Gå til innhold

Øke signalstyrke på trådløst nettverk! Trenger bistand.


mabbutt

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i dag en D-Link DIR-635 Rangebooster i huset mitt. Denne har tre antenner, men den ene har jeg byttet ut med en TP-Link TL-ANT2414A (14 dBi indoor/outdoor antenna).

 

Routeren står sentralt i stua, ca en halv meter under taket. Jeg ønsker at jeg skal kunne surfe og streame videoer tilfredsstillende i fire "rom", og det er stue, soverom, kjeller og garasje.

 

Pr. i dag har jeg følgende tall fra inSSIDer og tptest.se:

 

Stue:

RSSI: -40 til -50.

Tptest.se: 8.50 Mbit/s inn, 4.02 Mbit/s ut.

 

Soverom (Ca 15 meter fra router, i samme etasje):

RSSI: Dårligere enn -100

Tptest.se: Har ikke nett. Mister kontakten med routeren så fort jeg går inn der.

 

Kjeller (Ca 10 meter rett ned under routeren):

RSSI: -65 til -75

Tptest.se: 1.28 Mbit/s inn, 0.15 Mbit/s ut.

 

Garasje (Ca 30 meter fra routeren):

RSSI: -60 til -70

Tptest.se: 1.31 Mbit/s inn, 0.15 Mbit/s ut.

 

Så noen detaljer:

 

Jeg har brukt inSSIDer til å sjekke RSSI. Det jeg ikke fatter og begriper er at RSSI-en til nettverket til naboen og hans hus, som ligger ca 100 meter fra mitt hus, har bedre RSSI enn jeg har selv på soverommet. Kan det være noe f**nskap i veggen mellom stue og soverom? Veggen som "skiller" stue og garasje gjør jo ikke verden vond for signalene i garasjen, for der får jeg jo faktisk streamet fotballkamper om jeg vil. Avstanden mellom stue og garasje og stue og soverom er jo ganske stor.

 

Hvordan ville dere angrepet denne utfordringen? Antennen fra TP-Link ble kjøpt inn fordi jeg ikke fikk bra nok signaler til å streame video i garasjen tidligere. Antennen fikset den utfordringen.

 

Det andre jeg har prøvd er en Linksys RE1000 Range Extender. Jeg fikk koblet denne til routeren uten problemer, og jeg fikk bedre signaler på soverommet takket være den, men de var fortsatt ikke gode nok til engang å få surfet. Range Extenderen var da ca 10 meter fra router og ca 5 meter fra soverom. Range Extenderen datt etterhvert ut, og da innså jeg at routeren og extenderen ikke var så glade i hverandre heller.

 

Sist jeg surfet på soverommet dro jeg TP-kabel og strøm fra stua slik at jeg fikk den trådløse routeren ca 5 meter unna soverommet, og da var det bare fryd og gammen. Kontakten til internett er i stua, og jeg må av den grunn ha utgangspunktet der. Av den grunn er det vel åpenbart at det er noen issues med veggen(e) mellom stue og soverom.

 

Akkurat nå står det stille for meg, så jeg håper veldig på at noen kan komme opp med noe glupt her. Har veldig, veldig lite lyst til å dra kabel langs lister...

 

Mvh,

Geir

Endret av mabbutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...