Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med kjøp av bruktbil!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal gå til anskaffelse av bil, men jeg har desverre null peiling!

 

Er det noen her inne som kan komme med anbefalinger ang. bruktbilkjøp/merke osv?

 

 

 

Jeg ser etter en bil som er:

 

Enkel å ha med å gjøre - Har ikke peiling på bil, så bilen må være av en type som er kjent for å ha lite feil på seg

 

Rimelig - Tenker ikke å bruke så alt for mye penger på bilen, alt fra 5000-50.000, utseende spiller ingen rolle!

 

Lavt forbruk av drivstoff??

Endret av Gotara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her trenger vi litt mere info

 

årsmodell fra-til?

motor? mye power eller bare bil for A til B ?

3/5 dørs?

stor,liten bil?

 

hva skal du ha bilen til? er det mest bykjøring/småkjøring? isåfall kjøp deg bensiner.

 

siden du ikke har komment med noe mere info så kom med det men kan anbefale en bil.

 

som du ser i signaturen min har jeg en vw golf 2. og det er min tredje golf2.

 

veldig fornøyd med bilen og aldri problemer.

 

veldig lite problemer med golf 2 og delene er ikke dyre sammenlignet med andre biler. og de er veeeldig lett å skru på. billig i drift. 1.8 bensinern går som ei kule. nå har jeg kunn eid 1.6 og synes de går godt nokk. mer enn nokk til å kjøre fra seg lappen.

 

hviss du er ute etter veldig bra kvalitet og elendig sittekomfort og kjørekomfort så kjøper du toyota. toyota går og går og går og går.. osv. men veldig lite og sjelden feil. men, elendige seter og kjørekomfort.

Lenke til kommentar

men husk at kjøper du golf 2. prøv å få tak i en med innsprøytningsforgasser og elektrisk fordeler. ihværtfall elektrisk fordeler. innsprøytningsforgasser er også en fordel. men de kom vell ikke før på slutten av 80 i golf?

 

generelt om biler:

 

sjekk rust ja. støtdemper tårn, hjulbuer, og ikke minst kanaler. om det er rust på en bærebro eller stabstag er det det minste problemet. rust må man jo sjekke uansett generelt biler. rust i bærende konstruksjon er det værste. om det er mye rust i en YTTERskjerm kan man jo byte hele skjermen. men innskjærmer er litt værre, da må det jo sveising til.

 

sjekk etter lekasjer. viktig at ikke det lekker her og der. kan bli dyrt på et verksted å bytte diverse større lekasjer.

 

sjekk gjerne hvordan tilstanden på bremsene er. om de er slitte og trenger å byttes i nermeste fremtid. eller om de er bra/nye

sjekk regreim og vannpumpe når det ble skiftet.

 

sjekk når den skal på eukontroll, om det er skyldig avgift på bilen(pant i bilen) eller om det er skyldig årsavgidt. som regel hviss ikke forrige eier gjør opp for seg sitter man med skjegge i postkassa og må betale i dyre dommer.

 

kontrollfrist for eukontroll: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Periodisk+kjoretoykontroll/Kontrollfrist

 

 

pant i bil: http://w2.brreg.no/motorvogn/

 

 

ALLTID prøvekjør bilen. gjerne 2-3 ganger.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp en Golf 2. Bilen er totalt utdatert. Prøv å ska,ff deg så ny bil som. mulig. For 50.000 kr kommer du langt opp på 2000-tallet. Enkel bil i mine øyner er bensinbil med manuell osv. Og her er det et å se etter en asiatere. Noen franske er også bra (og mange dårlig som Megane fra 90 tallet) Tror oxo det finnes brukanes Octaviare til dEnne prisen. Med golf må du opp i versjon 5 før det blir bra. Versjon 4 er dårlig. 3 og eldre er for gammel / dårlig. Og v. 5 faller utenfor ditt budsjett. Vurder også å ta opp lån til en 5er da disse er meget bra (men traust).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal gå til anskaffelse av bil, men jeg har desverre null peiling!

 

Er det noen her inne som kan komme med anbefalinger ang. bruktbilkjøp/merke osv?

 

Forsåvidt mange greie råd her allerede. Men vil jo påstå det blir veldig feil å begynne med å lete etter et enkelt merke, til og med en enkel bilmodell for å finne et godt (og ikke minst trygt) kjøp.

 

Anbefaler deg å gå inn på Finn.no, og søk på område by/fylke i nærheten av deg. For om du leter etter bil innenfor 50.000 blir det jo dumt å betale mange tusen for evt. transport. Og om du ikke har verken peiling eller særlig interesse for bil, så bør du hoppe rett på japan, og her er det ikke bare Toyota ;) Europeiske biler er notorisk dårlig vedlikeholdt innenfor den prisklassen du leter i, selv biler som egentlig er å anse som 'dyrere/finere'.

 

Ingen biler er vedlikeholdsfrie, det er heller ikke Toyota og andre japanske biler, men de er forholdsvis enkle, og eierne er forholdsvis pliktoppfyllende når det kommer til servicer og reparasjoner. Jeg har ingen problem med å gå godt for at en Golf i mange tilfeller er greiere enn en Toyota, men ikke generelt - du må nemlig likevel finne et velholdt eksemplar, så risikoen er der fortsatt. Så etter områderøk, kan du med trygghet utelukket alle europeerne; VW, Audi, Opel, Volvo, Saab og ikke minst de franske (Renault, Peugeot og Citroen). Det som helst står igjen da, er f.eks Toyota, Mazda, Honda osv. Helt greie merker å lete blant. Ellers gjelder NAF-test og en god kontrakt, og ha i bakhodet at en EU-kontroll er et absolutt minimumskrav for teknisk stand (betyr IKKE nødvendigvis at bilen er bra).

 

Personlig må det riktignok sies at jeg avskyr disse typiske, kjedelig bruksobjektene, og at man sånn sett kan finne gull andre plasser også, men det krever mer omstendelig søk, og mer langt mer innsats - også under eierskapet.. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...