Gå til innhold

Kjempehull avslørt i Android-mobiler


Anbefalte innlegg

Jo, jeg ordla meg basert på inntrykket jeg sitter igjen med fra amobils artikler, ikke spesifikke tall, så det er kanskje å ta hardt i. Jeg er likevel ganske forundret over at kvaliteten på appsene som blir lagt ut på Market ikke er mer sikret. Jeg syntes det er flott at Google ikke sensurerer Market slik som Apple gjør med appstore, men jeg ville gjerne ha sett at de adopterte kvalitetskontrollen til Apple.Det var en over her som hevder at man "har seg selv å takke" dersom man installerer malware, og at det ikke er så vanskelig å sortere ut skadelig fra uskadelig programvare. Jeg vil derimot påstå at det å skille ut suspekt programvare krever ganske mye erfaring med bruk av data. Nå som alle sammen og bestemoren deres har en mobil/nettbrett som kjører Android, så er det ganske mange som ikke har denne erfaringen. Google burde derfor garantere for kvaliteten på produktene som blir sendt ut fra deres nettbutikk (mener nå jeg).

 

Nå er det ikke sånn at Apple sin sensur primært er for å få utgitt høyere kvalitet på apps. Apple sensurerer ut ting de ikke liker, av forskjellige årsaker.

 

Her har du bla.a. Flash, pupper og andre ting.

Google fjerner også ting med sikkerhetshull, ikke bare på android market, dette gjør også google, dvs. fjerner ondsinnede nettsider fra treff i søkemotoren.

 

Du vil aldri få en helt sikker market, når man legger opp til at folk skal kunne laste opp. Det er helt umulig å lage noe som er 100% sikkert. Selv om appen i seg selv ikke er ondsinnet, kan den ha en liten bug/feil som gjør at man kan misbruke tilgangene.

 

Jo mer funksjoner man vil ha, jo mer sosialt alt skal være, jo mer blottlagt er man.. Når alle apps plutselig skal kobles til facebook, spotify, ++++, så er det naturlig at man åpner seg opp for sårbarheter. Man må ta en avregning: hva tør man å risikere.. På jobbmobilen bør man installere mindre "tullete apps", der har man gjerne seriøse ting som jobbrelatert e-post,m.m. Man bør jo der også ha unlock pattern+++.

 

Ellers som ATWindsor sier: Jeg sitter heller ei igjen med det inntrykket som du gjør, greit nok at jeg også ser overskriftene fra amobil/mobilen, men jeg installerer ikke "hva som helst" jeg heller.

 

Det man bør begynne å gjøre, er å "bundle" telefoner med sikkerhetsapplikasjoner/antivirus. Jeg pleier å si til de på jobben som får smartmobil: Det er i praksis som om du bærer rundt på en liten pc og du må behandle den deretter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...