Gå til innhold

Filmtekniske spørsmål


Anbefalte innlegg

Spørsmål:

 

- Hvorfor er 24 bilder i sekundet (FPS) den standard hastigheten i film? Er ikke 30 eller 60 FPS bedre? Eller 100 for dens saks skyld?

 

- Og hvordan blir det å se feks. en 24 FPS film på en 100 Hz TV?

 

- Hvorfor blir dybdeskarpheten større når blenderen blir større?

 

- Hvorfor er det akkurat 35mm som er film- og fotostandarden? Og hvorfor anses dette fortsatt "fullformat", selv med nå som vi ikke har filmruller lenger? Burde det ikke finnes noe nyere og bedre etter alle disse årene?

 

Jeg setter pris på alle svar, selv om det bare gjelder et av spørsmålene.

 

Bakgrunnsinfo:

Jeg har alltid vært interessert i å filme og føler meg på ganske trygg grunn på den praktiske biten. Men det er et par spørsmål vedrørende den tekniske/teoretiske jeg lenge har lurt på. Jeg har prøvd å søke flere steder på nettet, og de fleste steder gir bare opplysning om at det er slik og sånn, men ikke akkurat hvorfor. For noen virker dette kanskje som veldig enkle spørsmål, men jeg spør for å lære :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål:

 

- Hvorfor er 24 bilder i sekundet (FPS) den standard hastigheten i film? Er ikke 30 eller 60 FPS bedre? Eller 100 for dens saks skyld?

Historiske grunner. Tradisjonell film vises i 72Hz, med hvert bilde tre ganger. Det var tidligere mange meter (og kilogram!) film som skulle fraktes, og det var vanskelig å få mekanikken til å være kjapt nok. Man landet på 24fps.

 

- Og hvordan blir det å se feks. en 24 FPS film på en 100 Hz TV?

Uproblematisk. Typisk er en 100Hz tv egentlig 96Hz, og så vises hvert bilde fire ganger. Eller man viser noen bilder litt "flere" ganger (du legger neppe merke til om noen bilder innimellom vises fem ganger i stedet for fire), eller man spiller det av litt kjappere og spiller av lyden litt fortere (som gir høyere pitch).

 

- Hvorfor blir dybdeskarpheten større når blenderen blir større?

Dybdeskarpheten blir mindre når blenderen blir større (blenderen blir større når blendertallet blir mindre). Les mer hos Wikipedia.

 

- Hvorfor er det akkurat 35mm som er film- og fotostandarden? Og hvorfor anses dette fortsatt "fullformat", selv med nå som vi ikke har filmruller lenger? Burde det ikke finnes noe nyere og bedre etter alle disse årene?

Fordi det er ganske nylig at digitale kameraer har kommet opp på samme standard, og man ønsker å benytte de samme dyre og gode objektivene som før.

Det er også indirekte sensorstørrelse som gir dybdeskarphet (sammen med utsnitt og blendertall), og dette er "passe" dybdeskarphet for et "filmuttrykk" som vi er vant til.

 

Jeg setter pris på alle svar, selv om det bare gjelder et av spørsmålene.

Bare hyggelig. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...