Gå til innhold

Programvare for justering av viftehastighet


Firmus

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg ny PC, men synes vifta går unødvendig mye når jeg f.eks bare surfer på nettet. Derfor er jeg ute etter et program som gjør at man kan justere hastigheten på vifta, men samtidig ikke gjør alt til en helmanuell operasjon, da jeg ved f.eks spilling må slippe å justere den opp igjen. Jeg har hatt laptop i mange år nå hvor vifta har justert seg automatisk etter behov. Jeg er derfor litt overrasket over at denne vifta ikke "holder kjeft". Programmet må være enkelt, da jeg ikke er veldig datakyndig.

 

Jeg har lest litt om et program som heter SpeedFan som visstnok gjør noe av dette, men har også lest noen foruroligende ting som at det kan krasje hele PCen.

 

Har dere noen tips til programvare som passer for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale SpeedFan. Bruker programmet selv, og er svært fornøyd. Har egentlig ikke prøvd noen andre viftejusteringsprogram da programmet dekker behovet mitt.

 

Personlig foretrekker jeg å justere viftehastigheter helt manuelt, eller via innebygde funksjoner i BIOSen som fikser alt automatisk slik som du beskriver (se i BIOSen din etter lignende). Du kan sikkert legge inn ''profiler'', slik at når prosessoren når 50 grader går viftene på en viss hastigheter, enda høyere på 60 grader, eller veldig lavt på 30 grader.

 

Skal du justere vifta på skjermkortet vil jeg anbefale MSI Afterburner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...