Gå til innhold

[Løst] Kontantstrøm


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

"KONTANT"flyt!

 

 

Hvor kom pengene fra - og hvor gikk de hen ?

 

Noe av finansieringen på det som foregikk, ligger i reduksjonen av driftsmidler - det fungerer som finansieringskilde. Økningen i bankinnskudd forklarer hva noe av det ble brukt til - man valgte å betale de inn på konto.

Lenke til kommentar

Hei!

Varige driftsmidler har blitt redusert fra 9000 i år 0, til 8500 i år 1. Hvorfor er det TILFØRT 500 i midler? (Jeg synes det burde være motsatt..)

 

Samme gjelder bankinnskudd;

år 0: 200

år 1: 600

Ihht. kontantstrømmen er det da blitt BRUKT 400. (Er ikke dette blitt tilført da..?)

 

Det er mulig hjernen fungerer dårligere med jetlag, men jeg føler ikke du har gitt oss nok informasjon. Jeg kan i hvert fall fortelle deg at kardinalsynden innen kontantstrømanalyse er å regne avskrivninger som kontantstrøm. De er ikke en flytting av midler - bare en beregnet kostnad som føres i regnskapet. Så, grunnen til at driftsmidler har blitt redusert med 500 er vel avskrivninger (med mindre det har vært salg eller nedskrivninger). Hvis bankkontoen øker med 400 fra år 0 til år 1 så har du hatt en positiv kontantstrøm på 400 (dvs. en innbetaling).

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar, dog litt sent ;)

 

Eiendelene har blitt redusert. Hvis man da forestiller seg at reduksjonen skyldes et salg, ser man at bedriften har fått tilført 500,-

 

Bankkonto; hva skyldes økningen (200 til 600), jo det kan være et salg av varer.

(altså reduksjon av varene)

 

Man må gå til "årsaken bak" endringen.

Endret av TheLittlePoet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...