Gå til innhold

PERM fra Forsvaret, what to do!?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er stasjonert på GSV i Kirkenes.

Nå har jeg perm i 5 dager hjemme i Kristiansand, men i det sivile livet skjer det jo ikke en dritt lenger!

Eneste jeg får gjort er trening...

Hva kan jeg gjøre for å få mest mulig med meg mens jeg er på perm?

 

-Frustrert soldat

Endret av KongKarlsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg er stasjonert på GSV i Kirkenes.

Nå har jeg perm i 5 dager hjemme i Kristiansand, men i det sivile livet skjer det jo ikke en dritt lenger!

Eneste jeg får gjort er trening...

Hva kan jeg gjøre for å få mest mulig med meg mens jeg er på perm?

 

-Frustrert soldat

 

Strengt tatt har du ikke lov å forlate landet med mindre du er beordret til deg.

(men jeg kan ikke se at den loven blir særlig strengt håndhevet for småtrurer)

Lenke til kommentar

Er da ikke noe problem å forlate landet mens man har perm, så lenge du ikke reiser i uniform.

 

Har perm nå selv, ferdig med 1 av 2 uker (overføringsperm) og hittil har jeg ikke gjort så mye annet enn trening, pc samt legge om til vinterdekk på bil. Til helga drar jeg og besøker en kamerat i Oslo.

 

Men ellers er perm ganske kjedelig når ingen kamerater eller lignende har fri.

Lenke til kommentar

Rolig nå.

Det er ikke lov å dra til utlandet uten at dette er avklart med Forsvaret.

Jeg påpekte også at dette ikke nødvendigvis håndheves så hardt.

 

Permisjonsdirektivet:

http://www.nosu.no/Upload/ArticleAttachements/165_Permdirektiv.pdf

 

3.15.1

 

Permisjon med utlandet som permisjonssted gis på samme måte sompermisjoner innenlands. Det er imidlertid av stor viktighet at korrektpermisjonssted blir registrert i god tid. Personell som underførstegangstjenesten søker vanlig permisjon med permisjonsadresse iutlandet, vil bli registrert ved sin avdeling og behøver ikke sende egensøknad om utenriks permisjon (jfr pkt 3.15.6).

 

og

 

3.15.6

 

Utenrikspermisjon er permisjon gitt iht vernepliktsloven, som pålegger altvernepliktig personell å søke slik permisjon for opphold i utlandet lengreenn 2 mnd, jfr BUV del III vedlegg 1B 6.1, så lenge de er i vernepliktigalder. Permisjonssøknaden sendes tjenesteveg/VPV, jfr BUV, del IIIvedlegg 1B 8.

 

og litt fra Vedlegg I

 

1.2.1

 

Tjenestegjørende militært personell er, med de unntak som er nevnt i detfølgende, ikke underlagt spesielle restriksjoner i forbindelse medpermisjonsreiser til Sverige eller Finland. Permittenten gjennomfører reisensom vanlig privatperson og skal rette seg etter de lover og bestemmelsersom gjelder for enhver norsk statsborger i vedkommende land.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...