Gå til innhold

Trenger tips til bøker om politikk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den lastes ned nå, virket interessant ettersom det jeg leste om den. Takk for tipset! :thumbup:

 

Den er mest interessant om du først skaffer deg noen forkunnskaper om Ayn Rands filosofi, objektivismen. Boken er også fryktelig lang, så det er ikke en bok jeg vil anbefale som introduksjon til kapitalismen/liberalismen. Ville så avgjort ventet litt med den om jeg var deg. Selv leste jeg "Anthem", "We The Living", og så en bråte med youtube-klipp før jeg begav meg ut på Atlas Shrugged. Se for eksempel etter ting som dette:

 

 

Den første boken jeg vil anbefale deg å lese innen denne politiske retningen er Frédéric Bastiats "The Law". Boken er veldig kort (under 100 sider), og gir en solid fremstilling av den klassiske liberalismens syn på statens rolle i samfunnet.

 

Videre vil jeg anbefale deg å titte nærmere på bøker om østerriksk økonomi/laizzes faire som står veldig sentralt i den klassiske liberalismen. Her kan jeg anbefale å starte med Peter Schiffs "How an Economy Grows and Why it Crashes", og Henry Hazlitts "Economics in One Lesson". Videre herfra er det en rekke økonomer/forfattere å titte nærmere på, deriblant Friedrich Hayek (The Road to Serfdom), Milton Friedman (Capitalism and Freedom), Ludwig von Mises, Anne B. Ragde, Murray Rothbard, Jean-Baptiste Say, Thomas Woods, og Ron Paul.

 

En annen bok som er interessant, men usannsynlig tørr, er Robert Nozicks "Anarchy, State, and Utopia".

 

Av øvrige bøker (romaner) med mindre fokus på politisk filosofi og/eller økonomi kan jeg anbefale George Orwells "1984" og "Animal Farm", Ray Bradburys "Fahrenheit 451", Karin Boyes "Kallocain", Aldous Huxleys "Brave New World", og Yevgeny Zamyations "We".

 

Anbefaler som sagt at du starter med Bastiats "The Law". Boken kan leses gratis her.

Endret av KEBABavSVIN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har veldig lyst til å lære meg mer om Kapitalisme, Føydalisme, Marxisme, Demokrati, Kommunisme, Sosialisme, Republikk, Fascisme, osv.

 

Noen som vet om noen bøker, eller steder jeg kan lese mer om dette?

 

Vil definitivt ikke anbefale å begynne på Rand. Kan liste opp noen must-read-klassikere og andre godbiter, og la oss si det slik, Rand er definitivt ikke blant de. Dog sikkert verdt å plukke opp.

 

Plato - The Republic (anti-demokratisk, redegjør for et ekspertisesamfunn hvor filosofer styrer)

 

Klassisk liberalisme:

John Locke - Two treatises of government

Bastiat - The Law

 

Kapitalisme:

 

Adam Smith: Wealth of Nations

Hayek: Road To Serfdom (laisseiz faire, klassisk liberalisme)

 

 

Om fascisme og totalitarianisme er det lettere å plukke samleverk, sjekk ut Allan Todd - European Dictators (ganske solid og enkel redegjørelse for både Hitler, Stalin og Mussolini)

 

+ Mussolini - The fascist Doctrine

 

Demokrati og stat:

 

Cicero - The republic and laws

Marsilio - Defender of Peace

Rousseau - The Social Contract

Toqueville - Democracy in America

John Stuart Mill - On Liberty + On Representive Government

Montesquieu - The spirit of laws

Max Weber - Economy and Society

 

Marxisme/kommunisme, hvem ellers: Marx - The Communist Manifesto bør leses.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som en ekstremt hurtig innføring vil jeg anbefale denne lille videoen:

 

Hvis du ønsker en ekstremt biased, vridd og kortfattet oppsummering ment til å forsvare en nattvekterstat. Ellers har det svært lite for seg.

 

Andre must read:

 

Aristotle - Politics

Proudhon - What Is Property?

Machiavelli - The Prince

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har veldig lyst til å lære meg mer om Kapitalisme, Føydalisme, Marxisme, Demokrati, Kommunisme, Sosialisme, Republikk, Fascisme, osv.

 

Noen som vet om noen bøker, eller steder jeg kan lese mer om dette?

 

http://stemdlf.no/liblitteratur

 

Atlas Shrugged av Ayn Rand.

 

Den er veldig god!

 

Den lastes ned nå, virket interessant ettersom det jeg leste om den. Takk for tipset! :thumbup:

 

Tilhengere av eiendomsretten laster ikke ned.

 

Ayn Rand selger bedre enn noen gang. http://e24.no/utenriks/ayn-rand-selger-bedre-enn-noen-gang/3420968

Endret av xSosialist
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...