Gå til innhold

Agronomisk utdanning


BirgerCaC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vokste opp på gård, men tok ikke agronomiutdanning mye på grunn av at jeg ikke så fremtiden i det, og det å drive selv som bonde ble jeg frarådet med tanke på hvor mye og hvor hardt arbeidet er (er nok fortsatt det tyngste og farligste yrket). Stadige nedlegginger av gårder og avløserstillinger i distriktet har ikke gjort det lettere for bønder eller andre innen agronomi.

 

Men jeg tror dette vil snu ettersom levestandarden går opp over hele verden, og jeg tror at jordbruk vil få en oppsving i Norge når det blir større matmangel i Vesten. Samtidig må jordbruksfagene fornyes, man må tenke ut nye løsninger for effektivisering (f.eks vertical farming). Samtidig må ikke gamle kunster glemmes, og vi kan nok ha godt av litt mer tradisjonell gårdsdrift inn i biologi/naturfag på grunnskolenivå for å øke den allmenne forståelsen.

 

Personlig tror jeg at vi bør ha mer gårdsdrift her til lands, og det bør lønne seg mer enn det gjør nå, da vi har en fantastisk mangfoldig natur og enorme muligheter til å brødfø oss selv. Å få på plass det gamle kulturlandskapet igjen vil jo helt sikkert også hjelpe på turismen og har i seg selv en stor estetisk verdi. Og siden vi klarer å selge florlaks til utlandet klarer vi nok også å selge prima gårdsmat - dette avhenger selvsagt litt på bøndene selv og dems ambisjoner og økonomiske sans. Litt mer realfag i agronomiutdanningen hadde derfor ikke skadet. Mer statlig støtte er uansett nødvendig for å få de kreative hjulene i gang, slik det er nå har bønder knapt tid til å sove om natten for at det hele skal gå rundt.

 

Med økt landbruk vil det nok bli flere stillinger for de som utdanner seg innenfor agronomi. I mellomtiden vil nok de fleste som studerer agronomi slite med å få drømmejobbene, desverre. Det finnes selvsagt hederlige unntak.

Endret av internaut
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det å være kornbonde er ikke så slitsomt. Da er det bare mest traktorkjøring. Men men jeg er bonde å har arbeidsdager i onnene på en rundt 15 timer pr dag. Men på vinteren og i midt i sesongen så er det bare enn 5 arbeidstimer. Det er hardt arbeid hvis du driver med dyr men du får mer lønn også. For 4 ung okser så kan du få en rundt

115 000 kr men det er med utgifter også.

Lenke til kommentar

Kommer fra gård med foreldre som begge er sivilagronomer. Foreldrene mine har ikke engang så mye som hintet om at jeg burde ta en agronomisk utdanning. Alikevel ser det ut til at det er jeg som kommer til å ta over gården, men jeg tenker nok at dette kommer etter at jeg har jobbet en stund i det feltet jeg utdanner meg nå. (Siv.ing)

 

Når tiden kommer for å drive gård regner jeg med at jeg sannsynligvis kommer til å ta en agronomutdanning, på en av landbruksskolene(tomb?). Dette er uansett langt fram i tid. Mye kan endre seg!

 

Er forøvrig veldig enig med mye av det internaut sier, syns det er viktig at Norge mer eller mindre blir selvforsynte når det kommer til mat. Med selvforsynt mener jeg at hvis en krisesituasjon skulle oppstå så skulle Norge greid seg fint ved hjelp av egen produksjon og rasjonering.

 

Dette krever selvfølgelig statlig subsidering. Norge er et høytkonstnadsland, det er ikke mulig å driver gård uten støtte fra staten. Mange er i mot dette, hvorfor betale dyre penger for norsk mat når du kan få billig mat fra et lavkostnadsland? Av nevnt grunn pluss noen av grunnene til internaut så mener jeg dette er feil.

 

Generelt er det mulgi at bønder må ty til mer kreative løsninger for å livnære seg. Gå fra å være en institusjon som produserer til å tilby service i form av besøksgårder, dyreparker, fiskelver, noe med turisme, etc.

Lenke til kommentar

Jeg bor på Østlandet ganske nærme Tomb.

Jeg hadde ferdigutdannet meg for 10 år siden og da gikk jeg på blant annet på Tomb. Etter dette så gikk jeg 3 år på UMB i ås.

Tomb er en bra skole jeg syntes at du burde begynne der.

Det er fint å vite at det er noen igjen som velger agronomisk utdanning. Det er jo færre og færre som velger en slik utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...