Gå til innhold

hvilket språk er godt til spillutvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvem av disse er enklest

Tja, vil tippe du kan få mye nybegynnerhjelp med Python og PyGame. Er i alle fall ikke vanskeligere enn noen av de andre.

 

Men fokuser på å lære språket og litt grunnleggende programmering før du begynner på spill-greiene. Hvis ikke blir det litt mye å holde styr på i starten..

Endret av torbjørn marø
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvem av disse er enklest

Tja, vil tippe du kan få mye nybegynnerhjelp med Python og PyGame. Er i alle fall ikke vanskeligere enn noen av de andre.

 

Men fokuser på å lære språket og litt grunnleggende programmering før du begynner på spill-greiene. Hvis ikke blir det litt mye å holde styr på i starten..

 

Som Torbjørn sier: Først lærer du deg å programmere, og så kan du begynne å lære deg spillutvikling. Det er litt som å lære å kjøre bil: Først må det å kontrollere bilen sitte i ryggmargen, før du kan begi deg ut i trafikken.

 

Spørsmålet om hvilket språk som er "enklest" er litt todelt: Et språk som er lett å lære kan være vanskelig å bruke, fordi uttrykkskraften til språket er begrenset. Selv er jeg stor fan av (moderne) C++. C++ er vanskelig å lære, men når du først er kyndig i det gir det deg et godt vokabular til å uttrykke deg i og løse problemer med.

 

Jeg vil anbefale deg å starte med Python. Python har en rekke fordeler:

 

- Det er lett å komme i gang med

- Det er mye brukt og har en stor "community" du kan få hjelp av

- Det er kraftig nok for de fleste formål

- Du kan uttrykke mye med lite kode

- Det har ekstensive biblioteker, inkl. PyGame når du kommer så langt at du er klar for å starte med spillutvikling.

 

Konsentrer deg i første omgang, som sagt, med å lære å programmere. Du kan gjerne stoppe opp litt for å lage mikrospill underveis (gjett-tallet-spill, etter hvert tre-på-rad, etter hvert tetris, osv.), men hovedfokuset bør være på å bli en god utvikler. Ikke minst bør du være innstilt på å være veldig tålmodig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Java :p

Hvilke gode spillutviklingsplattformer finnes til Java?

Og hvorfor er Java egnet til spillutvikling?

 

Program: Eclipse IDE for Java Developers

 

F.eks: Minecraft er laget med Java.

Jeg vet at Minecraft er laget med java, men det er ikke egentlig et argument for hvorfor det er en god idé å bruke java. Jeg stiller meg ikke tvilende til at Java er egnet til spillutvikling, men jeg synes det er en god idé å understreke hvorfor.

Lenke til kommentar

Java :p

Hvilke gode spillutviklingsplattformer finnes til Java?

Og hvorfor er Java egnet til spillutvikling?

 

Program: Eclipse IDE for Java Developers

 

F.eks: Minecraft er laget med Java.

Jeg vet at Minecraft er laget med java, men det er ikke egentlig et argument for hvorfor det er en god idé å bruke java. Jeg stiller meg ikke tvilende til at Java er egnet til spillutvikling, men jeg synes det er en god idé å understreke hvorfor.

 

Den skjønner jeg det med argumenter. Det er det at jeg har ikke selv brukt det til utviklinga av spille enda. Men veit at når et spill er laget med java kan du enkelt gjøre ganske mye med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Utviklingsplattformen styres vel til en viss grad av produktet.

 

Jeg er imidlertid enig i at en må gå før en kan løpe. Python eller Java er greie steder å starte, men samtidig vil C++ sannsynligvis gi mest kunnskap.

Lenke til kommentar

Python eller JavaScript for å starte, kanskje..

 

For 2d spill er python + pygame ganske bra og enkelt både å komme i gang med og å jobbe med. Har prøvd ut noen konsepter der, og det er generelt sett en del lettere enn andre plattformer (men 2d, mindre fleksibelt og lavere ytelse generelt).

 

Forresten så er vel BOO språket unity3d bruker ganske likt python.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får legge ut en sak for C# og XNA jeg da. Jeg har ikke super mye erfaring med XNA, men jeg har laget et 3D spill i det som er en top-down shooter.

 

Først og fremst fordelene med C#:

 

Det er en ting som er fint i C# som mangler litt i java, og som er gjør det litt irriterende å jobbe med. C# støtter brukerderfinerte value-types og operator overloading. Dette gjør at du får helt vanlig aritmetiske uttrykk også med vektorer og matriser. Fordelen med value-types er at ikke alle objekter da trenger å bli garbage collected (ettersom det ligger på stack) men en må vite når en burde bruke det.

C# har også i motsetning til java støtte for lambda-uttrykk og funksjonell programmering som gjør at mange ting er veldig enkelt å uttrykke i C# som er ganske komplisert i Java.

 

XNA er fin å bruke fordi den har definert alt mulig av matematiske elementer en trenger, vektorer, matriser, kvaternioner og generelle hjelpefunksjoner. Det er også laget et ganske fiffig system for å importere ressurser som er temmelig forbanna enkelt å ha med å gjøre. Visual Studio kan importere alle assets du trenger på en enkel måte, og XNA fikser å laste inn og ut ressurser etter behov. Det er ferdig lagede klasser og mye slikt for generelle spill, men du kan velge hvor mye du vil bruke selv. XNA kan brukes på Windows, Xbox360 og Windows Phone.

 

Derimot vil jeg igjen anbefale Unity. Du står da litt friere til å velge språk, og alt du trenger er satt opp for deg. Unity er en lek å sette seg inn i (seriøst, det tar kanskje en eller to ettermiddager før du kan alt du trenger for å lage et fullvedig spill). Det er også velig visuelt i forhold til XNA.

Unity er også gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derimot vil jeg igjen anbefale Unity. Du står da litt friere til å velge språk, og alt du trenger er satt opp for deg. Unity er en lek å sette seg inn i (seriøst, det tar kanskje en eller to ettermiddager før du kan alt du trenger for å lage et fullvedig spill). Det er også velig visuelt i forhold til XNA.

Unity er også gratis.

Demoene ser i alle fall knall ut i web-avspilleren! Får (nesten) lyst til å prøve...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...