Gå til innhold

Hva bruker internetlevrandørene for å måle stabilitet?


Anbefalte innlegg

Vet noen om programvare som kan brukes for å måle stabilteten på interlinjen for å vise at internetlinjen er ustabil på hastigher?

 

Pingplotter

Internet Speed Tester

 

 

Man kan jo sammenlignet med f.eks prime95 for prosessor, altså belastet hele båndbredden som er tilgjengelig og så få en logg som viser om det varer på døgnet internethastigheten?

 

Da med både opp/nedlasting hastigheten maksimalt belastet.

Og det bruker ca 50 forskjellige servere bare for å forsikre seg om det er internetlinjen som er problemet.

 

Kan noen av programmene over brukes, eller er de bare søppel?

 

Eventuelt noen som kan virtualisere protokoller f.eks mot forskjellige store servere f.eks steam, microsoft, uninett, youtube etc?

 

Bare å få et helhetsbilde av om linjen er god eller dårlig totalsett?

 

Er jo ikke så enkelt å ta en hardware.no test på hvilken internetlevrandør som gir mest stabile linjer, siden det vil variere veldig i dette landet selv om fiber er det beste.

 

Så tror jeg altibox/lynet kan gjøre det forskjellig på en slik test.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tenkes med stabilitet?

Oppetid, jevn responstid, takle høy belastning?

 

Stort sett så kan man måle på denne måten.

 

1. Pingtest over tid (under forskjellig belastning)

2. Se etter pakketap ihht belsatning

3. Takler ruteren antall tilkoblinger (både torrent og flere enheter)

4. Takler utstyret mange PC`er/mobiler osv osv.

 

De fleste større ISP`ene overvåker belastning på sentralen, antall restart av modem/rutere(hjemme hos kundene).

 

 

Beste steder å måle hastighet:

www.nettfart.no

www.speedtest.net (www.pingtest.net)

Lenke til kommentar

De fleste større ISP`ene overvåker belastning på sentralen, antall restart av modem/rutere(hjemme hos kundene).

 

Da gjør internetselvskapet dårlig jobb hos meg, siden jeg syns neppe linjen er så stabil hender jeg må reboote modemet en gang i bland modemet er ganske så ny men alikevel.

 

På speedtest.net og www.nettfart.no er resultater veldig forskjellig fra morgen til kveld.

Er klar over disse en stund nå, men jeg håper det er annen måte å måle det mere nøyakig.

 

Internetlevrandøren ser ikke disse sidene som politlige nok å bekrefte at linjen er ustabil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De fleste større ISP`ene overvåker belastning på sentralen, antall restart av modem/rutere(hjemme hos kundene).

 

Da gjør internetselvskapet dårlig jobb hos meg, siden jeg syns neppe linjen er så stabil hender jeg må reboote modemet en gang i bland modemet er ganske så ny men alikevel.

 

På speedtest.net og www.nettfart.no er resultater veldig forskjellig fra morgen til kveld.

Er klar over disse en stund nå, men jeg håper det er annen måte å måle det mere nøyakig.

 

Internetlevrandøren ser ikke disse sidene som politlige nok å bekrefte at linjen er ustabil.

 

 

Ikke godt å si om det er for drøy overbooking, støy eller hva det er som gjør dette, men et godt sted å starte er å sørge for å ha kontroll på eget endeutstyr.

 

Måler du over tid rett på modemet uten noe annet utstyr koblet til linja?

 

Eller er dette tilfeldige tester gjennom en halvråtten hjemmeruter som gjør mye annet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja har prøvd å måle med modemet.

 

Men hva slags verktøy bør man bruke? Så det ikke f.eks er microsoft eller steam sin server som gir dårlig ytelse i perioder? Eller noe graving/oppgradering i området. CD gir nok null informasjon om dette. Ringer man inn så sitter man opp mot 20 minutter å venter i perioder. Mens andre ganger får man svar med en gang. I de tilfelle man får svar vil ikke CD svare på om de har problemer eller ikke med sitt utstyr. Men de spør alltid om de har sjekket restart av modemet og at ikke ruteren har hengt seg opp. Ellers mener CD man må regne med minst et signalbrudd eller 2 i løp av året. Men foreløpig har vi hatt 3 signalbrudd der vi måtte slå av modemet av/på for å få internett.

 

Eller speedtest sin server som er variabel, lite trolig men det kan også være tilfelle.

 

Så hva mener dere her? Bytte til mobilt bredbånd 4G isteden og reise til oslo for å laste ned forskjellige ting på USB3 harddisk? VDSL er ikke aktuelt for jeg ønsker nesten å flytte, så for foreldene mine nyte internetlinjen sin i fred.

 

Men jeg spør har dere noe problemer med variable hastighet, signalbrudd?

Eller får dere stabile hastighet på de fleste serverene (Steam, microsoft, uninett?)

 

Er det fysisk mulig å logge seg på coax modemet å sjekke, eller se om modemet eller noe annet er ustabilt? For det lyser helt normalt når jeg ikke får internett.

 

Gjelder dette også på fibermodem? Hvis det blir et kort signalbrudd må man koble ut modemet også? Eller er det bare på VDSL/Coax som må rebootes for å få linjen tilbake? De dyre bedrift cisco ruterne kanskje har automatisk restart hvis det skjer noe? Vet lite her, men hva vet dere? Hvis dere vet noe si hva man bør spørre om. Hvis man skal bytte kjøpe en bolig med fiber. F.eks Cisco 2900 Series Integrated Services Route? Hvis borettslaget har noe slik slipper man å tenke på nedetid? Er det nedetid da så er fiberkablingen til sentralen i så fall brutt på grunn av graving i området?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

På speedtest.net og www.nettfart.no er resultater veldig forskjellig fra morgen til kveld.

 

Så kun fordi du får dårligere resultat på kvelden anser du internett linjen din som ustabil?

 

Du kan jo gjette når folk flest benytter seg av internett linjene sine, hint: folk flest har fri på ettermiddag/kveld -tid.

 

 

Og jo, selvfølgelig kan serveren (Microsoft, Valve m/Steam, dine eksempler) du benytter deg av gi deg lavere hastigheter til tider - supply & demand som de så fint kaller det på engelsk.

 

 

Hvorfor i all verden skal borettslaget ha en slik avansert løsning fra Cisco stående? De har da ikke noe bruk for det.

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...