Gå til innhold

Får ikke lyd fra Sub med lyd fra PC eller MP3-spiller


Anbefalte innlegg

Jeg har et 7.1 oppsett med Onkyo TX-NR609 receiver og en aktiv Fence Audio subwoofer (tilkoblet med RCA lyd kabel). Lyder funker helt knall når jeg spiller av lyd fra BluRay spilleren (HDMI) og fra PS3 (HDMI) og jeg får også med bass fra sub'en da.

 

Men, når jeg kobler til laptopen min (Har prøvd med både HDMI og jack-til-RCA) eller MP3 spilleren min (jack-til-RCA) får jeg bare stereo lyd ifra høyre og venstre fronthøytallere. Jeg vil gjerne ha bass fra sub'en og om jeg hadde fått lyd fra de resterende 5 høytallerne jeg har rundt i rommet hadde jo det vært enda bedre! :) Har lett igjennom menyene på receiveren men finner ingenting.

 

Håper det er noen kompetente lydfolk der ute som kan hjelpe meg med dette problemet. Jeg vil gjerne bruke anlegget til mer enn bare spill og film! :)

 

Jeg har også et annet spørsmål: Hva betyr Gain og Crossover som jeg kan skru på bakpå subwooferen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er bra crossover da? lav eller høy frekvens? og hva til hvilket bruk? Er det smak og behag?

Det kommer litt an på hvor store de andre høyttalerne er. Men til syvende og sist så må man bare prøve seg fram til det som lyder best.

 

Har man kraftige fronthøyttalere, type gulvstående med store basselementer, så blir det ofte best å ha crossover veldig lavt. kanskje helt ned i 50-60Hz eller lavere.

 

Har man derimot kun små satelitter så må man som regel ganske høyt opp i frekvens for å ikke miste lyden som ligger mellom subwoofer og vanlig woofer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...