Gå til innhold

Eksponeringskompensasjon?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har vært hobbyfotograf en liten stund. Har god peiling på blender, iso, lukkertid, men har aldri tenkt noe særlig over Eksponeringskompensasjon. Trodde dette fungerte slik at, hvis jeg satte den på -1 så "regnet" den seg frem til hva blenderen, lukkertiden og isoen måtte være på for at dette skulle bli litt under eksponert bildet. Men har skjønt at det ikke er sånn. Er Eksponeringskompensasjon en til "verktøy" sammen med blender, lukkertid og iso til å få nok lys / unngå over eksponert? Da har isåfall jeg gått glipp av dette i mange situasjoner hvor jeg f.eks har lekt meg med lange lukkertider hvor bildet blir for lyst og jeg må ha raskere lukkertid enn ønskelig. Sikkert et dumt spørsmål, men setter pris på hvis noen kan forklare det ordentlig! Negative sider? f.eks støy som ved høy ISO?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har vært hobbyfotograf en liten stund. Har god peiling på blender, iso, lukkertid, men har aldri tenkt noe særlig over Eksponeringskompensasjon. Trodde dette fungerte slik at, hvis jeg satte den på -1 så "regnet" den seg frem til hva blenderen, lukkertiden og isoen måtte være på for at dette skulle bli litt under eksponert bildet.

Helt korrekt! Det er akkurat det det er! Når den velger ISO, blender og lukker så det blir en passe eksponering, så kan du med -1 fortelle at kamerahuset skal velge så det blir ett trinn mørkere enn det ellers ville gjort, +2 to trinn lysere etc.

Helt korrekt.

 

Men har skjønt at det ikke er sånn. Er Eksponeringskompensasjon en til "verktøy" sammen med blender, lukkertid og iso til å få nok lys / unngå over eksponert? Da har isåfall jeg gått glipp av dette i mange situasjoner hvor jeg f.eks har lekt meg med lange lukkertider hvor bildet blir for lyst og jeg må ha raskere lukkertid enn ønskelig. Sikkert et dumt spørsmål, men setter pris på hvis noen kan forklare det ordentlig! Negative sider? f.eks støy som ved høy ISO?

Nei - det er ikke et "fjerde" parameter i tillegg til blender, lukkertid og ISO - det er kun "ekstra" input til valg av blender, lukker og ISO. Du hadde riktig forståelse i starten - du har bare klart å forvirre deg selv etterhvert. :)

 

 

Edit: Eksponeringskompensasjon er helt korrekt et verktøy - men bare et verktøy for å hjelpe kameraet å velge riktig ISO, blender og lukker. Så - du har ikke "tapt" noe. :)

 

(Justering av eksponeringen i Raw-konvertering etter at bildet er tatt - det er derimot en endring av bildet - men det har ikke noe med eksponeringskompensasjon å gjøre. :) )

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Trondster har forklart dette godt. Moderne kameraer har blitt ganske gode på eksponeringsautomatikk, MEN for enkelte situasjoner kan det lønne seg å bruke kompensasjon. Noen eksempler, og det finnes flere enn dette :yes: :

 

- Dersom du tar råfomat kan det lønne seg å overeksponere da de fleste kameraer er optimalisert for jpeg. Prøv selv med å overeksponere og deretter kompensere i etterbehandling.

- Noen kameraer er fremdeles litt dumme. Selv har jeg et hvor eksponering sitter bra for tele/normal, men undereksponerer for vidvinkler. Dette kan kompenseres i etterbehandling, men med mer støy som resultat. Da er det bedre å kompensere i forkant.

- Dersom du vil gå for high/low-key

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...