Gå til innhold

24 porters Switch med integrert brannmur?


dolbyac3

Anbefalte innlegg

god kveld :-)

 

har pusset opp masse her hjemme og i den forbindelse lagt kablet nett overalt i huset, Cat 5E, for øyeblikket er det et modem fra canal digital, en Dlink trådløsrouter med 4 gigabit porter, 1 dlink 5 porter gigabit og Dlink 8 porter Gigabit + pluss et cisco AP med Poe..

 

synest dette er veldig rotetet pga litt mange enheter og kunne tenkt meg å fått ryddet opp med kun 1 switch som har 24 Gbit porter og integrert brannmur (likt en typisk hjemmerouter)

 

noen som vet om slike switcher finnes ???

 

Tor I.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

48port switcher er helt normalt (f.eks cisco 2960), og i større bedrifter kan man få svære switcher med masse funksjonalitet og med moduler.

Når det gjelder pris er det en ting som ofte har mye å si, det er om switchen er "managed", altså om du kan fjernstyre den.

-Nå vet jeg ikke helt hvordan nettet ditt er, men om alt er ditt så skal vel alle utganger kunne gjøre alt, så da er det litt overkill...

Om du derimot har leieboere eller lignende burde du ha mulighet for ulike nettverk (virtuelle lan) i samme switch, og om du da i tillegg skal kunne fjernstyre switchen blir prisen en litt annen:

For en unmanaged switch har de 24port TP-link gigabit switch til 1100kr på netshop

 

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Nettverk/Switch-10/100/1000.aspx

 

Cisco SB200 har web interface for fjernstyring, de koster 2000/2200 for 16port/24port

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10959

Lenke til kommentar

Heisann

 

Ingen leieboere her :-) alt er mitt.

 

tanken min er jo å kunne bare sitte med med modemet fra Canal digital direkte kablet til F.eks en 24 porters Gigabit switch som da har en brannmur ala F.eks en Dlink Trådløsrouter.

 

er litt lysten på en HP Switch

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499734

 

denne er Gbit og har livstidsgaranti, men jeg har ingen formening om den har en innebygd brannmur ala det jeg tenker på.

 

T.

Lenke til kommentar

Husk at det meste av det en brannmur driver med skjer på IP-nivå, mens en "helt vanlig switch" ikke vet noe om IP-adresser, og jobber bare på ethernet-nivå. Du må da ha en switch som kan jobbe på IP-nivå, og da blir det en helt annen prisklasse, som nevnt over.

 

Siden jeg regner med at du også vil ha trådløst nett i huset ved siden av det kablete, så må du vel ha 3 bokser uansett hvordan du vrir og vender på det. Da kan det kanskje lønne seg å bare bruke et av APene som brannmur. Jeg kan da foreslå å sette det opp slik:

 

Modem > Trådløst AP > Vanlig 24-port switch.

 

Alt som er koblet til switchen vil da havne bak NATen, og andre eventuelle andre brannmurfunksjoner på det trådløse aksesspunktet.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Ingen leieboere her :-) alt er mitt.

 

tanken min er jo å kunne bare sitte med med modemet fra Canal digital direkte kablet til F.eks en 24 porters Gigabit switch som da har en brannmur ala F.eks en Dlink Trådløsrouter.

 

er litt lysten på en HP Switch

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499734

 

denne er Gbit og har livstidsgaranti, men jeg har ingen formening om den har en innebygd brannmur ala det jeg tenker på.

 

T.

Ikke lurt å koble mer en 5 ports switch i kabelmodem. DHCP serveren til CD som gir IP-adresser videre fra switchen tillater bare 5 stykker før du blir utestengt i 24 timer.

Lenke til kommentar

Husk at det meste av det en brannmur driver med skjer på IP-nivå, mens en "helt vanlig switch" ikke vet noe om IP-adresser, og jobber bare på ethernet-nivå. Du må da ha en switch som kan jobbe på IP-nivå, og da blir det en helt annen prisklasse, som nevnt over.

 

Siden jeg regner med at du også vil ha trådløst nett i huset ved siden av det kablete, så må du vel ha 3 bokser uansett hvordan du vrir og vender på det. Da kan det kanskje lønne seg å bare bruke et av APene som brannmur. Jeg kan da foreslå å sette det opp slik:

 

Modem > Trådløst AP > Vanlig 24-port switch.

 

Alt som er koblet til switchen vil da havne bak NATen, og andre eventuelle andre brannmurfunksjoner på det trådløse aksesspunktet.

 

 

det blir som følger tenker jeg, ender vel opp med kabel modem først, deretter en F.eks Dlink bredbåndsrouter som deler ut IP adresser og fungerer som brannmur, deretter 24 porters gigabit switch.

 

T.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...