Gå til innhold

Hjelp til å lære meg Java-programmering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man lærer akkurat ikke mye programmering av å se på youtube videoer. Anbefaler at du låner deg en god bok fra ditt nærmeste bibliotek, helst en med oppgaver etter hvert kapittel. :)

Selv så lærte jeg meg å programmere i Java ved å lese javadoc og pugge kodesnutter fra diverse opensource programmer (Jeg kunne C# og VB.NET ganske godt fra før). Jeg anbefaler kun det hvis du kan ett (eller to) programmeringsspråk fra før. :)

Lenke til kommentar

Driver å lærer meg Java selv på høyskolen, læreboka vår er ganske god syns jeg. Trykk her.

 

Hvor godt video-tutorials funker er vel veldig avhengig av hvem som har lagd dem skulle jeg tro, men jeg anbefaler at du gir det ett nytt forsøk og se på TheNewBoston.

 

Ellers så sier jeg som forelesern min på skolen, å programmere er som å lære å sykle, du må faktisk PRØVE det for å lære det :)

Hvis du skaffer deg f.eks læreboka jeg linka til å gjør oppgavene inni der så burde det bli en ganske brukbar koder av deg til slutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Driver å lærer meg Java selv på høyskolen, læreboka vår er ganske god syns jeg. Trykk her.

 

Hvor godt video-tutorials funker er vel veldig avhengig av hvem som har lagd dem skulle jeg tro, men jeg anbefaler at du gir det ett nytt forsøk og se på TheNewBoston.

 

Ellers så sier jeg som forelesern min på skolen, å programmere er som å lære å sykle, du må faktisk PRØVE det for å lære det :)

Hvis du skaffer deg f.eks læreboka jeg linka til å gjør oppgavene inni der så burde det bli en ganske brukbar koder av deg til slutt.

 

Ja, takk:) Var noe slike svar jeg ville ha:) Tips til feks spesielle gode guider som folk har brukt selv.

Lenke til kommentar

Det finnes utallige bøker, guider etc. på nettet, men du vil aldri lære deg noe som helst, med mindre du går inn for det selv. Programmering er ikke lett, og du må regne med å bruke mye tid på det. For å komme i gang har jeg bare et tips: hold deg til en bok. Jeg gadd aldri å gjøre noe særlig etter jeg hadde lastet ned over 9000 java PDF bøker, så kjøpte jeg en fysisk bok, og leste meg gjennom den, uten å hoppe over en eneste side. Det tror jeg er det beste tipset jeg kan gi, gå gjennom ALT, fra en kilde, hvis ikke kan det bli mye hopping mellom kappitler, og kun lesing av overskrifter og bilder. Når du da prøver å se på koden skjønner du ingen ting, og gir opp (Egen erfaring da jeg prøvde første gang å lære c++). Er det noe boka/guiden ikke forklarer godt nok, søk det opp. Skjønner du fortsatt ingen ting, spør her, eller på tilsvarende sider. Prøv å les dokumentasjonen (oversikten over språket, her finner du lister over alle innebygde klasser, metoder etc.).

 

Jeg har en venn som begynte å lære seg Java på samme tidspunkt som jeg gjorde (jeg hadde though litt erfaring med det fra før, pluss litt C#). Han følte at videoene fra thenewboston gav mye mer enn en bok han hadde lastet ned, så bøker er ikke for alle. Men de er absolutt verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Eneste måten å lære å programmere på er å programmere. Bøker og videoer kan hjelpe litt, men tro ikke at du lærer noe uten å skrive kode selv.

 

Jeg er delvis enig og delvis uenig.

 

Man kan lære seg å skrive kode som virker og gjør det den skal ved å leke seg på egen hånd, men om man skal lære seg skikkelig programmering må man både lese teori og se på kvalitetskode.

 

Kunnskaper om ting som som modellering, algoritmekonstruksjon, testing, arkitektur og liknende kommer ikke av seg selv med erfaring, det må læres eksplisitt. Jeg har jobbet med mange selvlærte kodere, og tro meg: jeg vil heller ha en som kan teorien men ikke har peiling på språket enn en som kan språket ut og inn uten en anelse om programmeringsteori.

 

Jeg har en master i dette fra NTNU, og vi brukte nesten ingen tid i løpet av de fem årene jeg gikk der på programmering i seg selv, fokuset var 90% av tiden på alt det det som skjer rundt selve kodingen.

 

Jeg sammenlikner det å lage bra programvare med det å skrive en bok. Du er ingen forfatter selv om du kan bruke Word, det er innholdet som teller, det å få det ned på papiret (eller å skrive koden) er bare den siste lille delen av jobben.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

-

Jeg har riktignok ingen master, men holder på med en bachelor, og du har helt rett, man må kunne modellering, algoritmekonstuksjon, etc. Men det enda viktig å programmere. I alle fall i starten når man lærer seg det. Man lærer seg ikke Java uten å faktisk skrive en del kode. På akkurat samme måte som at man ikke lærer seg modellering uten å modellere, eller regning uten å regne.

 

at man ikke klarer å skrive god kode starten kan jeg være enig i, og å begynne å skrive store programmer uten å ha modellert og planlagt hvordan du skal skrive det blir bare rot. Men i starten for å lære seg å programmere står jeg ved utsagnet mitt, du må faktisk programmere, bøker kan hjelpe deg på vei, men du lærer ikke å programmere av å lese boka uten å gjøre noe mer.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Hadde 1 år med java på høyskolen i fjor og vi bruke ei bok og et program som het BlueJ masse oppgaver og forklaringer i boka mens programmet/kompeileren i blueJ visualiserte og ga deg ganske grei oversikt over hva du holdt på med(hva som blir lagret hvor, når variabler dør etc, hvilke metoder du har tilgjengelig, hvilke klasser som er linket sammen osv...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...