Gå til innhold

Dette kameraet er en skikkelig kasteball


Anbefalte innlegg

(Specielt i tilfælde, hvor jeg er TOTALT overbevist om, at JEG har ret. Det er de mest irriterende! :innocent: )

Jepp - kænder det godt - var en gang i en diskussion om subwoofere, hvor jeg med 100% sikkerhed kunne fortælle, at hvis du sætter en ekstra højttaler med en ekstra forstærker ved siden af en eksisterende højttaler, så får du en dobling af effekt, altså ca. 3dB højere lyd. Jeg var bare sikker på dette.

 

..Men nu ved jeg, at hvis man har to højttalere ved siden af hinanden, i samme fase, som spiller bestemte bølgelængder, og de er placeret mindre end en halv (eller var det kvart) bølgelængde fra hinanden, så vil det samlede areal på subwoofermembranerne medføre en dobling af lydtryk, eller ca. 6 dB højere volum (eller "fire ganger så meget lyd") på lige disse frekvenser, selv om der kun er dobling i effekt.

 

Den generelle regel om at der bliver en dobling i effekt (3dB) for en ekstra højttaler er rigtig nok, men der findes et særtilfælde med højttalerelementer placeret tæt på hinanden ved lave frekvenser. Jeg tror den engelske term er "coupling" - "mutual coupling" eller "acoustic coupling".

 

 

Men - så ender man i alle fald op med til sidst, at man har lært noget nyt. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...