Gå til innhold

svchost.exe i taskmanager blir bugget... Noen som kan hjelpe


Anbefalte innlegg

Etter jeg lastet ned spybot og fjernet alt jeg kunne finne av spyware og spam, så har jeg sannsynligvis fjernet noe som ikke skulle bort. Etter jeg skrur på maskinen så vil det som oftest etter 5 minutter komme en feilmelding om at svchost.exe kan ikke lese adresse blablabal "The memory can't be read".

 

Uansett etter den kommer opp kan jeg ikke kopiere tekst, kan f.eks ikke gå på start og trykke search. Da skjer det ingenting. Det er sikkert noe annet også, men det er det med at jeg ikke får muligheten til å kopiere tekst som er irriterende.

 

Så sannsynligvis er det denne svchost.exe som bugger alt opp. Jeg har Windows 2000, og den kjører vel hos alle som har samme OS. Noen som har noe forslag til hva jeg kan gjøre?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er at hvis jeg ikke trykker ok på error beskjeden så funker alt som det skal. Det er så enormt idiotisk. Alt funker som det skal helt til jeg trykker på OK. I dette tilfellet kan vi også takke Microsoft & Co for å skape mer feil enn det er i utgangspunktet. Hadde jo ikke trengt å komme opp en error, ihvertfall kunne det stått noe som "ignore".

 

De har sikkert programmert noe som

 

 



 try svchost.write

     if svchost.write = failure then

         Showerrormessage('Blalalalla som vi ikke skjønner noe av' OK);

     if OKbuttonpressed then begin

        Windows.Bugged := True

     end;



  Og for å være onde setter de sikkert noe som



 SetTimer.Interval := 50000;



WhenTimer.Finished = True

  inc(Windows.BugLevel);

  EnableTimerAgain;



 

:grumpy:

Lenke til kommentar

Hmm....tror jeg selv har fått samme problem...

Kjørte spybot fordi jeg hadde noen problemer med popups vinduer, dette gjorde jeg da på fredag, så dro vi på en liten tur på hytta og når jeg kom hjem i dag å skulle bruke maskina oppførte den seg heller litt rart... har fått at svchost.exe har generert en feil, osv....... når jeg trykker på linker skjer det heller lite! :(

Hadde vært sinnsykt bra hvis noen visste hva man skulle recovre for å få fiksa denne dritten!

Lenke til kommentar

Tror jeg har innstalert sp2 selv, kan jo alltids innstalere sp3 eller sp4 men tviler litt på at problemet kanskje blir fixa men... har dessuten merka at jeg ikke lenger kan se mappene/filene som ligger i C:Programfiler

Har restora en del spyware (for så å slette dem etterpå) men kan ikke si jeg ble noe klokere av det!

 

Fant beklageligvis også ut at jeg nå ikke lnger kan konfigurere PC på dell, og jeg som hadde tenkt å kjøpe meg en i morgen kanskje mns de firtsatt hadde noen kroner i avslag :( Men regner vel med å få noen andre til å bestille for meg, hvsi jeg bestemmer meg for å kjøpe...

Lenke til kommentar

A. Svchost is a generic host process that hosts services run from DLLs. During development, it's customary to separate new or changing services to increase the reliability and ease of troubleshooting; thus, on a beta OS version, you see more svchost processes running than on a release version.

 

To find out what's inside each copy of svchost.exe, use the Resource Kit Support Tools' tlist.exe (with the -s switch). (You need to install the Support Tools from supporttools on your product CD-ROM; they don't install by default.) Below is sample output from the tlist command:

 

 

C:>tlist -s

0 System Process

4 System

176 smss.exe

208 csrss.exe Title:

172 winlogon.exe Title: NetDDE Agent

256 services.exe Svcs: Eventlog,PlugPlay

268 lsass.exe Svcs: Netlogon,PolicyAgent,ProtectedStorage,SamSs

320 svchost.exe Svcs: RpcSs

420 svchost.exe Svcs: AudioSrv,Browser,CryptSvc,Dhcp,dmserver,

EventSystem,FastUserSwitchingCompatibilityServices,helpsvc,HidServ,

lanmanserver,lanmanworkstation,Netman,Nla,Schedule,seclogon,SENS,

ShellHWDetection,TermService,ThemeService,TrkWks,uploadmgr,W32Time,

WmdmPmSp,wuauser

480 svchost.exe Svcs: Dnscache

500 svchost.exe Svcs: LmHosts,Messenger,RemoteRegistry,SSDPSRV,WebClient

544 spoolsv.exe Svcs: Spooler

660 DKService.exe Svcs: Diskeeper

800 svchost.exe Svcs: winmgmt

1092 explorer.exe Title: Program Manager

1244 ctfmon.exe Title:

900 ISATRAY.EXE Title: IsaTray

1344 NAVAPW32.EXE Title: Norton AntiVirus Auto-Protect

1212 FRONTPG.EXE Title: Microsoft FrontPage - D:asp

www.ntfaq.comNTFAQ5apr2001.htm

428 NAVAPSVC.EXE Svcs: NAV Auto-Protect

1376 ALERTSVC.EXE Svcs: NAV Alert

1372 PowerDVD.exe Title: PowerDVD

444 OUTLOOK.EXE Title: Tasks - Microsoft Outlook

1268 msmsgs.exe Title:

1436 MDM.EXE Title: OleMainThreadWndName

632 WINWORD.EXE Title: DDE Server Window

1404 IEXPLORE.EXE Title: Q250320 - Description of Svchost.exe -

Microsoft Internet Explorer

1348 cmd.exe Title: E:WINDOWSSystem32cmd.exe - tlist -s

1428 tlist.exe

 

Many services, drivers, and modules load at system startup and are essential to system operation. Even though they show up in Task Manager, they're still critical.

 

The svchosts are defined in the registry key HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionSvchost.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg ble noe klokere på det men... nå har jeg restarta maskina og nå funkerer den normalt (inntil videre...), men det er jo litt iriterende at man må skru av å på PC-en hver gang man skal gjøre noe "fornuftig"!!! Jaja...blir vel antageligvis nødt til å innstalere win2k på nytt igjen da :(

Lenke til kommentar
Ville ikke brukt SP4, er den ferdig?

Hvorfor fikse på noe som allerede fungerer utmerket? (win2k med SP3).

 

Har kjørt Win2k SP4 siden den kom ut i slutten av juni. Ingen problemer.

 

Hvorfor installere SP4? Fordi mange fikser, inkl. sikkerhetsfikser, forutsetter at du har siste SP. Så om du ikke installerer SP'ene etter hvert som de kommer ut, så risikerer du at du blir sittende med et system fullt av sikkerhetshull. Det gjøres slik fordi Microsoft (og andre softwareleverandører) ikke kan forholde seg til et økende antall forkjellige installerte patcher hos brukerene. En SP er med andre ord en samling av rettinger, og eventuelt noen funksjonsendringer. Da har de et felles ensartet kodegrunnlag for ny patching. Håper mange har lært av de siste dagenes runde med RPC-ormen, og patcher regelmessig fra nå av.

 

Det beste er at hvis jeg ikke trykker ok på error beskjeden så funker alt som det skal. Det er så enormt idiotisk. Alt funker som det skal helt til jeg trykker på OK. I dette tilfellet kan vi også takke Microsoft & Co for å skape mer feil enn det er i utgangspunktet. Hadde jo ikke trengt å komme opp en error, ihvertfall kunne det stått noe som "ignore".

 

Hvis du har endret eller fjernet noe av kjernefunksjonaliteten i Win2k, kan du vel vanskelig beskylde Microsoft for hva som skjer? Som om du hører en ulyd i motorrommet på bilen, og røsker ut dynamoen, og blir sint på bilprodusenten fordi bilen ikke fungerer som den skal (eller installert en ignorerswitch på dashbordet, som om det ville hjelpe)? :wink:

Lenke til kommentar

sofTest: Tror du ikke helt forstod. Nå er det jo slik at hvis jeg trykker på OK på error som det er begynner å kødde. Så hvis jeg gjemmer error beskjeden og ikke trykker ok på den så funker alt. Og da KAN jeg klage på microsoft. For på en idiotisk måte så har de gjort det slik at feilen dukker opp når jeg trykker OK. Så ut ifra det du sier, så skjønte du det ikke.

Lenke til kommentar
sofTest: Tror du ikke helt forstod. Nå er det jo slik at hvis jeg trykker på OK på error som det er begynner å kødde. Så hvis jeg gjemmer error beskjeden og ikke trykker ok på den så funker alt. Og da KAN jeg klage på microsoft. For på en idiotisk måte så har de gjort det slik at feilen dukker opp når jeg trykker OK. Så ut ifra det du sier, så skjønte du det ikke.

 

Jeg skjønte. Mitt poeng er at Microsoft umulig kan forutse alt det rare brukerene kan finne på å gjøre med produktet sitt slik du har. Det er derfor umulig å fange opp alle mulige feilsituasjoner. Din situasjon er at det sannsynligvis er en prosess som står og venter på en respons fra deg. Om responsen er OK eller Ignore, så ville sannsynligvis det samme skje når prosessen går videre siden det foreligger en underliggende feilsituasjon i systemet ditt. Feilen blir ikke borte fordi du velger å ignorere/gjemme den, du bare utsetter resultatet. Med andre ord, når du får opp feilmeldingen så har feilen allerede oppstått. Systemet gir deg bare en beskjed som den ber deg trykke OK på for å være sikker på at du får lest den. Mye verre hvis systemet bare kræsjet uten å gi noen beskjeder, og uten å gi muliget til å lagre åpne dokumenter osv.

Lenke til kommentar

softest: Det du sier er det som virker mest logisk at skal skje. Og Feilen skal jo egentlig ha skjedd når du får feilmeldinga, og det gjør den kanskje. Men konsenkvensene av feilmeldinga kommer jo når jeg trykker OK. Ignorerer jeg feilmeldinga så fungerer alt normalt. Har jo bare gjemt feilmeldinga helt nederst i hjørnet og hatt maskinen på i timevis. Og jeg vet hva nytten til feilmeldinger er, og seff er de som regel kjekke å ha, men i dette tilfellet må det være en bug med hele greine. Men det står noe slikt som "Press ok to terminate". Og ok er jo eneste valget. Så her i dette tilfelle tror jeg egentlig ikke det hadde blitt noe feil hvis det hadde vært noe som ignore eller noe slikt, selv om det virker ulogisk. Tror Windows halvveis terminerer svchost.exe når man velger ok, men klarer det ikke helt. For den kjører fortsatt i taskmanager.

Lenke til kommentar

Hehe trodde først at problemet var noe relatert til programmeringa jeg driver med, men skjønte fort at det ikke var det da. Men som oftest hver gang jeg skrur av maskinen etter å ha programmert, så får jeg blåskjermen "Beginning dumb of physical memory". Har altså ikke klart å tømme minnet skikkelig, noe jeg aldri klarer :p Hehe var en annen gang som når man startet spillet som jeg lagde så fylte minnet seg opp for hvert sekund som gikk og etter kort tid, så restartet maskina. Også masse annet som har skjedd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...