Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Platon og Aristoteles


Anbefalte innlegg

Heihei!!

 

Har oppgave i historie og filosofi, hvor jeg skal sammenligne to filosofer. Jeg valgte altså Platon og Aristoteles.

Trenger virkelig deres innspill til min oppgave. Noen som kan fortelle meg litt sammenligninger, ulikheter, synspunkter eller andre ting som kan være relevante til min oppgave! Setter virkelig pris på det :cool:

 

Mine problemstillinger:

- Hva er likheter og forskjeller mellom disse to filosofene?

- Hva var det filosofene sto for, hadde de noen like tanker og meninger?

- Hvordan har disse to filosofene påvirket sånn vi lever i dag?

 

TAKK!! :D

Endret av Kvinne2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på valget ditt her? Nå vil jeg ikke egentlig si at Gandhi var en filosof. Spesielt mye til felles med Platon har han vel heller ikke. I så fall bør oppgaven din gå ut på å skrive om forskjellene.

Synes det er svært vanskelig å sammenligne disse to, og jeg ville egentlig valgt et annet par ...

Lenke til kommentar

Sikker på valget ditt her? Nå vil jeg ikke egentlig si at Gandhi var en filosof. Spesielt mye til felles med Platon har han vel heller ikke. I så fall bør oppgaven din gå ut på å skrive om forskjellene.

Synes det er svært vanskelig å sammenligne disse to, og jeg ville egentlig valgt et annet par ...

 

Takk, har vel ikke akkurat valgt de beste nei.. og tror ikke helt jeg klarer å leve helt opp til mine forventninger. Ville ikke velge likt som alle de andre, for de sto mellom Platon og Aristoteles, Platon og Sokrates eller Sokrates og Aristoteles.. men burde vel kanskje velge noen av de. lettere å finne fakta. hva syntes du?

Lenke til kommentar

Det ville hvertfall vært langt lettere å sammenligne to tenkere fra samme epoke, samme samfunn og lignende. En trenger ikke nødvendigvis gjøre det så vanskelig for seg selv for å kunne produsere noe bra. Dersom du vil skille deg fra de andre får du nesten gjøre det i kvaliteten på hva du skriver. :)

Skulle jeg valgt personlig ville jeg nok gått for Aristoteles og Platon. Men det er mest smak og behag, egentlig. Jeg mener du burde lese litt om alle tre, så sette deg ned å tenke over hva du føler deg mest komfortabel med i forhold til problemstillingen(e) du har valgt. Og også hvilke du føler du kunne tenke deg å lære mer om. Hva er interessant med Aristoteles? Hvorfor mener Platon som han gjør? Lignende spørsmål kan du stille deg selv når du leser. Dersom du så finner ut hvilke to du vil gå for; Si ifra, så skal jeg prøve og hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar

Det ville hvertfall vært langt lettere å sammenligne to tenkere fra samme epoke, samme samfunn og lignende. En trenger ikke nødvendigvis gjøre det så vanskelig for seg selv for å kunne produsere noe bra. Dersom du vil skille deg fra de andre får du nesten gjøre det i kvaliteten på hva du skriver. :)

Skulle jeg valgt personlig ville jeg nok gått for Aristoteles og Platon. Men det er mest smak og behag, egentlig. Jeg mener du burde lese litt om alle tre, så sette deg ned å tenke over hva du føler deg mest komfortabel med i forhold til problemstillingen(e) du har valgt. Og også hvilke du føler du kunne tenke deg å lære mer om. Hva er interessant med Aristoteles? Hvorfor mener Platon som han gjør? Lignende spørsmål kan du stille deg selv når du leser. Dersom du så finner ut hvilke to du vil gå for; Si ifra, så skal jeg prøve og hjelpe deg videre.

 

Tusen takk! Jeg går faktisk for Platon og Aristoteles, det var de to jeg likte best. Var til stor hjelp det du sa. Du må gjerne hjelpe meg videre om du vil det, hadde vært topp! oppgaven skal være levert til torsdag.. har 3 prøver og 2 innleveringer.. oppgaven skal være på ca 6 sider. E sliter egentlig noe veldig :p men om du ville hjulpet meg litt så hadde det var super dupert!!

Lenke til kommentar

Hei

 

Har akkurat skrevet en oppgave om platon og Sokrates selv, dog det var mye mer snever oppgave enn hva du skal skrive om her. Aristoteles var jo student av Platon, noe som er veldig interessant med tanke på at de har en god del ulike meninger. Som er blitt nevnt så er det nok forskjellene det må legges vekt på her, og ikke likhetene. Kan desverre ikke så mye om Aristoteles så kan nok ikke hjelpe deg der, men hvordan de har påvirket måten vi lever på i dag er jo et veldig spennende spørsmål. f.eks. at Aristoteles igjen var lærer av Alexander den store er jo interessant synes jeg.

 

Fikk nesten lyst til å skrive en oppgave om dette selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...