Gå til innhold

Hvilket distro passer meg bra som student?


  

17 stemmer

  1. 1. Les posten under først :)

    • Mint
    • Ubuntu
    • Kubuntu
    • Slack
      0
    • Arch
    • Fedora
    • SUSE
      0
    • Annet (spesifiser)
      0


Anbefalte innlegg

Angående bildet så var bare en ok oversikt, og ikke noe mer, med et unødvendig subjektivt innstikk mot Arch som åpenbart indikerer at dette er fra en typisk Arch-hater (og gjerne bruker Gentoo selv). Merk at dette er en /g/ guide, dvs. kan være en bit av trolling der, da /g/ har av en eller annen grunn sett seg kjær på Gentoo og å hate Arch. De sier at dette er pga. Arch brukere er så stolte av OSet sitt og er elitister, men de som maser mest er vel strengt talt Gentoo-brukerne selv, de fleste som bruker Arch bryr seg ikke om hva andre bruker..

 

"Arch comes with no formal installer" - enkelt og greit feil..

 

Det sies også at det er mye færre pakker pga. pacman, noe som også er helt feil. Pacman er bare en pakkebehandler, pakkene i seg selv er en database. Dessuten er det ikke få pakker i Arch, faktisk ganske mange. Mer info her. Dessuten har også Arch noe som heter AUR - Arch Linux User Repository. Her er det scripts for å bygge programmer selv for de pakkene som ikke er offisielle, er ukjente, tredjepart osv., lagt opp av brukerne selv. Digital signering av pakker er det i nyeste versjon av Pacman (v4+), så det kommer snart.

 

"Arch is truly a hobbyist distro." - en negativt ladet setning uten spesiell grobunn, Arch Linux er et kraftig OS, og er ikke bare for de som liker å "fikle rundt i config-filer" som det står.

 

"Gentoo has the kind of minimalist approach that distros like Arch never could dream of." Uhm, Arch Linux er minimalistisk. Neste steg er å droppe pakkesystemer osv. slik som Gentoo har, men det har ikke noe med minimalisme å gjøre, men hvilke løsninger som er brukt.

 

Angående strømforbruk så kan du prøve å skifte ut driverne, spesielt til f. eks det trådløse kortet. Hvordan dette gjøres i Fedora har jeg ikke peiling på. Ta også en kikk innom Arch-wikiet som jeg har nevnt flere ganger for å se tips til hvordan gjøre forskjellige ting som f. eks få bedre batteritid. Infoen som står der er ofte mulig å ta med seg til andre distroer også.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har oppdaget powertop, men jeg har fortsatt noe dårligere batteritid enn jeg hadde i windows. Noen tips her? Hvor kan man starte hen ved å tweake slike drivere og ACPI-innstillinger?

 

Kanskje litt på siden, men Jupiter fungerer godt med Fedora 15/16. http://sourceforge.net/projects/jupiter/files/

 

Installer jupiter-0.0.51-3.noarch.rpm, start fra "meny", og deretter vil den starte automatisk ved oppstart. Vises som "notification" nede til høyre, og herfra kan du skifte "performance modes" og skjermoppløsning ++

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...