Gå til innhold

i5 2500k for varm ved stock?


Nerowulf

Anbefalte innlegg

Nylig oppgradert PC'n med en del deler. Det viktige i dette tilfelle er vel at det er en i5 2500k prosessor og et P8Z68-V Pro hovedkort.

 

 

Når jeg starter så virker det som CPU blir veldig varm. Når jeg kommer til BIOS ser jeg at temperaturen er på rundt 65 grader. Deretter synker den til 40-45 grader og holder seg der.

 

Når jeg skippet BIOS har jeg noen ganger fått opp noe hvit tekst på svart bakgrunn, hvor det står nederst:

CPU Temperature Error, Press F1 to continue

 

 

Hvorfor er temperaturen så høy i starten? Jeg har så vidt installert W7. Har ikke installert drivere og det som er til hovedkort og CPU. Vil dette gjøre det bedre tro?

 

Klokkehastigheten er satt til 3.3, så det skal være ok.

Kjører stock-vifte. Har ikke satt på kjølepasta, siden det var et lag allerede på. Hadde ikke muligheten til å fjerne det, så valgte å kjøre fult ut stock. Men burde vel ikke være så høy for det? Luftingen skal være bra nok. Støv er heller ikke et problem siden dette er helt nytt.

 

Edit:

Søkte litt mer rundt og kom over dette i Tomshardware-forum:

 

 

Wow this "issue" keeps coming up this week. I've explained it in quite a few threads now...

 

 

Having higher temps in the BIOS/UEFI is normal behavior. <----- if I could have this go all the way across the screen and flash and switch colors, I would.

 

 

The CPU cannot enter low-power idle mode until the system is completely booted up and in Windows. When in the BIOS, the cores are somewhat loaded, and with the stock cooler the temps will creep up to a certain point and level off. Most people don't stay in the BIOS long enough to notice how high it gets, but 55-70ºC is normal.

 

 

With a good aftermarket cooler, the temps will still creep up, just nowhere near as high.

 

 

I have noticed the higher-temp BIOS behavior in at least my last four systems: one Sandy Bridge, one Athlon II X4, one original Phenom quad, and one original Phenom triple. It may go back farther than that, but I don't remember off-hand.

 

http://www.tomshardware.co.uk/forum/301327-10-2500k-temperature-high

 

Noen som har lignende "problem"?

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mulig at pushpinsa på kjøleren ikke har gått helt gjennom hovedkortet og "klikket" skikkelig på plass?

Det vil ihvertfall føre til høy initiell temp grunnet dårlig kontak med kjøleren, og det kan jo stemme at den vil synke litt etterhvert som CPU'n får kjørt igang diverse strømsparinger som begrenser varmen.

Lenke til kommentar

mulig at pushpinsa på kjøleren ikke har gått helt gjennom hovedkortet og "klikket" skikkelig på plass?Det vil ihvertfall føre til høy initiell temp grunnet dårlig kontak med kjøleren, og det kan jo stemme at den vil synke litt etterhvert som CPU'n får kjørt igang diverse strømsparinger som begrenser varmen.

Mener jeg hørte klikk, og tror de ble presset langt nok ned. Fikk også vridd de tappene 90 grader med et klikk.

 

Oppdater BIOS til 0801, opdate alt av drivere, se att kjøleren er festa god ned på CPU'en med kjølepasta, og last ned "Speccy" for å se om det er enig med temperaturene. Har samme HL og CPU selv. :)

Får gjøre det. Vet du hva slags temp du hadde før du oppdaterte? Hva slags temperatur kjører du på nå?

 

Edit:

Ser at det er noen som foreslår å sette CPU Voltage fra "Auto" til "Manual" hvor volten ikke blir satt over 1,39 V.

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Mener jeg hørte klikk, og tror de ble presset langt nok ned. Fikk også vridd de tappene 90 grader med et klikk.

Da har du vel strengt tatt løsnet klipsa igjen. Ville nok sjekket en gang til at de sitter skikkelig. Skal bare være å trykke de rett ned til de klikker på plass.

Så når man vrir de 90 grader, så er det for å ta den av igjen?

Lenke til kommentar

Så når man vrir de 90 grader, så er det for å ta den av igjen?

stemmer. da kan man "løfte" pushpinsa opp igjen. Det er fult mulig at de fortsatt sitter gjennom hovedkortet og holder kjøleren på plass, men ville nok bekreftet det og festet de skikkelig.

Haha. Ja det var jo litt flaut :p Mener det var bilder i manualen til hovedkortet hvor det var vist hvordan man skal montere, og der skulle man vri 90 grader. Var kanskje en tekst under eller noe som sa at det var for å løsne :hmm:

 

Edit:

Ser nå i manualen fra nettet at det står under "To uninstall the CPU heatsink and fan assembly"

Men ser at det er et bilde over der, altså der for hvordan man installerer. Ser ut som man skal vri selve viften?!

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

installasjonen skal være ganske enkel. Sørg for at "mothakene" har gått helt gjennom hovedkortet, og så trykk ned på pushpins. Da vil du se at "kjernen" i mothaken blir fylt med tuppen på pushpins og dermed låser den på plass.

 

sørg for at pushpinsa er i "låsbar" posisjon når du monterer, dvs. når du trykker de rett ned skal de klikke på plass og bli sittende i låst posisjon. Vrir du de så 90grader klikker de løst og man kan dra de opp igjen.

Endret av Locklear
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan bruke andre programmer til å sjekke tempen, selv bruker jeg coretemp og realtemp og speccy som gir god oversikt. Har samme prosessor m/a70 som kjører, prosessoren har jeg klokker til 4.7Ghz og tempen overstiger aldri 80 grader ved intelburntest (som stresser cpuen Mehren ved vanlig bruk somf.eks spill). Så når det gjelder temp har du litt å gå på.

Lenke til kommentar

Kjørte SpeedFan i Windows, og på CPU står det -60 grader, samt den beveger seg ikke. Hva kan det skyldes? Hadde vært kjekt å vite hvor høy temperaturen blir.

 

Speedfan er gammelt og utdatert og ergo støtter det ikke nyere hovedkort og / eller sensorbrikker.

Resultatet kan variere fra -60 til 128 grader...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...