Gå til innhold

HTPC prosessor med kraft


Viewety

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har over en lengre periode tenkt på å oppgradere HTPCen i huset. Hadde planer om å vente til Ivy-Bridge kommer da disse antaglig vil være mer strømgjerrige, men det ser desverre ut til at Intel har tatt på seg melkehanskene og forskyver lansering av IB litt mer dag for dag. Derfor vurderer jeg nå og gå til innkjøp av en Sandy-bridge istede.

 

Hovedkravene er at den er strømgjerrig, men samtidig har god ytelse. Har sett på disse prosessorene:

i3 2120T(35W TDP)

i5 2500T(45W TDP)

i5 2500K(95W TDP)

 

2500T ser p.d.d vanskelig ut og oppdrive i Norge, men lurer på muligheten til å "underklokke"/"undervolte" en 2500k. Kan man oppnå (like) lavt effektforbruk med denne også?

Da hadde man jo hatt muligheten til sette prosessoren tilbake til default, slik at pcen hadde vært mer fremtidsrettet.

 

Og en siste ting, jeg har lest at Intel sin integrerte grafikk løsning ikke er perfekt for filmavspilling med 24p. Er det noen som bruker den integrerte grafikkløsningen, og føler at det ikke er tilstrekkelig bra?

kilde:

Requires disabling UAC to get better levels of refresh rate precision

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var jeg deg, ville jeg vurdert A8-3870K når den kommer, riktignok er 100 watt litt høy effekforbruk under hard last, men skjermkortet er nok bedre.

 

Jeg har aldri hatt noe særlig gode erfaringer med intel skjermkort, ville betalt 650 kr ekstra for et billig PCI-E skjermkort, kan god være HD 6570, men da er du noe bedre rustet også i fremtiden ved filmavspilling.

 

Selv har jeg det skjermkortet med A6-3650 prosessor.

 

Ikke regn med HDMI 1.4 støtte (Blueray 3d) med billige skjermkort f.eks intel eller ATI HD6530.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Som prosessor er i5 2500K ikke noe å si på.

 

Men å underklokke den ser jeg ikke nødvendighet for, selvsagt er det fordel med en bra kjøler, stock kjøleren er ikke direkte stor, men problemer blir vel heller støy, nå er neppe kjøleren lydløs for å si det mildt.

 

http://img.hexus.net/v2/cpu/intel/SB/sb-16-big.jpg antar jeg, ikke langt unna 2600k sin.

 

Men normaltsett vil nok en slik prosessor bli minimalt belastet på filmavspilling, så ser ikke det som noe problem. Selv om jeg ikke ville nektet deg å kjøpe så stor kjøleribbe som mulig du har plass til.

 

Intel Core i5 2400S hjelper kanskje litt, hvis du ikke skal overklokke?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

en billig i3 er knallbra for HTPC bruk siden du har godt med prosessorkraft om du trenger det - nesten null for bruk ved idle - og IGPen vil gi hardware decoding av så og si alle formater så du knapt bruker noe strøm for å vide video.

 

Jeg vil poengtere at jeg synes T versjonene er totalt bortkastet å se på. Grunnen er at disse er IKKE mer strømgjerrig i den forstand du kanskje tror - dvs. at de ikke gir noe mer ytelse pr. watt. Det eneste de i praksis gjør i forhold til standard versjon er å "cappe" seg selv på maks frekvens de kan gå opp til - og det eneste du vil bruke noe sånt til er om du skal bruke en veldig svak PSU som ikke vil kunne dekke strømforbruket ved full load på full multiplier. Varmerelaterte ting ser jeg heller ingen poeng å bruke T versjon for. Standard versjon vil automatisk throttle ned om kjølesystemet er dårlig - men du vil da i det minste kunne nyte full ytelse i korte bursts når det er behov for det fremfor å være konsist cappet til frekvensen som T versjonene bruker.

 

Det er også verdt å merke seg at du kan selvfølgkeig bare sette ned multiplieren på en normal versjon også om du vil. Alt jeg har gjort av online research indikerer at den da vil være funksjonellt identisk til en T versjon. I den (dyrere) T versjonen betaler du altså bare for å ha en fast kunstig begrensning - hvilket er idiotisk.

 

Om dette skal være et noenlunde rent mediacenter vil jeg annbefale en standard versjon i3. Hvis det også skal gjøre jobb som kraftig workstation og server så er det litt mer grunn til å bruke en quadcore - men det virker ikke som du har slike planer fra din beskrivelse. I så tilfelle kan du like godt bare spare pengene da en i3 vil være mer enn nok kraftig til alt som et mediacenter skal håndtere - og vel så det.

 

anngående IGPen og 24p så vet jeg det er mindre issue med dette. Vet ikek om det finnes en fix eller workaround for dette - men det er jo et relativt lite problem i den store sammenhengen. Jeg har enda ikke kommet borti problemstillingen personlig på tross av at jeg selv bruker en Intel IGP for mitt mediabruk på daglig basis.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var jeg deg, ville jeg vurdert A8-3870K når den kommer, riktignok er 100 watt litt høy effekforbruk under hard last, men skjermkortet er nok bedre.

 

Vil det være behov for et separat skjermkort med A8-3870K?

 

Men å underklokke den ser jeg ikke nødvendighet for, selvsagt er det fordel med en bra kjøler, stock kjøleren er ikke direkte stor, men problemer blir vel heller støy, nå er neppe kjøleren lydløs for å si det mildt.

 

Intel Core i5 2400S hjelper kanskje litt, hvis du ikke skal overklokke?

 

Bare for å oppklare: Underklokking/undervolting var med tanke på at htpcen trekker mindre strøm, hadde ikke avkjøling i tankene når jeg nevnte TDP. Men 2400s kan være en god idé ja :)

 

 

Om det er en HTPC som kun skal brukes til å vise filmer og surfe, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal ha noe så bra som en i5 2500k. Personlig hadde jeg gått for et separat skjermkort (feks GTS 450) og en i3 2100.

 

Nei, det er vell muligheten til å få i både pose og sekk. Altså at den kan klokkes/voltes ned til at den bruker strøm ned mot 2500T/2120T idag, og settes tilbake til default den dagen jeg behøver mer ytelse ut av htpcen. Dersom det går, er det noe jeg er villig til å betale litt ekstra for.

 

Men det virker som at dersom man går for Intel, bør man uansett ha et ekstra skjermkort å støtte seg på og ikke satse på det integrerte?

Lenke til kommentar

Nei, det er vell muligheten til å få i både pose og sekk. Altså at den kan klokkes/voltes ned til at den bruker strøm ned mot 2500T/2120T idag, og settes tilbake til default den dagen jeg behøver mer ytelse ut av htpcen. Dersom det går, er det noe jeg er villig til å betale litt ekstra for.

 

Men det virker som at dersom man går for Intel, bør man uansett ha et ekstra skjermkort å støtte seg på og ikke satse på det integrerte?

 

Å undervolte disse CPUene er ikke særlig mye å hente på. powergatingen er allerede så bra at tester viser at undervolting har null effekt på idle eller veldig lavt forbruk (som når du spiller av hardware-decodet video). Det er jo idle strømforbruk som er mest relevant for en HTPC da denne gjerne skal stå på mye og vente eller bare så vidt bruke CPU ressursene. undervolting ved maks load kan du tjene inn noe på - men det er snakk om 2-3 watt på det beste fra det jeg har sett av tester - så besparinger over det lange løp på dette vil være neglisjerbare. Denne serien Intel CPU er allerede veldig gode på strømsparing og du "betaler" bare i praksis for den ytelsen du faktisk bruker så det er ikke så mye behov for å tenke stort videre på denne problemstillingen (i motsetning til tidligere CPUer som hadde helt andre grader av forbruk i idle).

 

Intel IGPen er i mine øyne helt perfekt til HTPC. Du får den med "gratis", den er strømgjerrig som fy, du sparer plass og strøm, varme og ikke minst penger i forhold til stand-alone skjermkort.

 

Ved mindre da denne lille bug'en i forhold til 24P er en dealbreaker for deg så ser jeg ingen gode grunner til å gå for noe annet personlig. Research litt mer på 24P issuet og se om det er noe som du vil plages over eller ikke før kjøp.

 

EDIT: AMD har også hovedkort med integrerte skjermkort som dermed også har mange av de samme fordelene - men løsningene deres er langt i fra så bra med tanke på strømsparing desverre. Prismessig er det dog gunstig.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

 

 

Å undervolte disse CPUene er ikke særlig mye å hente på. powergatingen er allerede så bra at tester viser at undervolting har null effekt på idle eller veldig lavt forbruk (som når du spiller av hardware-decodet video). Det er jo idle strømforbruk som er mest relevant for en HTPC da denne gjerne skal stå på mye og vente eller bare så vidt bruke CPU ressursene. undervolting ved maks load kan du tjene inn noe på - men det er snakk om 2-3 watt på det beste fra det jeg har sett av tester - så besparinger over det lange løp på dette vil være neglisjerbare. Denne serien Intel CPU er allerede veldig gode på strømsparing og du "betaler" bare i praksis for den ytelsen du faktisk bruker så det er ikke så mye behov for å tenke stort videre på denne problemstillingen (i motsetning til tidligere CPUer som hadde helt andre grader av forbruk i idle).

 

Intel IGPen er i mine øyne helt perfekt til HTPC. Du får den med "gratis", den er strømgjerrig som fy, du sparer plass og strøm, varme og ikke minst penger i forhold til stand-alone skjermkort.

 

Ved mindre da denne lille bug'en i forhold til 24P er en dealbreaker for deg så ser jeg ingen gode grunner til å gå for noe annet personlig. Research litt mer på 24P issuet og se om det er noe som du vil plages over eller ikke før kjøp.

 

EDIT: AMD har også hovedkort med integrerte skjermkort som dermed også har mange av de samme fordelene - men løsningene deres er langt i fra så bra med tanke på strømsparing desverre. Prismessig er det dog gunstig.

 

-Stigma

 

 

 

Takk for gode og informative innlegg Stigma. For min del nå ser det ut til at det koker ned til hvilket system som jeg kan bruke lengst uten og oppgradere hk og cpu. Dersom 2500K holder 1-2 år lenger enn en i3 2100, synes jeg det er verdt de ekstra 700,-

 

ang. 24p problemet, er det vanskelig å si før jeg tester ut et system med problemet.

I følge denne siden skal det fungere ved å skru av UAC. I verste fall kan man alltids gå til innkjøp av et ekstra skjermkort.

 

Så nå ser det ut til at jeg heller mot 2500K. Da er den kanskje bedre stilt til å ta over for linux serveren min når den en gang i fremtiden skal pensjoneres også :-)

 

Takk for gode svar alle sammen.

Lenke til kommentar

2500K er jo en flott prosessor. Det eneste spørsmålet er om du trenger den ekstra kraften. på et HTPC så utdateres liksom ikke komponentene på samme måte som en vanlig maskin som hovedfunksjonen er å spilel av video - og den eneste måten den da ville kunne bli utdatert på er når neste store standardiserte videoformatet kommer på banen (altså arvtakeren til h.264 mest sansynlig).

 

Jeg kjøpte selv 2500K, men det var mest pga. min HTPC også er en server og arbeidsmaskin som cruncher data, encoder og gjør mye annet når jeg ikke bruker den som HTPC. Hadde det ikke vært for dette så tror jeg ikke at det hadde vært verdt pengene.

 

Det sagt så er det kun prisen som taler imot 2500K. pga. powergatingen som nevnt så idler 2500K like lavt som alle de andre lavere modellene (innen 1-2watt ihvertfall) på tross av quadcore - så om prisen ikke avskrekker deg så vil den gjøre jobben akkurat like godt - og ha mer potensiell ytelse tilgjengelig når det trengs. Jeg anntar en fordel med dette kan være at om værst kom til værst så ville den sansynligvis fremdeles ha nok rå kraft til å software-decode neste generasjon kommende videoformat med alle de kjernene.

 

PS: igjen pga. powergatingen så er det faktisk så og si ingen effektivitets-straff ved idle for å overklokke 2500K heller. Den vil altså idle like lavt om den er overklokket til 4,4Ghz f.eks. som om den er på stock frekvens. Økt spenning vil kunne øke idle, men bare marginalt (innen 1 watt eller så). Dette har jeg gjort med min egen server. Kjekt å ha et kraftmonster på lur når det trengs så lenge det ikke koster meg noe ekstra når den idler (hvilket tross alt er mesteparten av tiden anyway).

 

Lykke til.

-Stigma

Lenke til kommentar

Da var i5 2500k bestilt sammen med Asus P8Z68-V/GEN3, corsair H60 kjøler, blu-ray drev og litt kjølepasta. Har allerede 16GB med corsair vengance minne liggende :-)

 

Eneste som er synd nå er jo at htpcen har mer cpu kraft enn arbeidsmaskinen som skal oppdateres når ivy-bridge kommer dersom ikke AMD får til underverker med neste revisjon av bulldozer. Men det kan jeg leve med. Hvertfall for et halvår :-)

 

Igjen: Takk til alle, og en ekstra takk til Stigma som lærte meg en hel del nytt om intels sandy-bridge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...