Gå til innhold

Gpu overheat?


Itek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varm gpu...

 

Er det ikke vifte på kortet??

Evt andre ting jeg kan gjøre så jeg kan spille uten at det blir problemer?

 

Last ned EVGA for å styre evt. vifte (kan jo være en ide å åpne kabinettet først, og ta en titt. Kan lønne seg å rense luftveier til kabinettet og i viftene dine og.

Lenke til kommentar

Er trolig kun 1 felles vifte for CPU og GPU, pass på at denne er fri for støv o.l

Vanligste grunnen er nemlig at viften/kjøleribben blir full av støv og derfor ikke kjøler bra nok, og derfor må renses. Liten kompressor/trykkluft på boks er hendige hjelpemidler til å få bort alt.

 

Ellers finnes det kjølebrettt å sette maskinen på som kjøler undersiden og dermed hjelper på varmen. Pass ihvertfall på at maskinen står på et flatt underlag.

Lenke til kommentar

1. maskinen står på flatt underlag, pulten min. Batteriet er tatt ut...

 

Ikke såå lenge siden jeg blåste ren pcen med trykkluft, men kan sikkert ikke skade å gjøre det igjen.

 

btw, dette er en HP HDX16. Den skrudde seg av da den ble for varm når jeg spilte Toca race driver 3 som ikke akkurat er et nyere spill.

 

Tror jeg kjøper meg ny pc om ikke allt for lenge. Lurt å vente til ssd blir litt rimeligere ettersom hd blir dyrere kanskje? -blir vel dyrt uansett :(

 

 

Edit: Når jeg nå sitter på nett og surfer er temperaturen på ca 67-70 grader, er dette ok? eller er det fremdeles litt høyt?

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Jeg har også en HP hvor gpu blir hinsides varm. Faktisk kubbet hele maskinen for 7-8 mnd siden(svart skjerm). Fikk greie på at det mest sannsynlig var gpu som hadde blitt for varm og at loddepunktene derfor blir dårlig. En liten propanbrenner som varmet den opp og deretter litt trykk på den til den kjølte seg ned igjen. Funket bra. Etterpå monterte jeg på ekstra kobber(er veldig lite kobber spandert på kjøleelementene) samt ny kjølepasta. Installerte Win7 og forkastet vista. Viften går da mye fortere, og gpu holder seg på et akseptabelt nivå ved moderat bruk. Bruker den nå kun som stuepc og har en temp på ca 60-70 ved surfing og musikkspilling. Går opp på 85-90 ved lengre tids video.

 

Hvis det er en eldre pc er det uansett verdt å åpne den og rengjøre samt ha på ny kjølepasta.

 

edit: grov skriveleif

Endret av Erikken
Lenke til kommentar

Jeg har også en HP hvor gpu blir hinsides varm. Faktisk kubbet hele maskinen for 7-8 mnd siden(svart skjerm). Fikk greie på at det mest sannsynlig var gpu som hadde blitt for varm og at loddepunktene derfor blir dårlig. En liten propanbrenner som varmet den opp og deretter litt trykk på den til den kjølte seg ned igjen. Funket bra. Etterpå monterte jeg på ekstra kobber(er veldig lite kobber spandert på kjøleelementene) samt ny kjølepasta. Installerte Win7 og forkastet vista. Viften går da mye fortere, og gpu holder seg på et akseptabelt nivå ved moderat bruk. Bruker den nå kun som stuepc og har en temp på ca 60-70 ved surfing og musikkspilling. Går opp på 85-90 ved lengre tids video.

 

Hvis det er en eldre pc er det uansett verdt å åpne den og rengjøre samt ha på ny kjølepasta.

 

edit: grov skriveleif

 

Yeyy :w00t:

Det var nyttig kunnskap, takk! Men jeg trodde GPU var integrert i hovedkortet???

 

Har så og si gått bort fra det å kjøpe ny pc siden jeg da ønsker å ha noe som er bedre enn hva jeg har nå og dermed lett kommer over 10 store. Tenker jeg først sender inn pcen til elkjøp igjen på garantien og deretter ser om jeg stasjer opp litt selv.

Har funnet ut at det finnes bakgrunnsbelysning til tastaturet også!

Nytt batteri og kanskje noen kule klistremerker som skal sjule hull i lakken.

Så gjøre et forsøk på å åpne pcen og blåse ren. Det er mulig det blir noe kjølepasta og ribber også, får se når den tid kommer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...