Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Paracet overdose?


Neekita

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Forøvrig kan jeg opplyse om at det ikke finnes noen behandling for overdose av paracet, en må bare håpe på det beste, så det er et vanvittig dårlig alternativ hvis du har smerter og må stappe i deg så store mengder piller.

 

Toksisk dose er ca ti gram, så du ligger litt under, men er du liten av vekst og lav vekt kan du likevel være i faresonen. Det er sjelden symptomer de første 24 timene, så kontakt lege selvom du føler deg frisk.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg leste på nettet at det er en antidote da, som må taes 12 timer etter paracet overdose. Har vi ikke det i Norge altså..?

 

Ang Nellik. Hvor får man egentlig kjøpt det?

 

Du finner mye rart på internett. Denne såkalte "antidote" er enten acetylcysteine eller glutathione, et tilskudd av antioksidanter som øker produksjonen/tilførselen av det stoffet metabolisert paracetamol ødelegger i leveren. Dette kan redusere sannsynligheten for leverforgifning, men er ingen effektiv motkur. 12 timer er heller ingen regel, det kan gis fra overdosen er tatt til opptil to døgn etter (men da selvsagt med svært liten effekt) :)

 

Kan opplyse at et familiemedlem fikk leversvikt og døde etter en dose på ca 35 paracetamol, til tross for tidlig behandling og levertransplantasjon. Paracetamol er ikke til å leke med, så vær forsiktige!

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Nellik får du kjøpt i alle dagligvarebutikker. Har du fortsatt vondt så kom deg på butikken. :)

Kan være en redning hvis det er en stund til du får dratt til tannlegen.

 

Det funket faktisk veldig bra, tror jeg? Ble først helt nummen i munnen, men da gjorde det fortsatt vondt i tannen. Det er ikke før en liten tid etterpå når nummheten har gått vekk at smertene forsvinner. Tilfeldighet eller er det slik det fungerer?

Lenke til kommentar

Stemmer det. Ihvertfall slik det fungerte når jeg prøvde det. Hvis ikke det fungerer på første "runde" så kjør på med litt mer nellik. Er viktig å få det der hvor smerten er verst.

 

Er selvfølgelig ikke optimalt å gå rundt med masse nellik i kjeften og sikle, men det er nå bedre enn å ha vondt, samt å spise et tonn smertestillende. :)

Lenke til kommentar

Stemmer det. Ihvertfall slik det fungerte når jeg prøvde det. Hvis ikke det fungerer på første "runde" så kjør på med litt mer nellik. Er viktig å få det der hvor smerten er verst.

 

Er selvfølgelig ikke optimalt å gå rundt med masse nellik i kjeften og sikle, men det er nå bedre enn å ha vondt, samt å spise et tonn smertestillende. :)

 

Helt sant det. Jeg tror jeg må holde meg unna de smertestillende en stund. Nellik ser ut til å fungere veldig bra, men min erfaring siden i går er at det ikke hjelper noe særlig mens jeg har nellik spikerene i munnen, det er mer ubehagelig enn noe annet. Etterpå derimot, lindrer deg veldig. Fantastisk. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg du bør høre på Stor Oddnoga (frustrerende navn å skrive!), da jeg er sterk motstander av pilletrilling, og som du selv har fått erfare er det ikke alltid bra for kroppen.

 

Men, MÅ du knaske piller er Ibux mye, mye bedre for å kverke tannpinen. Tok selv en gigadose med Paracet i et desperat øyeblikk i forbindelse med tannpine. Jeg klarte bare 12 :blush:, men ble virkelig virkelig dårlig av de. Men tannpinen var fortsatt, dog i en noe svekket grad, tilstede.

 

Ibux skal også være snillere mot leveren.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...