Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor mange karakterer på førstegangsvitnemålet kan tas opp?


Gjest medlem-211409

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-211409

Hei!

 

Hvor mange karakterer som er på førstegangsvitnemålet kan forbedres? Hvis jeg er misfornøyd med en standpunktkarakter og tror jeg er god for en bedre, vil jeg ta opp igjen faget som privatist for å få en bedre karakter stående på førstegangsvitnemålet.

 

Hvor mange karakterer kan dette gjøres med? Ifølge en venninne er det maksimalt tre karakterer som kan endres. Stemmer dette? (jeg har prøvd google, men finner ikke ut av det).

 

Edit: Ser jeg har vært uklar og det har vært vanskelig å skjønne hva jeg er ute etter. Jeg tar selvkritikk for det. Det jeg lurer på er altså: Hvor mange karakterer kan tas opp igjen innen 3. klasse slik at det ikke går over på ordinært vitnemål, men fortsatt gjelder som førstegangsvitnemål?

Endret av medlem-211409
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på dennesiden.

Poenget er når du forbedrer karakterer er det ikke lenger et førstegangsvitnemål, og du søker da i ordinærkvote på ev opptak på videre utdanning. En grense på 3 har jeg aldri hørt om, men jeg vet lite om reglene når det gjelder de under 23(mtp 23/5 regelen). Du skal uansett ha mulighet for å forbedre alle gjeldene karakterer på vitnemålet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Innpå den siden klarte jeg å finne ut at førstegangsvitnemålet gjaldt for karakterer du klarte å oppnå innenfor normal tidsbruk (som jeg tolker som innenfor slutten av 3. klasse). Det sto derimot ingenting om hvor mange karakterer du kunne ta opp igjen. Mulig jeg er dårlig til å lete, men noen som kan hjelpe? :)

 

Takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar

Han over deg har jo svart. Du kan forbedre så mange karakterer du vil på førstegangsvitnemålet, men med en gang du gjør det, faller du inn under ordinærkvoten når du skal søke videre.

 

Den eneste muligheten for å forbedre karakterer og likevel få det med på førstegangsvitnemålet er å gjøre det før du går ut av VG3.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Han over deg har jo svart. Du kan forbedre så mange karakterer du vil på førstegangsvitnemålet, men med en gang du gjør det, faller du inn under ordinærkvoten når du skal søke videre.

Jeg vet dette, men dette var ikke det jeg lurte på.

Den eneste muligheten for å forbedre karakterer og likevel få det med på førstegangsvitnemålet er å gjøre det før du går ut av VG3.

Her er vi innpå det jeg lurer på: Hvor mange karakterer kan dette gjøres med? Så mange man vil innen vg3?

 

Edit: Ser jeg har vært uklar og det har vært vanskelig å skjønne hva jeg er ute etter. Jeg tar selvkritikk for det. Det jeg lurer på er altså: Hvor mange karakterer kan tas opp igjen innen 3. klasse slik at det ikke går over på ordinært vitnemål, men fortsatt gjelder som førstegangsvitnemål?

Endret av medlem-211409
Lenke til kommentar

Det er ingen grense...

 

Legg for øvrig merke til at selv om du forbedrer vitnemålet etter VG3, vil du fortsatt få førstegangsvitnemål - førstegangsvitnemålet vil dog ikke ha den nye karakteren. Sekundærvitnemålet vil ha den endrede karakteren. Du vil derfor ha to vitnemål inne hos Samordna Opptak og søker i begge kvotene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg trengte det tydeligvis med teskje :) Takk for at dere orket å svare!

 

 

Muligens idiotisk å dra opp denne igjen, men lurer på noe ganske likt:

 

Hvis jeg tar opp r1 og r2 etter VGS, vil jeg da søke med sekundært vitnemål?

 

Dette blir jo ganske kjipt, med tanke på at inntakskravene på sek. vitnemål er høyere, samt at snittet går ned med r1/2 i forhold til p-matte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...