Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vakt på juleball gikk gjennom sekken uten tillatelse: Er det lov eller ikke?


Thomas Fjeld

Anbefalte innlegg

I går var jeg på juleball på skolen.

Siden vi gutta skulle ha nach etter ballet så hadde jeg med en sekk med litt drikke i.

Når vi så kom til skolen så måtte vi levere alt til noen foreldrevakter, som skulle passe på tingene for oss.

Etter en liten time så kom det en vakt bort til meg og sa at jeg skal bli med han, så jeg ble naturligvis med han.

Når vi da kom ut til garderoben der vi hadde tingene så sa han at jeg hadde med noe i sekken som jeg ikke fikk lov til å ha med.

Så de har tydeligvis vært oppi sekken min og sjekka hva jeg hadde med!

Er dette lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det korte svaret er nei.

LOV 1981-05-22 nr 25: Lov om rettergangsmåten i straffesaker (Straffeprosessloven). Kap. 15. Ransaking

 

Men, skulen kan ha laga sine eigne reglar som vilkår for å få være med på dette arrangementet.

Har du kanskje skrevet under ein avtale om at du ikkje får ta med alkohol på skulen sitt område?

 

Men i utganspunktet dersom dette skulle vært gjort heilt rett så burde du bli spurt om å tømme sekken i døra, og dersom du ikkje gjekk med på dette så burde du bli nekta adgang.

 

 

 

Så her er det fleire mulige scenario:

-Dette var ei ulovlig ransaking som du ikkje har samtykka til og som kan politianmeldast

-Dette var ei ransaking med hjemmel i skuleregelemanget eller liknande som var utført på feil måte

-Dette var ei lovlig ransaking fordi du har gitt samtykke til dette gjennom avtale

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...