Gå til innhold

Kompaktkamera med skikkelig vidvinkel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WB210

 

Staar 21mm...

?

 

Det gjør det, ser ut som du må sette kameraet i en spesiell modus for å bruke 21mm, men "21 mm Super Wide Shot Mode Lens" er nevnt flere steder og googler du det finner du demo på Youtube.

 

Det eneste alternativet jeg vet som gir videre enn 24mm er Casio Tryx som også har 21mm, ellers har pansonic LX5 24mm i 16:9-modus som gir større horisontal bildevinkel enn 24mm i 4:3-format.

 

Det finnes også noen kameraer som kan ta vidvinkeladapter. Et eksempel er Ricoh Gr Digital som har fast 28mm, men som gir 21mm med adapter.

 

Hva som er beste alternativ spørs på hvor viktig bildekvalitet er, hvor mye du vil/kan bruke og hvor stort/lite kamera du ønsker.

 

Edit: Personlig regner jeg 28mm og videre som "ordentlig vidvinkel", så det spørs også litt hva du legger i begrepet. Holder det med 24mm eller ennå bedre 28mm øker utvalget enormt.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hei og takk igjen for alle svar, har du noen formening seriksen om hvilken av de to kameraene - wb210 og lx5 - som i praksis har "videst" vid-vinkel?

 

WB210 har 21mm, LX5 har 24mm så WB210 er videst, men som jeg skrev i første innlegg kan du få 24mm i 16:9-format med LX5 som gir et bredere synsfelt på bekostning av høyden. Hvis det bare er bredden du er interessert i er LX5 nærmere WB210 enn andre modeller med 24mm, eksakt hvor stor forskjellen er må du i tilfelle regne på. Det burde ikke være alt for vanskelig, men jeg er ikke i regnehumør i dag.

 

Edit: Som Trondster skriver bør du også tenke på bildekvalitet, LX5 har fått mye bra omtale, WB210 har jeg ikke sett noen test av.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ville selv styrt unna WB210. Brennvidde betyr ikke alt.

"Dette er helt klart ikke kameraet for den som liker å fotografere og som vil ha kontroll på innstillingene. I stedet er det et meget brukervennlig kamera for den som er vant med mobilkamera, men som vi ha bedre optikk."

 

Fra dpreview:

"We like the elegance of the button-less interface but if you want to use the WB210 as anything other than an 'auto-everything' camera things can get very frustrating very quickly. (..) As far as image quality is concerned the WB210 isn't the best camera in this review, but in most respects it holds its own very well."

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...