Gå til innhold

Støydemping av Cheftec Dragon


Anbefalte innlegg

Jeg har et Cheftec Dragon midi tower med 340W strømforsyning, IBM harddisk, og standard coolermaster vifte (opptil 1200GHz) samt en standard noname kabinettvifte, MSI hk, Duron 900MHz (klokket til 1000MHz) OG 512MB minne.. Mitt problem er at denne bråker som et rent h.... (syns jeg)..

 

I en ideel verden ville jeg byttet ut alle mine vifter med noen som verken støyet eller kostet noe særlig..

 

Jeg har sett på et tilbud fra Nettconnection (http://www.netconnection.no/lucys/)

der de selger: G-lite eller Glaciator II cpu kjøler, 0,6 gram Arctic Silver II samt 2 stk. Zalman 80x80mm Silent kabinettvifter for 400/500 kr alt etter hvilken vifte du velger.. Spørsmålet er om dette i det hele hjelper for mitt støyproblem.. Og hva i tilfellet er alternativet.. Pris har betydning.

 

Jeg kommer på sikt til å bytte ut hk og cpu, med et 266MHz bus samt en XP CPU..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som hjelper ekstremt bra er støydempingsmatter til bil. Slike med sølvfolie på den ene siden og lim på den andre. Disse demper både vibrasjoner og direkte lydgjennomtrengning. Har dempet tre kasser nå og alle ble betraktelig mer stille. Platene får du kjøpt på Thorshov bilrek. eller andre bilrekvisitaer. Dette er den billigste støydempingen du får.

 

Jeg brukte en kombinasjon av de tykke (ca 2cm) og tynne (ca 1cm). Det var litt vanskelig å bruke de tykke overalt. Jeg foret hale kassen invendig der det var mulig å tilpasse disse platene. Sideveggene, topp og bunn, front og bakplatene, til og med på innsiden av de tomme drivebayene så plasserte jeg en plate men den limte jeg ikke fast.

Lenke til kommentar

Jeg har klistret asfalt-matter på alle større flater + opphengsdetaljene til HD. Dette tar vekk det meste av vibrasjoner. Deretter har jeg nå begynt å klistre opp 10mm biltema-matter. (skum/alu) Dette har redusert støyen hos meg ganske mye, spes HD-støy. Men siden HD-støy, og CPU-kjølerstøyen er blitt mindre, hører jeg nå støy fra PSU.

 

Dette har sammen med ny CPU økt kabinett-temp til ca 35C, har derfor bestillt kabinettvifte. Håper at dette skal "roe ned" PSU-vifta. (har noise killer, så effekten på PSU-vifta øker når temperaturen øker)Her blir det Papst vifte, 79m³/time 37 dB, med 25 ohm rheostat

 

PS. Jeg ble kvitt vibrasjoner fra CPU-kjøleren ved å legge en 10mm bred strimle med asfaltplate rundt ytterkanten på vifta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...