Gå til innhold

Er Alle bildene mine ødelagt?


Anbefalte innlegg

Jeg satt og skulle vise fram bilder fra dataen min da jeg så at bildene en etter en ble omformert og rassert i windows utforsker :S jeg kunne se forhåndsvisningen på ikonet på filen av bildet i to sek før windows oppdaterte mappen og da ble alt ødelagt :/

kan nevne at bildene er flyttet over til en minnepenn av typen SanDisk for så og bli flyttet til min nye pc.

 

 

legger ved et vedlegg slik at dere kan se hvordan _ALLE_ bildene mine ser ut :(

er det noen som har opplevd eller vet hvordan jeg kan få fiksa dette?

post-263741-0-08474600-1322662871_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har desverre ikke orginalene :/

men bildene er likedan på minnepennen også. ikke bare på maskina mi.

Jeg tok til og med og dobbeltsjekket at bildene var hele og fine før jeg sendte inn maskina mi..

så fortsatt så skjønner jeg ikke hvordan dette kan ha skjedd.. har til og med sett på noen av bildene på denne maskina før dette skjedde.. så nå er alle slik..

Endret av Kvenild
Lenke til kommentar

Hei!

 

Tok en kikk. Bildet du har vedlagt er korrupt, men det ser ut til at mye, om ikke all informasjonen fremdeles er til stede (i motsetning til at informasjonen nulles ut, slik som ofte er tilfelle). Du kan prøve å kjøpe et program som gjenoppretter JPEG-bilder, men man kan selvsagt ikke garantere noe.

 

Hvis dette er veldig viktig for deg er det nok mulig å få en profesjonell til å analysere og manuelt gjenopprette bildene. Vet ikke hva noe slikt vil koste, men tror lommeboken din ville blitt adskillig lettere.

 

Hvis du valgte "Quick format" da du formaterte disken er det ofte mulig å gjenopprette filer som ikke er skrevet over enda. Jo raskere du prøver dette, jo bedre. Finnes mye programvare for dette, men koster gjerne litt.

 

Hvis du har sett på bildene fra minnepennen etter at du formaterte kan du se om Windows fremdeles har kopier i mappen der midlertidige filer lagres. Åpne Windows Explorer og skriv %temp% i adresselinjen og se gjennom filene, eventuelt søk etter bildefiler i samme mappe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Tok en kikk. Bildet du har vedlagt er korrupt, men det ser ut til at mye, om ikke all informasjonen fremdeles er til stede (i motsetning til at informasjonen nulles ut, slik som ofte er tilfelle). Du kan prøve å kjøpe et program som gjenoppretter JPEG-bilder, men man kan selvsagt ikke garantere noe.

 

Hvis dette er veldig viktig for deg er det nok mulig å få en profesjonell til å analysere og manuelt gjenopprette bildene. Vet ikke hva noe slikt vil koste, men tror lommeboken din ville blitt adskillig lettere.

 

Hvis du valgte "Quick format" da du formaterte disken er det ofte mulig å gjenopprette filer som ikke er skrevet over enda. Jo raskere du prøver dette, jo bedre. Finnes mye programvare for dette, men koster gjerne litt.

 

Hvis du har sett på bildene fra minnepennen etter at du formaterte kan du se om Windows fremdeles har kopier i mappen der midlertidige filer lagres. Åpne Windows Explorer og skriv %temp% i adresselinjen og se gjennom filene, eventuelt søk etter bildefiler i samme mappe.

 

Hvis han bare har sedler i lommeboken så er det ikke sikkert den blir så mye lettere...

Lenke til kommentar

Har hørt om det problemet på Vista-maskiner før. Mener å huske det var dårlig handling av legacy usb fra Vistas side. Oppdater chipset/usb-drivere, og ikke benytt forhåndsvisningsprogrammet. Mener å huske at det er et bedre bildeprogram i Live-pakken. Hold minnepennen unna den nye maskinen til du har fått en backup av den, og test den evt på en XP-maskin eller en linux livecd.

 

En ide kan være å sende et av de korrupte bildene fra harddisk, og originalen fra minnepenn til deg selv på gmail (siden du er i linux nå) eller annet onlinemedium med forhåndsvisning. Høres merkelig ut om maskinen skulle korrumpere filer på minnepennen bare ved å forhåndsvise...

 

 

Lenke til kommentar

Jeg satt og skulle vise fram bilder fra dataen min da jeg så at bildene en etter en ble omformert og rassert i windows utforsker :S jeg kunne se forhåndsvisningen på ikonet på filen av bildet i to sek før windows oppdaterte mappen og da ble alt ødelagt :/

kan nevne at bildene er flyttet over til en minnepenn av typen SanDisk for så og bli flyttet til min nye pc.

 

 

legger ved et vedlegg slik at dere kan se hvordan _ALLE_ bildene mine ser ut :(

er det noen som har opplevd eller vet hvordan jeg kan få fiksa dette?

 

Sjekk for virus. Har du RAW filene?

 

(Og bruk bedre OS )

Lenke til kommentar

Jeg satt og skulle vise fram bilder fra dataen min da jeg så at bildene en etter en ble omformert og rassert i windows utforsker :S jeg kunne se forhåndsvisningen på ikonet på filen av bildet i to sek før windows oppdaterte mappen og da ble alt ødelagt :/

kan nevne at bildene er flyttet over til en minnepenn av typen SanDisk for så og bli flyttet til min nye pc.

 

 

legger ved et vedlegg slik at dere kan se hvordan _ALLE_ bildene mine ser ut :(

er det noen som har opplevd eller vet hvordan jeg kan få fiksa dette?

 

Sjekk for virus. Har du RAW filene?

 

(Og bruk bedre OS )

 

Han har ikke RAW-filene heller, det hadde du funnet ut hvis du hadde lest hele tråden!

 

Når det gjelder din kommentar "Og bruk bedre OS", kan du utdype dette? Dessuten, hvordan kan du tenke i slike baner da OP ikke ser ut til å være spesielt opptatt av datateknikk utover å bruke det som et verktøy?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han har ikke RAW-filene heller, det hadde du funnet ut hvis du hadde lest hele tråden!

 

Når det gjelder din kommentar "Og bruk bedre OS", kan du utdype dette? Dessuten, hvordan kan du tenke i slike baner da OP ikke ser ut til å være spesielt opptatt av datateknikk utover å bruke det som et verktøy?

 

Jeg har lest hele tråden. Det var kun nevnt problemer med jpg filer, jeg så ikke noe sted hvor det stod at man ikek hadde bilder i RAW også, så derfor spurte jeg.

 

Windows suger. Holder det ?

 

Jeg bruker også bare OS som et verktøy, men jeg vil ha et verktøy som fungerer

Lenke til kommentar

Han har ikke RAW-filene heller, det hadde du funnet ut hvis du hadde lest hele tråden!

 

Når det gjelder din kommentar "Og bruk bedre OS", kan du utdype dette? Dessuten, hvordan kan du tenke i slike baner da OP ikke ser ut til å være spesielt opptatt av datateknikk utover å bruke det som et verktøy?

 

Jeg har lest hele tråden. Det var kun nevnt problemer med jpg filer, jeg så ikke noe sted hvor det stod at man ikek hadde bilder i RAW også, så derfor spurte jeg.

 

Windows suger. Holder det ?

 

Jeg bruker også bare OS som et verktøy, men jeg vil ha et verktøy som fungerer

 

"Windows suger. Holder det ? " Ja, ja, noen tror de har skjønt det. At det går an!

Lenke til kommentar

Både XP og Win 7 funker helt fint. Nå kjenner jeg ikke til Vista da den ble avinstallert dag 1 på min maskin, men det er som sagt en kjent feil (google vista jpg corruption). Om du sjekker exif eller åpner den i hex så er filen rett og slett strippet for header-info (bildet er der, men data som forteller hvordan det skal vises på skjerm er vekk)

Eneste jeg kan tenke meg er Hiiren recovery av harddisk, eller en batch-jobb som kan endre headerinfo... (mulig det finnes i noe foto recovery sw)

Lenke til kommentar

 

Windows suger. Holder det ?

 

Jeg bruker også bare OS som et verktøy, men jeg vil ha et verktøy som fungerer

 

Meeen ... Windows, eller MS produkter kunne nok vært bedre på mange måter, men det samme kan man jo si både om OS-X & Linux/Unix verden.

 

Jeg har vært tech/admin/support osv mange steder opp gjennom, og sett alt fra leke-pc med windows (type gamer, eller kontor), til noe fetere 2-10 millioner kr Unix rack gå til helv pga feil og dertil kræsj i filsystemet. Ofte med det resultatet at det blir en ny tur til Ibas for rekonstruering av data. Når regningen derfra kommer på 6-7 siffer så er det ikke alltid like morro å være økonomisjefen :-P Men gjengen på Ibas er utrolig dyktige og for mange bedrifter(samt private) verdt hver krone når uhellet først er ute. Hvorvidt det er ntfs, hfs, ufs osv som har trynet er kanskje av teknisk interesse for den som skal rekonstruere data og nerder ellers, men for flertallet i en bedrift som taper 2 millioner i døgnet på å stå stille så spiller det liten rolle for brukerne om det er windows eller unix som ligger bak. Eneste de merker at de får begrenset mulighet til å utføre sin jobb samt at bedriften taper store summer. En annen ting man kan lære i slike situasjoner er å kontrollere at backupene faktisk fungerer, så man ikke sitter med backupsett med råtne data :-)

 

Så egentlig har Win, Unix, OS-X osv i allefall 2 ting til felles ... De er alle verktøy hvorav noen kan fungere bedre til visse oppgaver enn konkurrerende systemer, men de har også alle til felles at når ting går til helv.. så spiller det liten rolle hva systemet heter, data tapt er data tapt uavhengig om det er win, osx, unix eller bare et minnekort i speilrefleksen.

 

Windows "suger" neppe så hardt som innbarkede *nix folk skal ha det til, ellers hadde det neppe vært så utbredt som det er. MS kunne nok med fordel vært flinkere på mange felter med sine produkter men det samme kan også sies om både Apple og Linux verden :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

....

er det noen som har opplevd eller vet hvordan jeg kan få fiksa dette?

 

Hei,

 

Utifra hva du har beskrevet så blir det kun gjetting på hva som kan være galt. Men la oss gå utifra vanlige scenarioer jeg (for) ofte finner hos kunder dvs filsystemkræsj.

 

a) For det første IKKE skriv til den orginale disken der du hadde filene/bildene liggende, det kan ofte gjøre vondt værre mtp datarekonstruksjon.

b) Ta en økonomisk besluttning, enten la Ibas prøve gjennoppretting (fort 8-10k+) eller skaff til veie Ontrack Easy Recovery programvare og prøv selv (evt få noen til å ta jobben). Ibas er dyre men blandt de beste på slikt.

 

Om du skal prøve selv så er det visse ting som kan gjøre jobben enklere/sikrere:

1) ha en blank/tom disk tilgjengelig til å kopiere data til om noe kan reddes, bør være samme størrelse eller større som orginal datamengde/disk

2) hekt den defekte disken som slave på en annen pc, f.eks via dockingstation eller direkte, gjør det samme med den tomme disken

3) Kjør easy recovery og la den scanne -hele- driven, dette kan ta timesvis men når den er klar vil den sannsynligvis ha en liste over tilgjengelige filer/mapper som kan reddes.

4) i easy recovery velg aktuelle mapper/filer og la den kopiere disse til blanke disken.

 

Dette blir veldig forenklet/forkortet svar men bør holde.

 

Ovennevnte metode vil være et alternativ kun om det er feil på disk/filsystem. Om feilen skyldes andre ting som f.eks programvare som har overskrevet fil/jpeg header med illegale data så vil det ikke fungere. Derfor kan det være en ide å prøve først med noen få bilder -fra den orginale disken, ikke fra minnepen-. (gå alltid til kilden).

 

Lykke til,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...