Gå til innhold

Trenger hjelp, trenger en STABIL internett linje


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Spørsmål:

Trenger en ny internettleverandør, som gir en god og veldig stabil linje (20mbit nedlastningshastighet eller mer). Har ikke tilgang på fiber, og tenker ikke å knytte meg til et "tv selskap".

Hva har dere i hus, og er det noe dere kan anbefale?

 

 

 

Bakgrunnshistorie:

 

Nå er det på tide at NextGentel får en sko opp i ræva. Jeg kaster de på hode ut og går over til noe annet.

Tingen er at linjen er veldig ustabil (20/0,5 linje). Den bare slutter å gi ut internett til PC'ene våres (både tradløst og med tråd). Og tar noen sekunder før vi er på nett igjen.

 

Dette er veldig plagsomt, og ender opp med det ødelegger alt jeg holder på med (spesielt online spilling).

 

Bor på tøyen i Oslo foresten, 762 meter unna nextgentel sin internett"stasjon"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville prøvd å sjekket med lynet.no de leverer fiberlinje.

 

Så ved å kontakte de hvis ikke annet er mulig så kan det godt tenkes det er mulig.

 

Alternativ er nok VDSL/ADSL men disse er neppe noe å satse på hvis både responstid og ytelse er viktig.

 

Er enig i innlegget over, muligens kobber kablingen er dårlig der du bor. Kan være et gammelt borettslag.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Spørsmål:

Trenger en ny internettleverandør, som gir en god og veldig stabil linje (20mbit nedlastningshastighet eller mer). Har ikke tilgang på fiber, og tenker ikke å knytte meg til et "tv selskap".

Hva har dere i hus, og er det noe dere kan anbefale?

 

 

 

Bakgrunnshistorie:

 

Nå er det på tide at NextGentel får en sko opp i ræva. Jeg kaster de på hode ut og går over til noe annet.

Tingen er at linjen er veldig ustabil (20/0,5 linje). Den bare slutter å gi ut internett til PC'ene våres (både tradløst og med tråd). Og tar noen sekunder før vi er på nett igjen.

 

Dette er veldig plagsomt, og ender opp med det ødelegger alt jeg holder på med (spesielt online spilling).

 

Bor på tøyen i Oslo foresten, 762 meter unna nextgentel sin internett"stasjon"

 

762 meter fra Øst sentral da formoder jeg? Testet VDSL2 fra NGT? Det bør jo være innen rekkevidde?

 

Har du kabel-TV-tilkobling og ikke har testet EuroDOCSIS kan det være du blir positivt overrasket - sjøl kan jg bare glemme DSL som stanser på 15/3, og er i snitt veldig happy med Get som leverandør - de leverer 100/10 med 8 ms til NIX.

 

Men vanskelig å vite noe om leverandør, nett og noden der du bor. Dog er det ingen risiko ved å teste med angrefrist på 14 dager og hive dritten tilbake hvis det hos deg yter dårligere enn DSL.

 

Ellers har Lynet en node i Kjølberggata hvis du har fiberambisjoner...

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Det beste er Fiber, visst du kan få det.

 

Ellers bruker mange levrandører samme linje inn i ditt hus. Ofte når nett er ustabile, er problemet mellom deg og ruter til levrandør. Så det er alltid en god ide og få sjekket ut det. Som en sa over, går du fra kobber til kobber.. er problemet ofte vedvarende :p

 

Så sjekk med forsjelliger levrandører, visst noen kan levere deg fiber(Canal digital/altibox etc) så gå for det. Visst ikke, få sjekket linjen din først. Er ofte vakkel i veggkontakt, gamle kabler etc.

 

Sel har jeg altibox nå, 25/25mb og er kjempefornøyd. Fart opp er cd 28mb mens ned 23. Så rikelig. Jeg betaler ca900kr mnd for fast tlf/nett/tv. Så grei pris også.

 

Lykke til, håper du får fixet problemet.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men fiber er nok ikke løsningen. Skal bo her i 6-7 mnd'er til, og gidder ikke å invistere i fiber.

Vil tro det er Øst sentralen ja. Men som sagt har vi nextgentel fra før, noe vi er svært misfornøyd med.

Tror du det vil koste å "fikse" gamle kobberkabler?

 

Og, vi vil ikke betale mer enn 600kr for internettet. Så Get osv. blir dyrt siden vi må ha med TV dekoder(eller annet) og vi ser ikke mye på TV.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men fiber er nok ikke løsningen. Skal bo her i 6-7 mnd'er til, og gidder ikke å invistere i fiber.

Vil tro det er Øst sentralen ja. Men som sagt har vi nextgentel fra før, noe vi er svært misfornøyd med.

Tror du det vil koste å "fikse" gamle kobberkabler?

 

Og, vi vil ikke betale mer enn 600kr for internettet. Så Get osv. blir dyrt siden vi må ha med TV dekoder(eller annet) og vi ser ikke mye på TV.

 

Sjekket om du kan få VDSL?

Samt om dere er mange brukere på det samme nettet så kan det hende dere kneler ruteren med høy trafikk, da kan det lønne seg å bridge Adsl ruteren/modemet mot eget kjøpt utstyr.

Lenke til kommentar

Siden du bor så nærme den sentralen (f.eks. i Sigurds gt) så går det mye bly og papir der istedet for kobber. Problemet er neppe NGT - det er kabelen din. Dersom du opplever stadig utfall så er det fordi hastigheten på linja di er helt på grensa av hva den klarer å levere på den teknologien. Er du heldig så er det lagt opp kobberkabel i ettertid (du bor antagelig i området som var noen av de første i landet som hadde tilgang til fasttelefon) og løsningen blir da å bytte linjefremføring. Jeg tror dette er gratis for operatøren så du kan spørre NGT om det er mulig ellers må du ned i hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg spærra han fyren som satt i smug å lastet ned 1000 anime episoder om gangen. Han hadde på "max download speed" sperre. Men, uansett om han gjorde dette (har ikke lag i det heletatt). Men ser ut som at dette overloader ruteren noe kraftig, som fører til at internettet "hopper".

Tror bridge'ing kan være en løsning. Bor i Normannsgata foresten

Lenke til kommentar

Takk for svar, men fiber er nok ikke løsningen. Skal bo her i 6-7 mnd'er til, og gidder ikke å invistere i fiber.

Vil tro det er Øst sentralen ja. Men som sagt har vi nextgentel fra før, noe vi er svært misfornøyd med.

Tror du det vil koste å "fikse" gamle kobberkabler?

 

Og, vi vil ikke betale mer enn 600kr for internettet. Så Get osv. blir dyrt siden vi må ha med TV dekoder(eller annet) og vi ser ikke mye på TV.

 

Bor du i borettslag eller sameie som har avtale med Get eller CD, betaler de allerede en tilknytningsavgift og har en grunnpakke.

 

Da er det ikke nødvendig med noen TV-dekoder for å få internettaksess fra Get eller Canal Digital. Du må være tilknyttet kabelnettet og ha et noenlunde oppegående nett internt, that's it.

 

Bor du i enebolig e.l. så er det en annen sak. Da må du betale hele gildet selv og det kan bli litt dyrere.

 

Førkrigskabler kombinert med en god porsjon støy gjør i hvert fall at DSL ikke funker for meg - jeg bor i Gamlebyen, ca. 900 meter (kabellengde) unna Øst sentral, men det er altså ikke snakk om jeg får mer enn maks. 15/3 på siste skrik VDSL2-utstyr.

 

Det fungerte bra til 8 Mbit ADSL, men ADSL2+ var bare sorgen, og VDSL2 kom ikke forbi eksperimentstadiet - dessverre - jeg vil gjerne ha flere alternativer.

 

For meg er det bare nok en spiker i kista for DSL her nede - hvor vi har mange gårder fra 1800-tallet. Som nevnt av andre her er dette et område hvor man tidlig hadde telefon - fordelerskapene av metall merket "Kristiania Telefonaktieselskap" forteller sitt. :-)

 

Hva med å teste LTE? Funker finfint her i strøket, NetCom har mange noder her, og for meg har passerte LTE forbi DSL allerede ved lanseringen for snart 2 år siden, både ift. hastighet, responstider og tilgjengelighet - synd men sant.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...