Gå til innhold

Ny PC på jobb - blir arbeidsgiver lurt av Atea?


Anbefalte innlegg

Jeg jobber mye med DAK / GIS i kommunen, og har fått anledning til å bytte ut min stasjonære pc. Jobben har innkjøpsavtale med Atea og kan velge mellom ÉN type stasjonær PC: HP Compaq 6005

 

Den kan ikke konfigureres og leveres standard med AMD Athlon II X2 B22, 4 GB RAM og 250 GB Harddisk.

 

De fleste her skjønner nok at den absolutt ikke egner seg som maskin til DAK. Faktisk er jeg overrasket over at så svak maskinvare fremdeles er mulig å få kjøpt.

 

Komplett selger samme PC med litt kraftigere prosessor og større harddisk, men bare 2 GB RAM. Der koster den 3.369,- med Win7 PRO.

 

Kommunen jeg jobber i betaler over 8.000,- for samme PC. Det er riktignok med installasjon og 4 års garanti, men sånn seriøst. Er det normalt at det offentlige må betale over dobbelt så mye som privatpersoner for en PC?

 

Noen som har erfaring med Atea? Lurer de kommuner som ikke følger med til å kjøpe utdatert maskinvare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel kanskje ikke direkte svindel men jeg har observert at det er veldig mange firmaer som selger tjenester ala de Atea selger som gir mange dårlige råd til sine klienter. Jeg jobber innen et veldig smalt fagfelt og blir leid inn av Atea og lignende selskaper og ser at veldig mange av klientene som betaler regingene kunne fått litt bedre råd om investeringer rundt infrastruktur.

Lenke til kommentar

Service tar nok rundt halvparten av den summen, så du burde heller snakke med atea om å få en bedre spesifisert maskin til en noe høyere pris.

 

Problemet mitt er at jeg jobber ikke på IT, så får ikke noe direkte kontakt med Atea.

 

Service / installasjon på en PC nør vel har en fast pris, uavhengig av konfigurasjon?

 

Så siden kommunen betaler 8.000 kr for en 3.500 kr PC, bør da en god PC til 7.000 kr koste 12.500 kr for kommunen, eller må jeg regne med at Atea dobler prisen til 16.000 kr?

Lenke til kommentar

Vel må helt ærlig innrømme at jeg ikke helt har greie på hvordan avtalene opprettholdes i praksis osv. men som utenforstående er tilbudet i seg selv ganske uhørt. Kan ikke skjønne hvordan de kan levere en såpass svak maskin som en del av infrastruktur som da skal vare i minst 4 år.

 

Jeg ville uten tvil gått tilbake til forhandlingsbordet.

Endret av Dext
Lenke til kommentar

Problemstillingen er litt delt.

 

1. Her virker det som om produktet du kjøper inneholder en serviceavtale osv som fordyrer

produktet vesentlig utifra det du er villig til å betale for løsningen.

 

2. Det er en løsning for alle, og denne løsningen passer ikke for deg.

Hverken iform av hvilken hardware som tilbys, såvel som da servicenivået.

 

Nå vet ikke jeg om dette er det eneste tilbudet kommunen har, og om dette er ment

å dekke alles behov, men jeg kan ihvertfall love deg at it-avdelingen din ikke har

spesielt lyst til å hjelpe kommunens ansatt hjemme i tillegg til på jobb.

 

Du kan derimot be om at du får en hjemmepc via egen innkjøp (dvs. velg et produkt

som du er fornøyd med). Dette burde kommunens økonomiavdeling ordne med, siden jeg

går utifra at dette er en avtale med trekk i bruttolønn.

 

(Hvis ikke hadde du vel heller kjøpt en PC direkte selv fra dine surt tjente lønningspose).

 

Tror ikke Atea er hverken dårligere eller bedre her enn andre, men ofte er disse løsningene

helt elendige for noen som helst andre enn de enkleste og ferskeste brukerne.

Lenke til kommentar

Service tar nok rundt halvparten av den summen, så du burde heller snakke med atea om å få en bedre spesifisert maskin til en noe høyere pris.

 

Helt enig med Blåbær her! Kommunen blir ikke lurt, dette ser ut som en vanlig pris.

 

Du må ta opp med dine sjefer at denne maskinen ikke er god nok til å gjøre jobben din i 4 år fremover, så du får en bedre maskin. Gjør du det saklig, ryddig og ordentlig bør dette gå helt utmerket.

 

-m

Lenke til kommentar

Problemstillingen er litt delt.

 

Du kan derimot be om at du får en hjemmepc via egen innkjøp (dvs. velg et produkt

som du er fornøyd med). Dette burde kommunens økonomiavdeling ordne med, siden jeg

går utifra at dette er en avtale med trekk i bruttolønn.

 

Dette er en stasjonær PC jeg kun skal bruke på jobb. Er ganske så sikker på at IT-avdelingen ikke godtar PCer kjøpt utenom avtalen med Atea.

 

Hadde det ikke vært for at kabinettet var låst med Kensington-lås hadde jeg tatt med RAM og CPU hjemmefra og satt inn (ja, jeg har kraftigere maskinvare liggende i hylla hjemme enn en NY kommune-PC har)

Lenke til kommentar

Service tar nok rundt halvparten av den summen, så du burde heller snakke med atea om å få en bedre spesifisert maskin til en noe høyere pris.

 

Helt enig med Blåbær her! Kommunen blir ikke lurt, dette ser ut som en vanlig pris.

 

Du må ta opp med dine sjefer at denne maskinen ikke er god nok til å gjøre jobben din i 4 år fremover, så du får en bedre maskin. Gjør du det saklig, ryddig og ordentlig bør dette gå helt utmerket.

 

-m

 

 

Ser det poenget, men det betyr jo ikke at man må velge billigste Business-modell CPU fra AMD i 2009 slik at man er garantert samme prosessor kan kjøpes i 2011 :nei:

 

Dette er uansett en kommune med 10.000 ansatte, så skulle jo ikke tro det var så voldsom ekstra logistisk utfordring om IT-support måtte forholde seg til 3 - 4 forskjellige modeller.

 

Jeg skal ta problemstillingen videre opp i systemet, men er jo greit å ta med seg erfaringer fra andre her først, for å vite hva som er "normalt"

Lenke til kommentar

Nå har jeg snakket med en fra Atea. Kommunen er heldigvis i reforhandling av avtalen nå. Tipper at de har kjøpt helt identisk PC i et par år for at det skal være mest mulig "rettferdig" blant de ansatte.

 

Jeg spurte nemlig Atea om de ikke kunne oppgradere CPU og gi meg SSD på min nåværende maskin. Det var ikke noe problem, men det var aldri blitt gjort, siden det var en "policy" på å kun oppgradere RAM....må jo ikke skape misunnelse på arbeidsplassen vettu :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...