Gå til innhold

Kan ikke koble til internett via kabel på bærbar.


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med en gammel (2004-2005) bærbar datamaskin fra Packard Bell og prøver å koble til internett med kabel. Maskinen har XP. Har fiber, om det er relevant. Jeg plugger inn kabelen, ingenting skjer. Jeg har prøvd å opprette nytt nettverk, reparere den eksisterende tilkoblingen (Lokalt). Ingenting skjer. Det merkelige er at jeg kan koble til med trådløst uten problem.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter her med en gammel (2004-2005) bærbar datamaskin fra Packard Bell og prøver å koble til internett med kabel. Maskinen har XP. Har fiber, om det er relevant. Jeg plugger inn kabelen, ingenting skjer. Jeg har prøvd å opprette nytt nettverk, reparere den eksisterende tilkoblingen (Lokalt). Ingenting skjer. Det merkelige er at jeg kan koble til med trådløst uten problem.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Koble til med kabel, og gi oss så et screenhhot av ipconfig.

Derfra så kan vi begynne å se hva som er feil.

 

Hvordan du kjører ipconfig:

http://www.simpson.edu/is/accounts/ipconfig.html

 

Hvordan ta screenshot:

Trykk CTRL+printscreen (der er en egen knapp som heter det).

åpne paint (eller hvilket som helst annet bildeprogram)

lim inn (CTRL+V)

lagre bildet til fil (ideelt sett jpg fil pga. størrelse)

Last det opp på forumet med den innebygde funksjonen.

Om du har problem med å bruke forumets bildefunksjon så kan du laternativt laste det opp til bildr.no og bare gi oss linken til bildet.

 

Kom tilbake når du har dette, så skal jeg analysere resultatene og fortelle hva jeg tror er galt - eller ihvertfall hvordan du kan undersøke det videre dersom det er nødvendig.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Her er bildet. I nettverksstatusen får jeg følgende informasjon: pakker sendt: 147 - pakker mottatt: 0. Den IPen som vises der er ikke den som tilhører nettverket. Prøvde å endre det, men hjalp ikke.

http://i939.photobucket.com/albums/ad236/Therawyn/Ipconfig.jpg

 

Ok, problemet her er ihvertfall enkelt å diagnosere.

Du har ingen IP adresse tildelt fra nettverket.

169 adressen som du ser er en automatisk IP som tildeles dersom du ikke får en IP fra nettverkets DHCP (normalt i ruteren). Det er samme IP som du vilel fått om det ikke var noen kontakt koblet til i maskinen i det hele tatt.

Dette er kort sagt hva som gjør at du ikke får kontakt nå.

 

Hva som er grunnen til at du ikke mottar IPen korrekt derimot er litt vanskeligere å si med sikkerhet.

 

Det er et par muligheter her:

 

- Mulig løsning #1: Sette fast IP direkte i nettverkskortet. Dette vil som regel fungere fordi det løser alle DHCP relaterte bugs og problemer (når maskinen har en låst IP slipper den å få noen IP tildelt fra DHCP i ruter til å begynne med).

 

obs obs! En viktig ulempe som er verdt å bemerke seg er at om du låser en statisk IP i instillingene så vil dette i praksis bety at maskinen kun vil få forbindelse med dette nettverket. Det betyr ingenting i praksis om maskinen bare brukes med dette nettverket uansett - men det er en dårlig løsning for en maskin som flyttes frem og tilbake mellom jobb/skole/hjemme hele tiden siden du i så tilfelle måtte bytte på instillingene hver gang. Dette er verdt å ha i tankene.

 

Her er instruksjon om hvordan du kan sette statisk IP. Spør om du trenger videre info:

http://www.howtogeek.com/howto/19249/how-to-assign-a-static-ip-address-in-xp-vista-or-windows-7/

Når det gjelder tallene du skal bruke så kan du bare koble deg til med trådløst - sjekke hvordan tallene da ser ut i ipconfig - og så bruke den informasjonen til å sette en statisk adresse.

 

IP: samme tall, men legg til +1 på det siste tallet i forhold til det du fikk på trådløs forbindelsen (for å unngå konflikt)

subnet maske: samme

gateway: samme

DNS servere: Disse kan du finne på din ISP sin nettside - eller evt. kan du bare bruke google eller openDNS sine adresser om du ikke gidder å finne frem den informasjonen. De fungerer like greit.

OpenDNS:

208.67.222.222

208.67.220.220

Google DNS:

8.8.8.8

8.8.4.4

 

Mulig løsning #2:

Det er mulig at problemet med tildelingen av IP bare er en bug i driveren på nettverkskortet eller noe annet systemmessig som har hengt seg opp. I og med at det fungerer greit på trådløs så vil jeg nesten holde en knapp på dette. Dersom alle instillingene for nettverkskortet resettes så er det altså er god sjanse for at det vil begynne å fungere igjen som normalt - og da slipper du alt kavet med manuelle instillinger og de ulemper det bringer med seg for mobile maskiner.

 

Hvis du vil prøve denne løsningen så ville jeg annbefalt å avinstallere kortet. Det kan du gjøre fra enhetsbehandling (høyreklikk og egenskaper fra min datamaskin). Finn nettverkkortet og velg avinstaller fra listen - så restart maskinen.

 

Hvis operativsystemet ditt er av nyere type - eller om nettverkskortet er rimelig standard - så er det godt mulig at windows automatisk vil installere drivere for det når du booter opp maskinen på nytt. Hvis ikke derimot så må driverene installeres manuellt. Jeg kunne gitt deg link til drivere - men da måtte jeg i så fall vite hva kortet er for noe. Enten beskrivelsen fra enhetsbehandling - eller aller helst "hardware ID" som du kan finne under detaljer for enheten i enhetsbehandling vil kunne identifisere den godt nok til at jeg vil kunne hjelpe deg å finne drivere - dersom du trenger det.

 

Jeg slutter å skrive her - og lar deg heller spørrre videre når du har bestemt deg hva du vil forsøke først :)

 

Jeg vil vel si at om du om du nogenlunde komfortabel med å avinstallere/reinstallere kortet så er det egentlig det du bør prøve først. statisk IP har sansynligvis større sjanse for å "rette" problemet, men det er en litt stygg workaround. Det er bedre om du får den automatiske tildelingen til å fungere igjen som den skal i stedet. Dessuten kan du alltids prøve løsning 1 dersom 2 ikke fører frem.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

 

Nå har jeg prøvd begge deler, og ingen av dem ser ut til å fungere. Da jeg avinstallerte nettverkskortet ble det automatisk installert på nytt da jeg restartet PCen. Nå har den lokale tilkoblingen endret navn fra "Lokal tilkobling" til "lokal tilkobling 3", son er navnet på nettverket, men fremdeles ikke noe internett.

 

Jeg gikk frem slik som du sa med tallene, men måtte skifte subnet mask til adressen som dukket opp automatisk fordi jeg fikk beskjed om at den jeg oppga først (samme som IP. Det var slik jeg oppfattet at det skulle gjøres) ikke var gyldig. Jeg kan dog ikke koble meg til trådløst for øeblikket pga. at jeg kun har én mottaker, og den er i bruk. Skriver fra mobilen, skjønner du. Så gateway adressen har jeg ikke mylighet til å finne ut av, og det fungerte ikke med samme som IP.

 

Edit: Har Windows XP, og nettverkskortet mitt heter Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC.

 

Edit2: Når jeg aktiverer "Bruk følgende IP-adresse" og setter inn de rette tallene (fant ut av gateway), får jeg oop at jeg er tilkoblet, men mottar ingen pakker, og når jeg reparerer tilkoblingen fullfører den alle stegene utenom fornyelse av IP.

 

Aktiverer jeg "Motta IP-adresse automatisk", får jeg "Denne tilkoblingen har begrenset ellee ingen forbindelse. Du kan kanskje ikke koble til internett eller noen nettverksressurser.", og når jeg prøver å reparere står det at fornyelse av IP-adressen ikke kunne fullføres.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

 

Nå har jeg prøvd begge deler, og ingen av dem ser ut til å fungere. Da jeg avinstallerte nettverkskortet ble det automatisk installert på nytt da jeg restartet PCen. Nå har den lokale tilkoblingen endret navn fra "Lokal tilkobling" til "lokal tilkobling 3", son er navnet på nettverket, men fremdeles ikke noe internett.

 

Jeg gikk frem slik som du sa med tallene, men måtte skifte subnet mask til adressen som dukket opp automatisk fordi jeg fikk beskjed om at den jeg oppga først (samme som IP. Det var slik jeg oppfattet at det skulle gjøres) ikke var gyldig. Jeg kan dog ikke koble meg til trådløst for øeblikket pga. at jeg kun har én mottaker, og den er i bruk. Skriver fra mobilen, skjønner du. Så gateway adressen har jeg ikke mylighet til å finne ut av, og det fungerte ikke med samme som IP.

 

Edit: Har Windows XP, og nettverkskortet mitt heter Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC.

 

Edit2: Når jeg aktiverer "Bruk følgende IP-adresse" og setter inn de rette tallene (fant ut av gateway), får jeg oop at jeg er tilkoblet, men mottar ingen pakker, og når jeg reparerer tilkoblingen fullfører den alle stegene utenom fornyelse av IP.

 

Aktiverer jeg "Motta IP-adresse automatisk", får jeg "Denne tilkoblingen har begrenset ellee ingen forbindelse. Du kan kanskje ikke koble til internett eller noen nettverksressurser.", og når jeg prøver å reparere står det at fornyelse av IP-adressen ikke kunne fullføres.

 

ok, jeg foreslår at du som neste steg prøver løsning #1 på nytt - for jeg tror at du misforsto noe kritisk i instruksjonene. Jeg skal prøve å utdype forklaringen slik at det ikke kan misforstås så enkelt.

 

IP: Samme som på din trådløse forbindelse sin IP, men legg til +1 på siste tallet. Eksempelvis om din trådløse forbindelse får IP 192.168.0.4 så bruker du 192.168.0.5 (for eksempel, dine IP adresser kan være andre tall).

 

subnet maske: samme som på din trådløse forbindelse sin subnetmaske - ikke samme som IPen (som oftest 255.255.255.0, men se på hva din trådløse forbindelse får i ipconfig som sagt)

 

gateway: samme som på din trådløse forbindelse sin gateway (eksempelvis 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 eller 10.0.0.1, men det kan variere avhengig av utstyr derfor må du se på hva din trådløse forbindelse får)

 

DNS servere:

Bruk denne på primær (første felt):208.67.222.222

Bruk denne på sekundær (feltet under):208.67.220.220

 

Denne forklaringen anntar også forøvrig at du kobler kabelforbindelsen inn på den samme fysiske boksen som du får den trpådløse forbindelsen fra. Hvis du har to bokser - en med antenne og en uten - og du kobler kabelen direkte inn til den uten antenne, så vil ikke informasjonen stemme. Si i fra i så fall om dette er tilfellet.

 

Hvis dette ikke fører frem og du står helt fast så kan jeg i værste tilfelle tilby meg å ta en titt på det direkte via fjernstyring (via den trådløse forbindelsen på maskinen) på teamviewer. Det fungerer omtrent som remote desktop bortsett fra at du kan se hva jeg holder på med, krever ikke installasjon, og krever ingen spesiell ruteroppsett for å oppnå kontakt. Om du skulle være interesser i det så send meg en PM med når det passer - jeg er som regel tilgjengelig på kveldstid. Jeg regner med at om jeg kan hjelpe deg med dette i det hele tatt så er tar det neppe mer enn 5-10 min å fikse.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hva og hvor er det du forsøker å koble denne laptopen til?

 

Egen ruter?

Hjemmesentral? Fra hvem? Hvilken port bruker du?

 

Vet du med sikkerhet at du bruker en port som skal gi deg internett-tilgang, og ikke en port ment for TV, telefoni eller annet?

 

Har du brukt kablet nett mot dette utstyret tidligere, eller er dette første forsøk?

Har du annet utstyr med kablet tilkobling i huset?

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...