Gå til innhold

Hva er forskjellen på vanlig 100 htz og 100 htz clear motion?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

100 Hz er jo 100 Hz... Hva mener du med at de er 50 Hz etter vanlig beregning?

De reklamerer med at tven er 100 hz, men så står det i spesifikasjonen at den kun er 50 hz.

Den er altså 100 hz dersom man bruker betegnelsen clear motion. Men de andre merkene bruker jo ikke denne betegnelsene. Hos de er jo hz = hz.

Så hva betyr det at den er 100 hz clear motion sammenliknet med en "vanlig" 100 hz?

Merker man forskjell?

Lenke til kommentar

Samsung reklamerer med 100 htz clear motion på flere av de rimelige led-tvene sine. Ved nærmere ettersyn har flere av disse likevel bare 50htz etter vanlig beregning. Så da lurer jeg på hva dette egentlig betyr?

Noen som kan forklare meg?

Samsung har en slags fancy teknikk/salgstriks for sine TV-er. De benytter nemlig en egen måte å "beregne" HZ på. Sammenlignet med andre produsenter, har TV-en 50 HZ på papiret. Samsung har imidlertid noe de kaller "clear motion" som, ifølge Samsung, tilsvarer andre produsenters 100 HZ. Hva clear motion egentlig innebærer teknisk kan jeg ikke svare på.

 

Med andre ord, skal samsungs 50 HZ (ifølge dem være 100 hz clear motion) være bedre enn standard 50 HZ, men kanskje ikke like bra som andre produsenters 100 HZ. Har nylig diskutert dette i en tråd her inne, og etter hva jeg hører, tilsvarer IKKE clear motion kvaliteten på andre produsenters 100 HZ. Men jeg kan ikke slå noe fast konkret ettersom jeg ikke har opplevd/sett dette i praksis.

Lenke til kommentar

De reklamerer med at tven er 100 hz, men så står det i spesifikasjonen at den kun er 50 hz.

Hvor har du sett det? Har du et eksempel, eller hvike(n) modell(er) det gjelder?

Samsung UE40D5004BW er en tv.

Står 100 Hz clear motion rate.

Ja, den har 100 Hz Clear Motion og kan ikke finne noe annet... Du har vel ikke blandet dette med "Strømforsyning AC 230V (50/60 Hz)? Det er info om strømtikoblingen til apparatet og har ingenting direkte med 100Hz bildebehamdling å gjøre.

Lenke til kommentar

De reklamerer med at tven er 100 hz, men så står det i spesifikasjonen at den kun er 50 hz.

Hvor har du sett det? Har du et eksempel, eller hvike(n) modell(er) det gjelder?

Samsung UE40D5004BW er en tv.

Står 100 Hz clear motion rate.

Ja, den har 100 Hz Clear Motion og kan ikke finne noe annet... Du har vel ikke blandet dette med "Strømforsyning AC 230V (50/60 Hz)? Det er info om strømtikoblingen til apparatet og har ingenting direkte med 100Hz bildebehamdling å gjøre.

 

Jeg leste om det på et annet forum, men finner ikke linken igjen. Stod noe om at det ikke var "ekte" 100hz. Derfor jeg lurte på hva som var forskjellen.

Lenke til kommentar

De reklamerer med at tven er 100 hz, men så står det i spesifikasjonen at den kun er 50 hz.

Hvor har du sett det? Har du et eksempel, eller hvike(n) modell(er) det gjelder?

Samsung UE40D5004BW er en tv.

Står 100 Hz clear motion rate.

Ja, den har 100 Hz Clear Motion og kan ikke finne noe annet... Du har vel ikke blandet dette med "Strømforsyning AC 230V (50/60 Hz)? Det er info om strømtikoblingen til apparatet og har ingenting direkte med 100Hz bildebehamdling å gjøre.

 

Jeg leste om det på et annet forum, men finner ikke linken igjen. Stod noe om at det ikke var "ekte" 100hz. Derfor jeg lurte på hva som var forskjellen.

 

Gjorde et spett forsøk på å forklare dette i posten ovenfor her. Vet ikke om du ble noe klokere av det...

Lenke til kommentar

Samsung har en slags fancy teknikk/salgstriks for sine TV-er. De benytter nemlig en egen måte å "beregne" HZ på. Sammenlignet med andre produsenter, har TV-en 50 HZ på papiret. Samsung har imidlertid noe de kaller "clear motion" som, ifølge Samsung, tilsvarer andre produsenters 100 HZ. Hva clear motion egentlig innebærer teknisk kan jeg ikke svare på.

Dette er noe de fleste produsenter driver med. Mange av de første 200 Hz LCD-TV-ene hadde to forskjellige bildeforbedringskretser som jobbet på 100 Hz hver og da kalte de det 200 Hz. Hva Samsung egentlig gjør med bildet i disse "Clear Motion"-kretsene vet jeg ikke, men raske bevegelser ser bedre ut enn på ordinære 50 Hz TV-er og tilsvarende som på noen andre billige 100 Hz apparater (bl.a. Grundig). Men har sett dyrere 100 Hz apparater som funker bedre (f.eks. Philips).

Lenke til kommentar

De reklamerer med at tven er 100 hz, men så står det i spesifikasjonen at den kun er 50 hz.

Hvor har du sett det? Har du et eksempel, eller hvike(n) modell(er) det gjelder?

Samsung UE40D5004BW er en tv.

Står 100 Hz clear motion rate.

Ja, den har 100 Hz Clear Motion og kan ikke finne noe annet... Du har vel ikke blandet dette med "Strømforsyning AC 230V (50/60 Hz)? Det er info om strømtikoblingen til apparatet og har ingenting direkte med 100Hz bildebehamdling å gjøre.

 

Jeg leste om det på et annet forum, men finner ikke linken igjen. Stod noe om at det ikke var "ekte" 100hz. Derfor jeg lurte på hva som var forskjellen.

 

Gjorde et spett forsøk på å forklare dette i posten ovenfor her. Vet ikke om du ble noe klokere av det...

 

Takk malarki, så innlegget ditt. Utfra ha du sier så er det vel ingen andre enn Samsung som vet helt hva Clear motion rate egentlig er god for. ;-)

 

Litt lureri egentlig, for folk ser jo 100Hz, og tror det er sammenliknbart.

Lenke til kommentar

De reklamerer med at tven er 100 hz, men så står det i spesifikasjonen at den kun er 50 hz.

Hvor har du sett det? Har du et eksempel, eller hvike(n) modell(er) det gjelder?

Samsung UE40D5004BW er en tv.

Står 100 Hz clear motion rate.

Ja, den har 100 Hz Clear Motion og kan ikke finne noe annet... Du har vel ikke blandet dette med "Strømforsyning AC 230V (50/60 Hz)? Det er info om strømtikoblingen til apparatet og har ingenting direkte med 100Hz bildebehamdling å gjøre.

 

Jeg leste om det på et annet forum, men finner ikke linken igjen. Stod noe om at det ikke var "ekte" 100hz. Derfor jeg lurte på hva som var forskjellen.

 

Gjorde et spett forsøk på å forklare dette i posten ovenfor her. Vet ikke om du ble noe klokere av det...

 

Takk malarki, så innlegget ditt. Utfra ha du sier så er det vel ingen andre enn Samsung som vet helt hva Clear motion rate egentlig er god for. ;-)

 

Litt lureri egentlig, for folk ser jo 100Hz, og tror det er sammenliknbart.

 

Ja dette er jo litt symptomatisk for elektronikkbransjen og kanskje TV-bransjen som helhet. Man må se på detaljene alle detaljer, alt fra hver enkelt bokstav og tall i produktnummeret til hva slags fancy ord som produsentene kaller ting for. Kjært barn kan ha mange navn, men bare en endring i en bokstav i navnet kan gjøre at produktene er vesentlig forskjellig.

Lenke til kommentar

Takk malarki, så innlegget ditt. Utfra ha du sier så er det vel ingen andre enn Samsung som vet helt hva Clear motion rate egentlig er god for. ;-)

Står litt om det her. Det viktigste er:

Previously, motion clarity was expressed simply by the panel refresh rate, measured in Hz. Samsung's more comprehensive Clear Motion Rate takes into account all three factors that contribute to motion clarity: panel refresh rate, image processor speed and backlight technology.

Og dette driver de fleste (alle?) TV-produsenter med. Billig 600 Hz plasmaer er et godt eksempel. Og 400 Hz 3D-TV-er er 200 Hz i 2D og viser egentlig 2 (høyre + venstre øye) 200 Hz bilder i 3D.

Lenke til kommentar

Samsung reklamerer med 100 htz clear motion på flere av de rimelige led-tvene sine. Ved nærmere ettersyn har flere av disse likevel bare 50htz etter vanlig beregning

Jeg trodde at alle tv'er, uavhengig av merke, var 50 HZ. Men så har de forskjellige merkene forskjellige "metoder" for å simulere høyere hz. Eller er jeg helt på jordet ? LG kalles feks sin teknologi for Truemotion, Sony sin for Motionflow :

 

Motion_interpolation

 

Forøvrig har jeg selv en 100 HZ LG tv, som jeg ALDRI kjører i 100 HZ, altså med Trumotion aktivert. Synes det gir en helt kunstig og rar effekt. Liker det rett og slett ikke. Men har du først blitt vandt med 100hz++, er det desto værre å gå tilbake til "normal" 50 Hz. Bildet vil oppleves som forferdelig hakkete.

 

Mener også at vanlig kinofilm vises i 50 Hz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...