, eller er det meg som er problemet?

 

For litt over et år siden, sluttet jeg å drikke sånn dritings-stil selv. Noen tok det fint, andre begynte slik du selv beskriver her. De har jeg kuttet ut. Synd, for jeg har ikke kuttet ned på antall ganger jeg er ute å drikker, bare at jeg ikke er sanseløs full lenger. Men slik er det. Noen aksepterer forandring, andre ikke.

Hvis de er så strevsomme at du føler du må kvitte deg med dem: Gjør det. Jeg kuttet kontakt med dem som ikke kunne akseptere den nye meg, og fikk det enklere etterpå. Ingen fester hvor folk klager konstant over meg, og ingen press for ditt og datt lenger.

Lenke til kommentar

Nei det er noe der. Tror bare forventningene er blitt til at jeg "alltid" skal være drita, og at jeg er den som allrd har drikkevarer å dele når de andre har drukket opp sine.

Jeg har en barskap med ganske mye sprit i, det meste ganske dyre tung. FRem til i år har de fått lov til å forsyne seg der, men etter jeg sa nei i begynnelsen av året, har også besøket i forbindelse med helg gått skikkelig ned.

Kan jo vært tilfeldig, men mistenker at det har noe med barskapet.

Når jeg satt ned foten hadde det gått med 10 liter brennvin til 4-6oo kroner flasken på bare noen måneder. Og jeg selv kan ha en slik flaske et år om jeg vil.

Lenke til kommentar

Nei det er noe der. Tror bare forventningene er blitt til at jeg "alltid" skal være drita, og at jeg er den som allrd har drikkevarer å dele når de andre har drukket opp sine.

Jeg har en barskap med ganske mye sprit i, det meste ganske dyre tung. FRem til i år har de fått lov til å forsyne seg der, men etter jeg sa nei i begynnelsen av året, har også besøket i forbindelse med helg gått skikkelig ned.

Kan jo vært tilfeldig, men mistenker at det har noe med barskapet.

Når jeg satt ned foten hadde det gått med 10 liter brennvin til 4-6oo kroner flasken på bare noen måneder. Og jeg selv kan ha en slik flaske et år om jeg vil.

Innspill fra en annen vinkel, samme alder som deg og fra østlandet, bor i Oslo. Etter langt samboerskap og karrierestrev hadde jeg ikke flust av nære venner når jeg ble singel for et par år siden, og de aller fleste har fått barn. Så å vurdere hvorvidt den foretrukne vennekretsen vil vare livet ut, og du virkelig ikke "trenger" den andre kretsen(eller de trenger deg) er jo noe å ta med i en vurdering.

Ellers ville jeg vel spurt rett ut om grunnen til at du ikke blir bedt med eller henger så mye med de lenger virkelig kan være pga at du drikker mindre. Høres litt rart ut i alderen vår synes jeg, og når dere har kjent hverandre så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...