Gå til innhold

Skriver Artistene sangene sine selv?(Bokstavelig talt)


NeEeO

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som skriver sangene blir som regel kalt enten komponister eller songwritere. Sistnevnte hører gjerne til et produksjonsselskap. Ordet artist trenger egentlig bare å bety personer som kun fremfører skrevet eller komponert verk (vanlig i popmusikk), og er ingen beskyttet tittel. Men mange artister kan også være songwritere/komponister.

 

Rihanna er et eksempel på en artist som ikke skriver sangene sine selv, hun har blant annet fått hjelp av det norske produksjonsselskapet Stargate som da står for skriving av tekstene og lydbildet. Et helt annet eksempel er Leif Ove Andsnes, som er en pianist som fremfører bla komponerte verker av Edvard Grieg. Her er Leif Ove Andsnes "artisten" og Grieg komponisten. Det skal sies at Grieg også fremførte hans egne verker i hans levetid, så han var altså både en artist og en komponist.

Lenke til kommentar

Er ikke nødvendig å "skrive" sanger. Man kan for eksempel spille inn melodier/riff/etc på en PC, eller komponere låten i sanntid med et fullt band. Dessuten er jo også tekstskriving en viktig del av musikkomponeringen, spesielt med tanke på Eminem. Michael Jackson skrev/komponerte de fleste låtene selv, det gjør Eminem også. En producer har gjerne en veldig viktig finger med i låtskrivingen, og Michael Jackson var for eksempel delproducer i Thriller. Når det gjelder hip hop er producer enda viktigere, og Eminem var hovedsaklig producer på "The Eminem Show", samtidig som han skrev alle låtene. Stort sett er Dr. Dre producer og Eminem låtskriver, men dette er ikke "fast".

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Det er jo helt opp til hver enkelt hvordan man vil komponere. Mer avansert musikk bør nok skrives hvis det skal bli noe greie på det. Men da snakker jeg om musikk som virkelig har innhold, f.eks. prog, og ikke dataprogrammert musikk.

Helt enig! Frijazz, for eksempel, er alltid simpelt og kjedelig. Hva har vel Ornette Coleman og John Coltrane å stille opp med mot 30 Seconds to Mars og Muse? Jeg tror vi alle vet at det er de to førstnevnte som kommer til å være glemt om tyve år.

 

Og elektronisk musikk! Pføy! Hvem som helst kan få til det samme som Aphex Twin og Ricardo Villalobos med en laptop fra Elkjøp og en kopi av Audacity.

 

Vi trenger virkelig flere som deg her på forumet, Aqualong; flere ordentlig musikkkjennere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Si meg en ting, tror du ikke jeg vet hva jeg snakker om? Hvem har sagt noe om at jazz og improvisasjoner er kjedelig? Ikke jeg i hvert fall, tvert i mot.

 

Jeg vet i hvert fall at hvis et band ikke skal behøve å øve til de er blå i trynet for å få med seg alt, så bør det skrives en del. Det sparer man mye tid på.

 

Hvorfor tror du at Frank Zappa skrev noter på mange av komposisjonene sine? For moro skyld?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...