Gå til innhold

Finne igjenomsnitt tall med exel?


ray001

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

=gjennomsnitt() funker vel ikke på bokstaver? Jeg får i alle fall i ikke det til. På tallrekker fungerer det supert selvsagt om du skal ha et aritmetisk gjennomsnitt. For geometrisk gjennomsnitt må du bruke en annen formel, men den er nok ikke like vanlig å bruke i det daglige.

 

Hva mener trådstarter egentlig med gjennomsnitt når det er en bokstavrekke det er snakk om? Det er ingen problem å hente ut antall av hver bostav, og ta den som forekommer oftest. Det er heller ikke et problem å gi en tallverdi til hver bostav, regne gjennomsnitt og bruke avrund formelen for å få et nytt heltall som du konverterer tilbake til bokstav. Tar veldig stor plass så vidt jeg vet, men ikke spesielt vanskelig.

 

Hva er du egentlig ute etter når det gjelder bokstavrekkene?

 

Edit: jeg ser nå at du spør etter den verdien som forekommer hyppigst. Skal se om jeg kommer over en egen funksjon for dette, ellers kan jeg komme med en low-tech løsning.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Jeg tenker en veldig lite fancy løsning, der du skrive hele alfabetet og angir en tallverdi for hver bokstav. Deretter bruke finn.rad for å få gjort bokstavrekken om til tallverdier. Bruke modus for å finne mest brukte "tall", og deretter bruke finn.rad for å konvertere tallet tilbake til bokstav.

 

Det vil funke, men krever noe manuell jobbing og er ikke spesielt lekkert.

Lenke til kommentar

=gjennomsnitt() funker vel ikke på bokstaver? Jeg får i alle fall i ikke det til. På tallrekker fungerer det supert selvsagt om du skal ha et aritmetisk gjennomsnitt. For geometrisk gjennomsnitt må du bruke en annen formel, men den er nok ikke like vanlig å bruke i det daglige.

 

Hva mener trådstarter egentlig med gjennomsnitt når det er en bokstavrekke det er snakk om? Det er ingen problem å hente ut antall av hver bostav, og ta den som forekommer oftest. Det er heller ikke et problem å gi en tallverdi til hver bostav, regne gjennomsnitt og bruke avrund formelen for å få et nytt heltall som du konverterer tilbake til bokstav. Tar veldig stor plass så vidt jeg vet, men ikke spesielt vanskelig.

 

Hva er du egentlig ute etter når det gjelder bokstavrekkene?

 

Edit: jeg ser nå at du spør etter den verdien som forekommer hyppigst. Skal se om jeg kommer over en egen funksjon for dette, ellers kan jeg komme med en low-tech løsning.

Ja, det stemmer med "edit" tanken din, det er det jeg er ute etter :-)

 

 

Edit: jeg ser nå at du spør etter den verdien som forekommer hyppigst. Skal se om jeg kommer over en egen funksjon for dette [...]

=MODUS()

Ok, hva er det på engelsk da, og det ble =MODE() da :-)

Den funker greit nok for meg.

 

Jeg får modus til å fungere med tall, men sliter med å få de til å fungere med bokstaver.

 

Jeg ser på ms sin side om modusat den skal fungere med tall eller navn. Hva er trikset for at den skal fungere med bokstaver eller ord?

Så var det bokstaver da. Sikkert ikke lett, så kan prøve å leve uten :hmm:

 

Jeg tenker en veldig lite fancy løsning, der du skrive hele alfabetet og angir en tallverdi for hver bokstav. Deretter bruke finn.rad for å få gjort bokstavrekken om til tallverdier. Bruke modus for å finne mest brukte "tall", og deretter bruke finn.rad for å konvertere tallet tilbake til bokstav.

 

Det vil funke, men krever noe manuell jobbing og er ikke spesielt lekkert.

:ph34r: Hørtes litt for vanskeligt ut :whistle:

 

 

Takker så mye alle sammen, da ble det mye enklere for meg :thumbup::w00t:

Lenke til kommentar

Finn.rad funksjonen er ikke så veldig vanskelig. Jeg brukte noen runder på å forstå den, men det er egentlig litt logisk. Den har jeg hatt mye bruk for når jeg jobber med store lister, så den kan jeg anbefale at du lærer deg.

 

Når det gjelder modus må du huske på at den bare gir ett resultat. Det vil si at du ikke fanger opp de tilfeller der det er flere tall som har "delt førsteplass". For å fange opp dette må du bruke mode.mult funksjonen

Lenke til kommentar

Finn.rad funksjonen er ikke så veldig vanskelig. Jeg brukte noen runder på å forstå den, men det er egentlig litt logisk. Den har jeg hatt mye bruk for når jeg jobber med store lister, så den kan jeg anbefale at du lærer deg.

Ja det var det, har brukt noe lignde, men ikke slik tror jeg.

 

Når det gjelder modus må du huske på at den bare gir ett resultat. Det vil si at du ikke fanger opp de tilfeller der det er flere tall som har "delt førsteplass". For å fange opp dette må du bruke mode.mult funksjonen

Ja, så det, skal teste den andre du kom med har.

 

Så dem listene jeg fikk til slutt her, dem ble ganske så lange dem og, så hadde vært kjekt med den for bokstaver og ja :whistle:

Lenke til kommentar

Når det gjelder mode.mult så må du markere så mange felt du vil ha resultatene i, skrive i kommandolingen og bruke ctrl+shift+enter når formelen er ferdig skrevet. Da skal det komme opp resultat for så mange alternativ som har delt førsteplass. Har du for mange felt så vil det bare komme opp en feilmelding i de som ikke er i bruk.. dvs, null stress. Husk at den bare fungerer for tall den også.

 

For bokstaver over til tall så lager du bare en liste fra A-Å i kolonne A på ark 2. I kolonne B skriver du tall fra 1-29, ett tall hver bokstav. I kolonne C kopierer du bare bokstavene fra kolonne A. Må gjøre den siste her på grunn av hvordan finn.rad funksjonen fungerer. Kommer tilbake til det.

 

I ark 1 lager du en tom kolonne (f.eks. D) ved siden av bokstavkolonnen som i mitt eksempel er C (eller hvor som helst bare du har kontroll). I den cellen D1 skriver du formelen =finn.rad(C1;Ark2!A:B;2;0)

Jeg husker ikke helt hvordan den arkreferansen er i farten, men den skal være noe sånn. Det finner du ut ved å bare lage en referanse til ark 2 fra ark 1. Du kan også definere A1:B29, men da må du huske dollartegnene.

 

Formelen finn.rad sier der, søk etter bokstaven i C1 i matrisen i ark2 som går i kolonne A og B. Når du finner bokstaven, hent ut verdien fra kolonne 2 (altså tallkolonnen). Den siste 0-en er for at du bare skal få nøyaktige treff og ikke tilnærmet. Viktig for presisjon med andre ord.

 

Når du får formelen til å fungere i D1 drar du den bare ned (eller bruker dobbelklikk på håndtaket) slik at du fyller ut hele listen. Der retter bruker du modus formelen, la oss si i Celle D325 og finner det tallet som opptrer hyppigst. Videre må du få dette tallet tilbake til en bokstav, og da bruker du finn.rad funksjonen på nytt, denne gangen i C325 som sikkert er tom og rett under bokstavene. =finn.rad(D325;Ark2!B:C;2;0).

 

Du ser at eneste store forskjellen her er at du forskyver matrisen fra A:B som brukt tidligere til nå å bruke B:C. Årsaken til dette er at finn.rad funksjonen kun søker etter verdien i kolonne nr. 1, i dette tilfelle kolonne B. Kolonne 2 i den definerte matrisen blir da kolonne C.

 

Du vil da i celle C325 få opp bokstaven som er tilknyttet tallet du har i D325.

 

Dette ble sikkert litt mye på en gang, men prøv å ta det stegvis. Dersom du blir usikker på å referere til matrisen i ark 2, så sett de heller langt til høyre i ark 1 der de ikke er i veien. Har du en eksempelfil så kan jeg fylle det ut for deg i morgen om du vil. Har ikke msoffice hjemme så jeg får ikke tatt det i kveld.

Lenke til kommentar
Når det gjelder mode.mult så må du markere så mange felt du vil ha resultatene i, skrive i kommandolingen og bruke ctrl+shift+enter når formelen er ferdig skrevet. Da skal det komme opp resultat for så mange alternativ som har delt førsteplass. Har du for mange felt så vil det bare komme opp en feilmelding i de som ikke er i bruk.. dvs, null stress. Husk at den bare fungerer for tall den også.

Dette har jeg prøvt på, uten å lykkes :no:

 

Det andre som du beskrev, ser enkelt ut, men få det ut riktig, går ikke nei :ph34r:

Lenke til kommentar

Merkelig. Burde funke.

 

Jeg har laget et forslag til deg i vedlagte dokument. Har forskjøvet en kolonne bort og en rad ned for å få plass til overskrifter. Håper ikke det gjør noe.

Hehehe, merkelig. Den du hadde lagt var og mye bedre :-)

 

Fikk til noe av det, men ikke det bokstav greiene. Men ser hvordan du har gjort det, og ser hvor lett det er når en har det foran seg, ferdig laget :whistle:

 

Igjen takker så mye :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...