Gå til innhold

Hjelp til kjøp / bygging av Media Center (1080p, XBMC m.m)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lite peiling på dette, og er usikker hva jeg skal se etter. Mulig jeg spør en del spørsmål som er besvart i andre tråder, beklager det.

 

Jeg er på utkikk etter et Media Center. Denne kan være selvbyggd eller kjøpt ferdig. Det er mulig det er mye jeg ikke vet om, men det får jeg spørre om underveis. Her er en liste av funksjoner jeg gjerne vil ha på mitt media center:

 

- Full HD 1080p

- Mulighet for å streame fra server

- XBMC, altså en mulighet for eget software / os

- Mulighet for å koble på 5.1 Surround

- Mulighet for Universal Fjernkontroll

 

Ikke nødvendig men hadde vært fint om den også:

- Skal stå sammen med TV osv, så et fint design, gjerne så liten som mulig.

- Har Blueray spiller

- Kan brukes til surfing, musikkavspilling (spotify feks) osv

- Pris under 5000

 

Er det mulig å streame 1080p over wireless? Hvis det er mulig så kan den godt være wireless også.

 

Er det noen funksjoner e.l dere anbefaler, som jeg kan ha glemt eller ikke er klar over?

 

Hvis noen har noen tips så setter jeg stor pris på det. Hva trenger jeg feks for å kunne bygge min egen?

 

Robin

Endret av Robinvi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal fint gå å streame 1080p over trådløst nett. Er litt usikker på om det går på alle typer, men skal værtfall gå på N wifi.

 

Hardware messig ville jeg gått for en Intel i3 og rundt 4gb ram. i3 har jo også innebygget grafikkort som du kan bruke om du velger H67 eller z68 chipsett.

 

Om du trenger mere info angående chipsetene for socket 1155 så finnes det nyttig info her

Lenke til kommentar

 

Denne vil klare det meste ja, men for all del (!) ikke finn på å kjøpe den! Den er noe ræl. Har selv hatt den tidligere så snakker av erfaring.

 

Atom prosessorene er djevelens verk og gjør at maskinen til enhver tid føles treg. Ja, den klarer 1080p, men resten av bruken som en pc gjennomgår ødelegger for opplevelsen. Det som jeg også merket meg var at den etter å ha stått påskrudd en stund, slet med at alle HD-filmer hakket. Dette ordnet seg med en restart, men var utrolig irriterende.

 

Og ja, dette skjedde både med 32/64 bit versjon av windows 7 og med ubuntu.

Lenke til kommentar

Totalt uenig, jeg har samme selv og kjører ubuntu med xbmc på (uten compiz-effekter etc). Ja Atom-CPUen er treig, det er litt av greia med Atom. Men skjermkortet veier opp for mye, den spiller av alt fint og i ubuntu (jeg kjører 10.10) så er det minimalt med lag i XBMC selv om jeg kjører det relativt tunge Aeon64-skinet.

 

Har aldri hatt problemer med at ting ikke fungerer og den blir ikke treg over tid. I windows, som krever mer ressurser er den også relativt rask. Kan fint surfe, youtube, se bluray-filmer etc uten nevneverdige problemer. Det som kan ta litt tid er installering av programmer, men annet er ikke å forvente.

 

Forøvrig finnes det kraftigere modeller: http://www.multicom.no/SearchResult.aspx?q=kw:asrock;fd:c_100580;s:2

Lenke til kommentar

Selv fant jeg ut at å bygge selv er tingen. Har da litt mer kontroll på komponentene jeg velger og ønsker å bruke.

 

se nederst i denne tråden så ser du hva jeg valgte.

 

Her snurrer det fint med 1080p

Sliter litt med trådløs, men det er pga en ræva trådløsrouter jeg har. Har kabla opp og da snurrer det som bare det.

Har fått bluray opp å gå, men sliter litt med skurr i bildet. Usikker på årsak, men er ikke øverst på prioritetslista mi....

 

Har i tillegg kjøpt et lite trådløst tastatur med mus som jeg bruker.

Denne står i stua. Er nesten støyløs.

 

På toppen win7 med MediaPortal

 

Du passerer vel litt over 5k på denne maskina. Er usikker på hva dagens priser er da...

 

Lykke til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...