Gå til innhold

Er jeg i god nok form til å være stormsoldat?


Praevelox

Anbefalte innlegg

Hei,

 

er gutt på 18 år og har nylig blitt innkalt til sesjon del 2. Har skikket litt på forsvaret.no og undersøkt en del avdelinger. Fant ut at stormsoldat så passe spennende ut og tenkte å sette dette opp som et ønske. Leter etter noe utfordrende med mye trening og øvelser. Det eneste jeg er litt redd for er at det kommer til å bli for mye, rent fysisk. Derfor lurer jeg på om noen her som er, eller har vært stormsoldat kan hjelpe meg her. På nettsiden ( http://forsvaret.no/verneplikt/for-forstegangstjeneste/muligheter-i-forstegangstjenesten/Sider/stormsoldat.aspx ) står følgende:

 

Må ha: Ingen krav

Bør ha: God kondisjon

 

Går VG3 og har nettopp hatt en del tester i kroppsøvning. Fikk karakter 4 på Cooper-testen, 6 på 400-meteren, 60-meteren og lengdehopp. Fart og akrobatikk sitter altså inne, mens kondisjonen er sånn midt på treet. Har alltid vært på 5'eren, men fikk nå 4 denne gang. Briljerer heller ikke så veldig på styrketester. Pleier akkurat å nå 4'eren.

 

Er dette godt nok, eller burde jeg sette opp et annet ønske som kanskje krever mindre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er du tjenestedyktig er du i god nok stand til å tjenestegjøre hvor som helst i forsvaret(på papiret ihvertfall)

 

Leste også et sted at under krig har en stormsoldat gjennomsnittslevetid på 12.3 sekunder etter de har kommet ut av stridsvognen :D

Endret av m ysse
Lenke til kommentar

er du tjenestedyktig er du i god nok stand til å tjenestegjøre hvor som helst i forsvaret

 

Feil. At man er tjenestedyktig trenger ikke å bety at du er fysisk sterk nok til alle tjenester. Det finnes mange stillinger som er svært lite fysisk krevende i forsvaret. Også de stillingene må fylles.

 

Til trådstarter:

 

Har ikke vært stormsoldat. Men vil tro du stiller sterkt hvis du ligger på 4/5 på styrketestene. Er nok mer at du viser at dette er det du vil. Og legger du deg i hard trening nå vil du klare det med glans.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

er du tjenestedyktig er du i god nok stand til å tjenestegjøre hvor som helst i forsvaret

 

Feil. At man er tjenestedyktig trenger ikke å bety at du er fysisk sterk nok til alle tjenester. Det finnes mange stillinger som er svært lite fysisk krevende i forsvaret. Også de stillingene må fylles.

 

Er på ingen måter feil det jeg sier. Er du tjenestedyktig er du i god nok form til å tjenestegjøre hvor du vil(snakker da ikke om fsk/hjk eller mjk), heller ikke at det kommer til å bli ett lett år og om det er av forsvarets interesse at ola dunk på 120kg som har spilt BF siden han var 15 år bemanner cv90'n.

Hadde en på 40kg som hadde mange års erfaring bak tastaturet i lomma når han kom. Men på papiret var han tjenestedyktig å han klarte seg gjennom året, uansett hvor mye han sluntret unna og hatet 24/7

Endret av m ysse
Lenke til kommentar

Well, som gammel stormer får jeg vel si noen få ord...

 

Storm er en utrolig artig plass å tjenestegjøre, abselutt blant de heldige prioriterte økonomisk sett, selv om det selvfølgelig alltids kunne vært bedre.

 

Angående formen din sier ikke skolekarakteren din meg så mye... Jeg selv løp 3 km på rundt 13.20 - 13.30 på innrykkstesten, det var helt greit midt på treet. Det er mer marsj med sekk enn ren løping selv om du nok får dosa di der og. Anbefaler deg å gå litt med sekk, start lett på 10 kg og bygg deg gradvis opp til 20 kg. Pushups, situps, pullups og andre øvelser som bygger på kjernemuskelaturen (mage, rygg og bryst) får du mye igjen for å trene litt på. Intervalltrening kombinert med litt langkjøring gjør underverker.

 

 

Bare å kjøre på! Storm kan som sagt anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

er du tjenestedyktig er du i god nok stand til å tjenestegjøre hvor som helst i forsvaret

 

Feil. At man er tjenestedyktig trenger ikke å bety at du er fysisk sterk nok til alle tjenester. Det finnes mange stillinger som er svært lite fysisk krevende i forsvaret. Også de stillingene må fylles.

 

Er på ingen måter feil det jeg sier. Er du tjenestedyktig er du i god nok form til å tjenestegjøre hvor du vil(snakker da ikke om fsk/hjk eller mjk), heller ikke at det kommer til å bli ett lett år og om det er av forsvarets interesse at ola dunk på 120kg som har spilt BF siden han var 15 år bemanner cv90'n.

Å si noe annet enn det blir for dumt. Hadde en på 40kg som hadde mange års erfaring bak tastaturet i lomma når han kom. Men på papiret var han tjenestedyktig å han klarte seg gjennom året, uansett hvor mye han sluntret unna og hatet 24/7

 

Varierer vel litt på hvordan man ser det, om man klarer å gjennomføre året er vel en ting, men om man faktisk greier de satte kravene er en annen. Har jo flere vanlige fgtj'er som har et krav på 3000 meteren på 15:00 hvor det er anbefalt på 13:30, og er vel flere som er inne til fgtj som ikke greier det.

Lenke til kommentar

Hei,

 

er gutt på 18 år og har nylig blitt innkalt til sesjon del 2. Har skikket litt på forsvaret.no og undersøkt en del avdelinger. Fant ut at stormsoldat så passe spennende ut og tenkte å sette dette opp som et ønske. Leter etter noe utfordrende med mye trening og øvelser. Det eneste jeg er litt redd for er at det kommer til å bli for mye, rent fysisk. Derfor lurer jeg på om noen her som er, eller har vært stormsoldat kan hjelpe meg her. På nettsiden ( http://forsvaret.no/verneplikt/for-forstegangstjeneste/muligheter-i-forstegangstjenesten/Sider/stormsoldat.aspx ) står følgende:

 

Må ha: Ingen krav

Bør ha: God kondisjon

 

Går VG3 og har nettopp hatt en del tester i kroppsøvning. Fikk karakter 4 på Cooper-testen, 6 på 400-meteren, 60-meteren og lengdehopp. Fart og akrobatikk sitter altså inne, mens kondisjonen er sånn midt på treet. Har alltid vært på 5'eren, men fikk nå 4 denne gang. Briljerer heller ikke så veldig på styrketester. Pleier akkurat å nå 4'eren.

 

Er dette godt nok, eller burde jeg sette opp et annet ønske som kanskje krever mindre?

 

Om du er ute etter en aktiv tjeneste så er nok Stormeskadronen noe for deg. :)

 

Jeg var selv stormsoldat for et par år tilbake og er glad jeg hadde en så aktiv tjeneste. Det er godt å se tilbake til. Mange som drar inn i militæret og blir plassert på vakt&sikring-tjeneste angrer mye etterpå.

 

Over til hvor godt trent en bør være:

 

I 2009 var vi to stormtropper, hvor hver av troppene begynte med ca. 80 soldater. Etter rekrutten var vi nede i ca. 40 soldater. Så det å være i brukbar form er absolutt en fordel i rekrutten, men det viktigste er at du aldri gir opp. Vi hadde sikkert 3-4 stykker i troppen som var over 100 kg, men de viste innsatsvilje og hadde ferdigheter, derfor ble ikke dem sendt bort.

 

Jeg selv spilte mye fotball før innrykket og følte meg derfor i god form og så egentlig lett på tjenesten. Men jeg var ikke vant med å gå lange turer med tung sekk og fikk meg derfor en overraskelse. Gåturene med sekk gikk selvfølgelig greit, men du gjør ikke dumt i å gå noen turer på egenhånd før innrykket, spesielt om du ikke er vant til denne type trening.

 

Når du kommer på sesjonen så må du bare si at du er veldig interessert i å bli stormsoldat og at dette er noe du har ønsket lenge. Om du har lyst på utenlandstjenester kan du sikkert nevne dette også, da stormsoldater har lett for å bli sendt ut etter endt tjeneste.

 

Du kommer nok ikke til å ha så mye løping i løpet av tjenesten. Jeg - for min del - var mye i hallen og spilte fotball. I rekrutten tror jeg bare vi løp én gang og det var da vi hadde alle testene. Først testet de samtlige soldater i push-ups, hang-ups, sit-ups og en løpetest. Vi løp en slags polititest, men tror de bytter mellom denne og 3000-meteren. Disse testene var rimelig sent i rekrutten, noe som gjorde at veldig mange var drillet på push-ups (ettersom at det som regel ble 20-30 push-ups om morgenen på oppstillingplass).

 

Vi hadde som regel fyfo (fysisk fostring) én gang i uka, men her gikk det som oftest i en styrkesirkel.. da befalet fokuserte mye på styrke. Ikke dumt, for å løpe/gå osv. med våpnet i hånden til en hver tid tok på kreftene.

 

Ellers løp vi 3000-meteren én eller to ganger i løpet av året + et par langkjøringer på fyfo-øktene. Null stress, med andre ord. Som regel går personer inn i militæret og kommer ut som en ny person med mye bedre kondisjon, sånn var det ikke for min del. Sterkere? Absolutt.

Bedre kondisjon? Alldeles ikke, men selvfølgelig burde jeg trent mer kondisjon på egenhånd.

 

De 6 første månedene er kanskje de tyngste, for etter hvert blir lagkameratene dine utdannet vognfører og skytter. Og da brukes vognene svært mye, noe som er utrolig chill. Da sitter du opp og blir kjørt ut i skogen --> kjører et angrep --> inn i vognen og tilbake til leiren. (kan selvfølgelig være flere angrep, men du blir i alle fall kjørt overalt og det er veldig greit).

 

I tillegg får dere dra noen uker til Rena og trene.. noe som er slitsomt, men også svært gøy. Lykke til! Bare kom med flere spørsmål om du lurer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...