Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs router og hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå fått Super 70 fra Canal Digital. De sendte meg nytt modem, dette har jeg koble til routeren. Fra routeren har jeg for øyeblikket kabel opp til PCen. Jeg får kun 50-55 Mbps, mens min bror som sitter på trådløst ikke får mer enn 25. Regner med det er routeren som er for dårlig? Isåfall, finnes det en slags switch slik jeg kan koble to nettverkskabler inn i modemet (den har bare en inngang)? Hvis ikke må jeg nok kjøpe ny router, noen som kan anbefale en?

 

routera.png

 

Router innstillingene.

Endret av Misoxeny
Lenke til kommentar

Ruteren kan være dårlig, men som regel klarer disse ruterne 100 Mbit througput. Du bør sjekke at du ikke benytter Cat5 kabler, for DISSE kablene vil utvilsomt ødelegge kapasiteten på linja di. Skaff deg Cat5E eller Cat6 kabler.

 

Med så høy linje bør du vurdere å kjøpe et godt nettverkskort også. En annen ting du bør gjøre er å kjøre TCP optimizer slik at du får optimalisert nettverksinnstillingene for din kapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får kun 50-55 Mbps, mens min bror som sitter på trådløst ikke får mer enn 25. Regner med det er routeren som er for dårlig?

 

Siterer deler av CDs Abonnementsvilkar.

«CD har ikke ansvar for Internettjenestens kvalitet etter modemets nettverksutgang. Den ned- og opplastings- hastighet Kunden til enhver tid vil oppnå, avhenger av trafikk i nettet og på Internett, bruk av trådløst nettverk og forhold ved brukers utstyr.»

 

Siterer en meget god artikkel fra IT Avisen

Der det starter å skurre er «avhenger av trafikk i nettet» og «overforbruk». Betyr det at når jeg som kunde av Super 70 må akseptere, og får å ta et ekstremt teoretisk eksempel, å leve med 5 Mbps fra 09:00 til 22:00 og 45 Mbps frem til 01:00 for så å kunne kose meg med 70 Mbps kun når 99 prosent av alle nordmenn sover? Det er også interessant å merke seg at 25 Mbps-produktet til Canal Digital ikke lenger eksisterer.

 

Jeg er selv kunde hos CD og hvorvidt fornøyd jeg er kan vel diskuteres. Er eier av en 25\3 MBit linje, som i utgangspunktet ble oppgradert til 30\6 ved bestilling for over et år siden. Men min gjennomsnittshastighet nå om dagen er vel ca. 20 MBit. Og det hender også at internett bare blir borte, men TV'en fungerer helt optimalt mens nettet er borte, og Kundeservice skjønner ikke hva som skjer.

 

Min leilighet er ikke tilknyttet noe større borettslag, så jeg har ikke tilgang til Signal\ Altibox, men jeg foretrekker Kabel over *DSL da bygget jeg bor i er særdeles nytt sammenlignet med kobberpar fra f.eks 1962. Kabel har jo også sine ulemper det også, f.eks, en kollega av meg jobbet tidligere for en ISP, som leverte internett gjennom kabel-TV, og de hadde store problemer med at en viss type BabyCall ble plassert for nært vegguttaket, og dermed tok ned hele segmentet. Ja du hørte rett, en babycall, null internett for flere kvartal. (Husker ikke hva de gjorde for og fikse dette, annet enn og informere kunder om og ikke ha babycalls for nært uttakene.)

 

Edit: Legger til bilde med oversikt.

kan+vi+f%E5+det+vi+betaler+for+takk.jpg?o=4192244&w=550&frame=0&ee=

Endret av furion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Jeg sitter altså med kabel fra router nå, og hastigheten ifølge speedtest ligger mellom 30-55 Mbps. Veldig forskjellige resultater, selv når jeg måler rett etter hverandre.

 

Det skal sies at vi også har IP-telefon, så den boksen er koblet til mellom router og modem. Altså modem -> telefonboks -> router -> kabel til PC. Kan dette være grunnen?

 

Jeg har ikke fått testet å koble rett fra PC til modem, det som skjedde da var at jeg ikke fikk internett i det hele tatt, vet ikke hvorfor det skjedde. Jeg må ihvertfall få bekreftet at jeg får full hastighet når jeg er koblet direkte til modem, før jeg vurderer ny router.

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på tilbyder/adapter. Har selv fra Telio SPA-2102 og har åpnet 5060 og 5080 tcp/udp og 16300 - 17000 udp.

 

En del av adapterene som er på markedet i dag kan settes i bridge-modus og åpner dermed for 100mbit. Som standard er mange av adapterne satt til 10mbit ved aktiv DHCP.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å feilsøke litt, og det viser seg at det faktisk er routeren som ødelegger her. Koblet nå modem > telefonadapter > PC og fikk da full hastighet. Så da er det ny router jeg må skaffe meg isåfall. Evt kunne jeg heller kjøpt en ethernet splitter? Vil dette påvirke hastigheten?

Lenke til kommentar

Vil fungere å sette en splitter enten bak modem eller bak telefonadapter.

 

Nå mener jeg det er 4 ip-adresser per abo. fra CD, så skal nok gå fint, men greit å vite hvorvidt adapteret ditt har aktiv DHCP?

 

Du kunne jo evt. splittet fra modem og kjørt én på adapter og den andre på pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...