Gå til innhold

Visum ved bytte av lærested i utlandet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vet ikke om dette er riktig plass å putte denne posten, så er bare å flytte meg dersom jeg er helt på bærtur.

 

Jeg er for tiden på utveksling til USA fra et universitet i Norge. For våren har jeg kommet inn på et annet universitet enn det jeg er på nå her i USA, og jeg tror jeg vil bytte. I visumet mitt står det jo universitetet jeg går på nå i USA, samt at det er gyldig til mai 2012 (det var da jeg planla å være til). Jeg antar det må litt papirarbeid til med tanke på visumet mitt, men det er kul umulig å komme i kontakt med den amerikanske ambassaden i oslo. Mail sendte jeg i går, men det stod 3-5 arbeidsdager å få svar, og jeg må vite asap hva jeg må gjøre siden jeg har fryktelig dårlig tid på å bestemme meg.

 

*Vet noen hva jeg rent fysisk må gjøre, hvor mye det vil koste og hvor mye tid cirka det vil ta for å bytte universitet i USA? Må jeg på nytt visumintervju i Oslo?

 

Trenger sårt hjelp her, så på forhånd tusen takk for alle svar!

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ann på hvilket visum du har.

 

Du kan ha et student visum, DS-160 visum eller lignende, det finnes visum der du må regulere ting etter kvar du bur og oppholder deg, alle forandringer av dette skal rapporterast til Ambassaden, kontankt gjerne Ambassaden i Oslo, veldig bra organ, bedre en å prøve og kontakte myndigheten her borte har eg erfart.

 

Men om det er mulig prøv og få deg fri midlertidig oppholdstilatelse, kjører selv på 8 år Ds-160, reiser dit eg måtte ønske, siden det er B1 stempla.

Lenke til kommentar

Jeg er på F-1 visum som går ut mai 2012. Dersom jeg ikke må til ambassaden i oslo er det ikke noe stress - har ingenting imot å sende emails eller faxe/scanne papirer, men å dra til Oslo i jula vil bli mye stress.

 

Angående det å ta kontakt med norske ambassaden i USA, så fikk jeg beskjed om at de først og fremst drev med utstedelse av visum til amerikanere som ville til Norge, og at de ikke visste hvordan jeg måtte gjøre det i min situasjon.

 

Takk for hjelp. Kom gjerne med flere erfaringer dersom dere har mulighet :)

Lenke til kommentar

Jeg er på F-1 visum som går ut mai 2012. Dersom jeg ikke må til ambassaden i oslo er det ikke noe stress - har ingenting imot å sende emails eller faxe/scanne papirer, men å dra til Oslo i jula vil bli mye stress.

 

Angående det å ta kontakt med norske ambassaden i USA, så fikk jeg beskjed om at de først og fremst drev med utstedelse av visum til amerikanere som ville til Norge, og at de ikke visste hvordan jeg måtte gjøre det i min situasjon.

 

Takk for hjelp. Kom gjerne med flere erfaringer dersom dere har mulighet :)

 

Det at du slepper å møte opp på ambassaden er det ingen garanti for, viss du har begresninger i visumet ditt kan det hende at det er nok å gi en begrunnelse til myndighente, immigration i ditt tilfelle, der du får et letter of guarentee og en bekreftelse i fra skolen, du må ha ny bustad og lignende i orden, så dei veit kor dei finner deg.

 

Sånne ting kan fort bli vansklige her borte, husker når eg bodde her på turist visum og skulle flytte fra chicago til new orleans, gud bevare meg vel, etter det fekk eg meg ds-160 visumet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...