Gå til innhold

Trenger hjelp angående kjøp av ny terrengsykkel


fredblic

Anbefalte innlegg

Hei! Har lenge vert interessert i terrengsykling. Har drevet litt med det selv, men da med en sykkel jeg fikk da jeg var 15(ca), som kostet ett par 1000-lapper ny. Jeg er nå gått lei av å sykle rundt på vraket, og har tenkt å gå til innkjøp av en litt mer robust doning. Tenker å bruke ca 5-7000 kr på sykkelen.

 

Det jeg primært skal bruke sykkelen til er stikjøring og skogsveikjøring. Vil også tro det vil gå mye i nedoverbakker (i så stor fart som mulig!) så den må tåle en støyt selvfølgelig. Skal sikkert også bruke den til og fra skole/jobb, så det at jeg kan låse demperne vil være ett pluss.

 

Har vert å sett litt rundt på nettet, og har spesielt merket meg ett par sykler som ser ålræit ut, men tørr ikke ta noen beslutninger før noen med ihvertfall LITT mer peiling en jeg har, har sett på dem. Er også åpen til andre forslag, vis du vet om sykler du vil anbefale. Kan gå en smule over budsjettet hvis det er nødvendig.

 

Dette er syklene som virker som gode valg for meg:

 

Tahoe 3.0

 

Everest Climber

 

Merida Birkebeiner Speed Disc

 

Har jeg truffet spikern på hodet, eller er det total skivebom?

 

På forhånd, takk!<3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Har lenge vert interessert i terrengsykling. Har drevet litt med det selv, men da med en sykkel jeg fikk da jeg var 15(ca), som kostet ett par 1000-lapper ny. Jeg er nå gått lei av å sykle rundt på vraket, og har tenkt å gå til innkjøp av en litt mer robust doning. Tenker å bruke ca 5-7000 kr på sykkelen.

 

Det jeg primært skal bruke sykkelen til er stikjøring og skogsveikjøring. Vil også tro det vil gå mye i nedoverbakker (i så stor fart som mulig!) så den må tåle en støyt selvfølgelig. Skal sikkert også bruke den til og fra skole/jobb, så det at jeg kan låse demperne vil være ett pluss.

 

Har vert å sett litt rundt på nettet, og har spesielt merket meg ett par sykler som ser ålræit ut, men tørr ikke ta noen beslutninger før noen med ihvertfall LITT mer peiling en jeg har, har sett på dem. Er også åpen til andre forslag, vis du vet om sykler du vil anbefale. Kan gå en smule over budsjettet hvis det er nødvendig.

 

Dette er syklene som virker som gode valg for meg:

 

Tahoe 3.0

 

Everest Climber

 

Merida Birkebeiner Speed Disc

 

Har jeg truffet spikern på hodet, eller er det total skivebom?

 

På forhånd, takk!<3

For den bruken du skisserer tror jeg du heller burde se deg om etter en brukt fulldempet sykkel. Å rase nedover på sti med en hardtail er nok spennende, men etter mitt syn litt for spennende...

 

Desverre er jo fulldempere langt dyrere i både innkjøp og vedlikehold, så du får vurdere den delen selv.

 

Forøvrig på de syklene du viser til:

Jeg kan ikke nok om RST eller suntour gafler, jeg hadde nok helst sett en RockShox eller Fox. Men av den korte beskrivelsen jeg ser virker everesten til å ha rebound justering, noe du definetivt bør ha i terrenget.

 

Jeg heller også personlig til SRAM, noe som taler for everesten. Rent objektivt er vel imidlertid alle tre syklene OK utstyrt. (Fujien er kanskje litt kjipere med slx istedet for XT/x0 som de andre har)

Bremsene er etter mitt syn best satt opp på fujien med 180 foran (De andre har 160 foran og bak etter hva jeg kan se)

 

Jeg stusser litt på kasetten som er oppført på everesten. 11-28 er en racerkasett. Det vil IOFS. funke, men jeg mistenker likevel at dette er en feil i dokumentasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...