Gå til innhold

Asus A7V-133 problemer


erlendr

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har ett nesten nytt Asus A7V-133 hovedkort, kjørende med en Athlon 900mhz CPU, og 2x128mb + 1x512mb PC133 RAM. Har også et 300w powersupply av ukjent merke (har ikke sjekket..). Annen hardware på maskinen er uvesentlig i forbindelse med problemet jeg har. Problemet er som følger (om du gidder å lese alt dette):

PC-en har putret og gått med det nye hovedkortet i ca 5 mnd. uten problemer, med diverse hardware oppgraderinger, men for en tid tilbake (3-4 uker) begynte den å oppføre seg noe rart. Det startet med at da jeg startet maskinen bootet den kanskje i 1-2 min. før strømmen forsvant helt, og hovedkortet mistet strømmen. Power lyset stod bare å blinket, men om jeg holdt inne powerknappen i 5-6 sec og startet maskinen på nytt fungerte det fint igjen. Dette skjedde med ugjevne mellomrom. Det samme hadde også en tendens til å skje om jeg banket forsiktig på kabinettet, men det var sporadisk. For ca. 1 uke siden forverret problemet seg betydelig, jeg startet maskinen, den mistet strømmen etter å ha bootet inn i windows i ca 1 min. (bruker Windows 2000 og XP, kom ca til login-delen i 2000 og noe inn i Windows i XP). Det samme skjedde om jeg prøvde å starte maskinen på nytt. Enten så mistet maskinen strømmen, ellers så rebootet den. Om jeg lar den stå i BIOS står den i et ukjent antall min (under 5) og så slår den seg av, det samme skjer når jeg prøver boote maskinen. Følgende er gjort for å feilsøke:

 

- Sjekket over alle koblinger, strøm, IDE, satt RAM ut og inn igjen, osv

- Tatt ut alt unntatt en harddisk og grafikkortet, og prøvd å starte

 

Det jeg ikke har prøvd, er å ta ut alle ram-brikker og teste en og en, og å skifte powersupply. BIOS er oppdatert til nyeste versjon. Alle boot-tester går fint, RAM test osv. Mus og tastatur, lydkort osv funker i de få sekundene i Windows XP/2000 før strømmen forsvinner. I det strømmen går høres den velkjente "klikke"-lyden som høres når du slår av maskinen via Windows shutdown/power off.

 

Noen som har noen forslag? Jeg synes det virker som powersupplyet er gåent, men det kan jo være hovedkortet, men det virker ikke som det er noe galt med det heller. HJELP!

 

På forhånd takk.

 

Erlend

 

[ Denne Melding var redigert av: xcess på 2002-02-07 16:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt å ta ut hovedkortet og montere dette på nytt? Jeg har opplevd nøyaktig samme problem, og dette skyldtes at undersiden av hovedkortet kom borti en metall-del på kabinettet. Sjekk at alle fester for hovedkortet i kabinettet sitter der de skal, nemlig i skruehullene på hovedkortet :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...