Gå til innhold

hvilke maskin er best?


Anbefalte innlegg

har bygget med to dell maskiner, men vet ikke hvilken av disse jeg skal velge...jeg studerer data, og har bruk for bærbar...og jeg flytter meg rundt en del, så en bærbar jeg kan spille litt på hadde vært glimrende...

maskinene er som følger:

 

Mobile Intel Pentium III prosessor - M 1133MHz

Minne: 256MB DIMM (1x256MB)

Skjerm: UT - 15" TFT UXGA (1600x1200)

Harddisk: 40GB Ultra DMA/ATA 100

Grafikkort: 64MB ATI Radeon 7500 (+ NOK 840 kr)

Optisk enhet for fast montering: DVD / CD-RW COMBO Drive 16x/8x/8x/24x (+ NOK 1,900 kr)

Modem: Internal combo 56k modem / 10/100 network

Trådløst nettverk: Dell Truemobile 1150 - PC Card (802.11b) (+ NOK 1,290 kr)

Operativsystem: MS Windows XP Home Norsk

29,385

 

og:

 

Inspiron)Mobile Intel PIII prosessor 1200Mhz with Intel SpeedStep Technology

Minne: 256MB DIMM (1x256MB)

Skjerm: 14.1'' TFT UXGA+ (1600x1200)

Harddisk: 40GB Ultra DMA/ATA 100

Grafikkort: 32MB DDR nVidia Geforce2GO 4xAGP 3D (Kun med Win XP og Win 2000)

CD-ROM: DVD / CD-RW COMBO Drive 16x/8x/8x/24x (+ NOK 500 kr)

Modem: Internal combo 56k modem / 10/100 network

Trådløst nettverk: Dell Truemobile 1150 - PC Card (802.11b) (+ NOK 1,290 kr)

Operativsystem: MS Windows XP Home Norsk

25,987

 

hovedforskjellen ligger i skjerm og skjermkort...men hvor stor forskjell vil jeg merke?

 

har ikke funnet noen annen maskin som kan konkurere med dell...så, til tross for dells forferdelige kundeservice, kjøper jeg meg nok en dell maskin...hvis ingen har noen bedre forslag?

 

mvh

krister

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Man må se mot behov da. De fleste bruker PC-en når den er koblet til strømmen. Ingen maskiner i dag, har så god batterilevetid at de klarer en vanlig åtte timers arbeidsdag. Derfor er de koblet til strømmen 80% av tiden.

 

Støy er også en annen faktor her. PC-er med desktop CPU-er trenger mer kjøling og bråker mer, mens mobile prosessorer krever ikke mye kjøling og PC-er som baserer seg på slike prosessorer mer stillegående.

Lenke til kommentar

Heisann. Ha nettop fått meg en dell selv. MAskinen er en Inspiron 4100: p3 1200 mhz, 384 ram, 30gb hd, 32mb geforce2 go m.m. Maskinen kostet ca. 24500,-. Pc`en svarte til alle forventninger. Spiller spill som counter strike, quake 3, Unreal tournament med beste kvalitet og dette går som en dans på roser. Har bare positivt å si om denne maskinen, og anbefaler denne.

 

_________________

Dell Inspiron 4100

PIII 1200 mhz

32MB DDR nVidia Geforce2GO 4xAGP

384mb, 30gb, dvd, cd-rw

 

[ Denne Melding var redigert av: No|zy på 2002-02-12 02:35 ]

Lenke til kommentar

heh...når det gjelder strøm så har jo maskinene hver sin styrke...den ene har skjermkort med god strømsparing, og den andre har prosessor med god strømsparing...

 

når det gjelder kjøling o.l. så er jo begge to "mobile"-prosessorer...

 

så forskjellen ligger jo i skjerm og skjermkort...fint å høre at 4100 fungerer bra på spill...men man merker forskjell på 14' og 15', og jeg tror nok man merker forskjell på 32mb og 64mb skjermkort...spørsmålet var om forskjellen er verdt over 3000,-!=)

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen ekspert, men i min bok er det enormt viktig med en bra skjerm. Hadde det vært opp til meg, ville jeg gladelig brukt de 3000,- ekstra for litt større skjerm.

 

Siden du i tillegg har tenkt å spille litt, er vel et strømsparende (og kaldere) og raskere skjermkort bare et pluss?

 

Men, det er jo opp til deg hva du vil ha. Har du 3000,- så kan du jo like godt bruke dem, da du allerede har tenkt å bruke 25000,- fra før... Det hadde i alle fall jeg gjort.

 

Lykke Til!

Lenke til kommentar

det er nok det jeg kommer til å gjøre også...å kjøpe den dyreste...men det ergrer meg bare litt at for 14 dager siden hadde dellmtilbud på inspiron 8100 med 1,2 ghz prosessor, og bæreveske til samme pris som den med bare 1,33 og uten veske koster idag...så egentlig går jeg og suller å vente på at det tilbudet skal dukke opp igjen...men jeg begynner å bli utålmodig...hovedgrunnen til at jeg ikke kjøper 4000 er at skjermen er klart best når man kjører full oppløsning, og 1600*1400 er veldig mye på en 14' ...faktisk er det alt for mye for en 15' også, men men...jeg får vel prøve...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...