Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

jeg får ikke venner


Anbefalte innlegg

jeg er en gutt på 23 år som går på på helse og sosial. som du sikkert gjettet er jeg en god del eldre enn de andre i klassen. det er også bare jenter der. jeg har ingen venner, verken på skolen eller på fritiden, og ingen å være med i friminuttene. alle i klassen er jenter, og jeg har ingenting til felles med dem. det er en stor påkjenning for meg å ikke ha noen venner i klassen, og det går ut over skolearbeidet mitt. jeg er aldri slem med noen, snarere tvert imot. jeg er veldig høflig, men veldig sjenert. superdårlige sosiale skills (ellers ville jeg vel hatt venner?).

 

jeg har mange positive sider:

- behjelpelig

- hyggelig

- gode karakterer

- kjekk (ingen har sagt dette til meg, men jeg stoler på speilbildet mitt;)

- er raus med komplementer ("du har fint hår", "du har pene øyner", "du har fint smil", "fint bilde av deg på fb") men får ingen tilbake

- forståelsesfull

- ærlig

- er veldig populær blant damene (de første par dagene, så er jeg plutselig ikke interessant mer)

 

om jeg hadde kjent en slik person som jeg er så hadde jeg garantert likt han. men til spørsmålet: hvorfor liker ikke folk meg? hva kan jeg gjøre for å bli likt? (å være slem for å bli populær er ikke noe alternativ)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ser ut til å være klar over dine positive sider, men er du like bevisst på dine negative?

 

Mulig at du har en litt kjedelig personlighet som ikke byr på de helt store spenningsmomentene. Det kan være en fordel at du engasjerer deg mer blant klassevenninner og annet potensielt kompismateriale, ved at du viser din tilstedeværelse mer enn tidligere. På den måten kan det bli enklere å få kontakt med "de andre", som igjen kan være startfasen på et kommende vennskap.

 

I vennekretser er tilhørighet og identitet sentrale faktorer. Dette beror gjerne på fellesinteresser og tillit til hverandre. Har du sære interesser og hobbyer som strider imot sosiale normer og det som er allment akseptert, kan det bli vanskelig å få til en kjemi som kan videreutvikles til et vennskap. Et spørsmål blir derfor; hva er dine interesser?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

- er veldig populær blant damene (de første par dagene, så er jeg plutselig ikke interessant mer)

 

 

 

Er du kanskje litt for populær, litt for tidlig - og at det har noe med hastighet å gjøre da ... smile.gif

Lenke til kommentar

Du ser ut til å være klar over dine positive sider, men er du like bevisst på dine negative?

 

Mulig at du har en litt kjedelig personlighet som ikke byr på de helt store spenningsmomentene. Det kan være en fordel at du engasjerer deg mer blant klassevenninner og annet potensielt kompismateriale, ved at du viser din tilstedeværelse mer enn tidligere. På den måten kan det bli enklere å få kontakt med "de andre", som igjen kan være startfasen på et kommende vennskap.

 

I vennekretser er tilhørighet og identitet sentrale faktorer. Dette beror gjerne på fellesinteresser og tillit til hverandre. Har du sære interesser og hobbyer som strider imot sosiale normer og det som er allment akseptert, kan det bli vanskelig å få til en kjemi som kan videreutvikles til et vennskap. Et spørsmål blir derfor; hva er dine interesser?

 

jeg liker gaming (skytespill, rollespill o.l) og interesserer meg for fysikk, kjemi og kvantemekanikk. hvordan kan jeg få venner uten at dette går ut over interessen min for gaming og fagliteratur?

Lenke til kommentar
...

om jeg hadde kjent en slik person som jeg er så hadde jeg garantert likt han. men til spørsmålet: hvorfor liker ikke folk meg?

 

jeg liker gaming (skytespill, rollespill o.l) og interesserer meg for fysikk, kjemi og kvantemekanikk. hvordan kan jeg få venner uten at dette går ut over interessen min for gaming og fagliteratur?

 

Spørs om du skal prøve å finne venner andre steder enn i Helse og Sosial-klassen din, kanskje et sted der det fins folk som deler interessene dine?

 

Det betyr nok også mye at du er mye eldre enn de som går i klassen din. Det gjør dem usikre fordi de ikke vet hvordan de skal te seg rundt deg. Du er jo mye mer utviklet enn dem til sinns.

Lenke til kommentar

jeg liker gaming (skytespill, rollespill o.l) og interesserer meg for fysikk, kjemi og kvantemekanikk. hvordan kan jeg få venner uten at dette går ut over interessen min for gaming og fagliteratur?

 

Jeg liker også gaming, og har en forkjærlighet for trancemusikk og kriminalromaner. Jeg har likevel flere venner som ikke interesserer seg for noe av dette, men vi deler kanskje andre hobbyer. Det gjelder å prioritere og disponere tidsbruken til det du vil. Skal man sosialisere seg med andre, må du kanskje redusere spilltiden din.

 

En annen mulighet er selvsagt å finne noen som deler dine interesser, slik at du får slått to fluer i en smekk (gaming og sosialisering), men da kan det se ut til at du må bevege deg til en annen arena enn klassen din, da denne er overrepresentert av jenter som jeg antar ikke er like begeistret for spill o.l.

 

Om vi nå skal på vennejakt et annet sted, må vi tenker etter hvor vi kan finne folk med samme interesser som deg. Noen forslag kan være 1) andre klasser på skolen din, som består av folk med samme interesser som deg (hvis det finnes andre linjer på skolen din), 2) nabolaget, hvis du bor i et relativt bebodd område med noenlunde jevnaldrende, 3) fest og uteliv, der det ofte er enkelt å komme i kontakt med folk, 4) spill og internett (hvis du spiller med noen "ukjente" over nettet som kanskje bor i nærheten av deg, eller 5) barndomsvenner, hvis disse eksisterer.

 

Du finner nok noen som kan være dine venner, det er jeg sikker på. Hold øynene oppe, og ha en åpen innstilling, så løser det seg nok, om det så er nå eller etter en stund. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...