Gå til innhold

Mitt nye Asus Essence STX får ikke strøm?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk endelig mitt nye høytalersett og lydkort i posten idag, og koblet opp (eller prøvde).

Først hadde jeg problemer med at driveren til lydkortet ikke fant lydkortet og ville ikke installere seg. Litt pirking og å sørge for at ting sitter gjorde til at driveren ble installert.

Jeg gikk så igang med å deaktivere det interne lydkortet og gledet meg til å prøve det ut. Til min store overraskelse sier programmet som følger med driveren at lydkortet ikke får strøm og ber meg slå av PC-en og koble på strømmen.

 

Det som er, er at strømmen er koblet i! Fra PSU-en går det en ledning med mange slike uttak med 4 pinner. Og langs disse er det koblet to vifter (helt standard kabinettvifter). Og om jeg prøver å koble på lydkortet med en av disse, får jeg feilen. Om jeg benytter en av viftene (altså en 4-pin imellom hovedledningen og lydkortet) får jeg fortsatt feil.

 

Finnes det noe jeg kan gjøre, eller er retur av kortet eneste løsning?

 

Den finner lydkortet og alt i device manager, og får installert driver, men får ikke kjørt programmet som følger med og sier bare at jeg trenger strøm.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett i strømforsyninga nei? :p

Trodde jeg klarte å forklare at fra strømforsyningen går det en ledning med mange molex (eller hvordan en omtaler de) med hullene innover. Når jeg kobler en av disse inn i lydkortet gir det feilmelding.

Så jeg fikk ideen å prøve en av disse molex på viftene siden de er litt annerledes i festemekanismen enn den ledningen som går fra strømforsyninga, uten hell.

 

 

Så... jeg sitter nå med et dyrt lydkort som jeg ikke får brukt :(

Lenke til kommentar

Har samme lydkortet:

 

Kortet skal som det meste annet rett i PSU, men du får sjekke om det er riktig kontakt du har brukt da det er forskjellig spenning i de forskjellige kontaktene. Se på formen til kontaktene og ta en titt på manualen til strømforsyninga.

 

Håper du har et bra headset eller stereoanlegg, dette kortet er utrolig bra for prisen.

Lenke til kommentar

Hva mener dere med rett i PSU? Trodde det var laget idiotsikkert slik at en type kontakt hadde kun en type spenning?

 

For jeg har i et eller annet hull i PSU-en (en utgang) koblet en ledning med fire eller fem slike molex-kontakter (eller hva det heter). På denne ledningen har jeg koblet til to kabinettvifter på en av utgangene. Er ikke kortet koblet rett i PSU?

 

Og når jeg ser på "device manager" og deaktiverer eller aktiverer kortet der, hører jeg et lite klikk i vifta, slik at noe må jo skje med systemet. Og tyder også på at det er strøm i systemet.

 

Edit: Har også prøvd den alene på den ledningen (og hatt tre av de molex ubrukte).

 

Om det viser seg å ikke fungere, hvor lang tid har jeg på å returnere det? Bor ikke hjemme hos mine foreldre hvor alle PSU-ledninger og sånt ligger.

 

 

Edit2: Prøvd å bytte utgang fra PSU-en uten hell. Siden det er 6 like, svarte utganger så regner jeg med alle de er like og de to blå er til hovedkortet (har Corsair HX 750).

Så mail til Asus i håp om en mulig løsning.

 

 

Kan nevne at når jeg aktiverer kortet i "device manager" kommer det et merkbart klikk fra en komponent i PC-en (enten PSU eller lydkort) og to markante klikk når det blir aktivert..

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Massiv oppdatering med en god (?) nyhet:

Tok med meg kortet til en i klassen for å prøve det der. Til vår store overraskelse fungerer det strålende der, hvilket betyr at kortet er i skjønneste orden og problemet sitter mellom PSU og kortet.

 

Får flytte med til strømforsyningavdelingen :) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...