Gå til innhold

Hjelp til ny PC for BF3


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er i ferd med å oppgradere PCen (vel, oppgradere er en underdrivelse; jeg kjører fortsatt 1-kjerne prosessor!), og har behov for litt tilbakemelding angående mitt valgte oppsett.

 

PC'en vil bli mest brukt til BF3, i tillegg til enkle oppgaver som visning av HD-videoer, web-browsing etc. Maskinen MÅ kunne kjøre BF3 på Ultra, i 1920x1080, uten å oppleve ytelsesproblemer selv på en full 64-spillers server.

 

Her er komponentene jeg har tittet på til nå:

HOVEDKORT: ASUS P8Z68-V PRO

CPU: Intel® Core i5-2500K

CPU KJØLER: Scythe Ninja 3

RAM: 8GB G. Skill Ripjaws X 1333 MHz CL7 (2x4GB)

SKJERMKORT: MSI Radeon HD 6990 4GB

HDD (System+BF3 installasjon): OCZ Vertex 3 120GB SATA3

HDD (lagring): WD Caviar Green 2TB SATA3

VIFTESTYRING: AeroCool Touch 2000

 

Ellers har jeg allerede kabinett (ThermalTake Armor) og lydkort (X-Fi Fatal1ty PCI).

 

Et par spørsmål:

- Jeg lurer fælt på RAM-hastigheten. Valgte 1333 pga. at dette er visstnok den høyeste hastigheten prosessoren støtter, men kan dette være riktig? Kan jeg bruke RAM med høyere frekvens?

- Grafikkort! Har lest at verken GTX 580 eller Radeon 6970 klarer å kjøre BF3 på fullt (på en 64-spillesr server!), noe som da vel betyr SLi-løsning (2x580 eller 2x6970?) eller GTX590/Radeon 6990. Valgte sistnevnte da disse har langt mer minne; man får jo ikke dobbelt minne når man SLi'er to kort...

 

Noe annet som jeg kanskje bør tenke på?

 

Håper på tilbakemelding! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hk støtter 2000 mhz (OC) men i praksis går det helt automatisk, men jeg hadde ikke giddet mer en 1600mhz, det anses som sweetspot på ytelse/pris. kan anbefale corsair xms 3 1600

når det gjelder grafikkort har AMD mye dårligere støtte for BF 3, spesielt med tanke på MSAA, så tror kanskje gtx 590 er et bedre valg.

 

kan ikke se noen strømforsyning i listen, er det fordi du har fra før? i så fall, hvilken?

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Da blir det nok 1600MHz minne på meg, følger tipset ditt og kjører Corsair XMS 3.

Lurte lenge selv på om jeg skulle velge RADEON eller nVidia, men i de aller fleste tester kom 6990 bedre ut. BF3 er imidlertid hovedårsaken til denne investeringen, så da går jeg heller for GTX590! Her har jeg tre modeller å velge mellom (noe begrenset utvalg i denne nettbutikken, dessverre), har noen en anbefaling å komme med? Ser at alle har samme spesifikasjoner (607 MHz clock, 3414 MHz memory).

- Asus GFX590 3GB (617€)

- Gigabyte GFX590 3GB (656€)

- Zotac GFX590 3GB (656€)

 

Skal forøvrig kun spille på én skjerm; en 42" Panasonic plasma. Kjører 1:1 pixel på 1920x1080@60Hz.

Har dog hørt at en GTX 580 ikke helt klarer Ultra på en 64-spillers server (skjønt, det fungerer visst greit offline)...

 

Når det gjelder strømforsyningen, klarer jeg ikke å huske modellnummeret. Det er en Antec PSU, med modulære kabler (man kan altså plugge ut de man ikke trenger). Kjøpte den for et par år siden, og tror den skal holde, mener å huske at den yter rundt 600 watt.

Åpnet nettopp PCen for å sjekke, men problemet er at jeg bare ser 2 av sidene, og på disse står det ikke noe annet enn Antec og "DT0905BT0001739 MODEL REV. 02F".

Holder 600 watt til et system som dette?

Endret av Berrern
Lenke til kommentar

uten link blir det vanskelig å se hvilke modeller det er... hvis det er referansedesign, ta det billigste, eller hvis du er forfengelig, det du syntes ser kulest ut, hvis det er snakk om asus med DC kjøler ville jeg valgt det.

når det gjelder psu er nok 600W litt i underkant, jeg vet ikke hvor nøyaktig det er, men denne: http://extreme.outervision.com/PSUEngine gir i alle fall en pekepin, og den sier ca 800W når jeg trykker inn din info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...