Gå til innhold

Finner ikke SATA 6gb/s utgangene på hk, bare 3gb/s. Asus p8h67-v

sindreberth

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Problemet er at jeg har 2 SATA 3GB/s utganger på hovedkortet som fungerer og 4 SATA 6GB/s som tilsynelatende ikke fungerer. Kan ikke se dem er deaktivert i bios, under sata instillingene i bios kan jeg velge mellom RAID, ACIH (eller noe lignede), Disable, og IDE mode som den står i nå.

Har lastet ned og oppgradert biosen men vil fortsatt ikke bli funnet.

Og de 3 nye sata diskene jeg har kjøpt vil ikke bli funnet i device manager eller bios som sagt.

Helt hjelpesløs og håper noen vet hva jeg kan gjør ! noen drivere som mangler ?!

Er et Asus P8H67-V det dreier seg om: http://www.asus.no/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8H67V/#specifications

Mvh Sindre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at du har:

-4 x Serial ATA 3Gb/s

-2 x Serial ATA 6Gb/s

Velg Raid eller Ahci og ikke IDE

Prøve

åja stemmer :) er kun 6GB/s som fungerer da, de andre fungerer ikke^^skal prøve raid etter formatteringen, ahci blei blåskjerm.

takk.

Skrevet (endret)

Blue farge Sata kontakter = Sata 3Gb/s

Gray frarge Sata kontakter = Sata 6Gb/s

At du får blue screen i Ahci (du hadde fått den i Raid og) er fordi du har installert Windows i Sata IDE mode.

Men siden du skal reinstallere, blir det samme om du velger Ahci eller Raid. Hvis du velger Raid fra starten av, vil du ha mulighet å senere kople en disk til, og lage en array Raid 0 eller Raid 1, UTEN å installere Windows på nytt.

Endret av wiberos
Skrevet

Ok, Satt SATA mode til RAID i biosen nå, og starta installasjonen på nytt. Regner da med at RAID er den beste løsningen?

Da var windows oppe å gikk igjen. Ingen forandring annet enn at cd-rommen heller ikke synes! :( har en ssd dsik og cd-romen koblet til de 2 6gb/s inngangene og de 3 andre hdd kobla i sata 3gb/S

Skrevet (endret)

Kople fra CD-rom

-Kontrollere i Bios at SATA mode er i Raid

-Kople din SSD til en av de blue sata portene og starte PC-en

Hvis den starter normalt-- Shut down ---kople de andre diskene i de andre 3 blue portene, velg at SSD disk skal være din bootdevice og boot up.Det er for å se hvor det halter.

Endret av wiberos
Skrevet (endret)

fungerte ikke, no bootable device. det er ingen reaksjon på at noen av de blå portene fungerer. CD romen må også stå i grå port for at den skal bli synelig

biosen/advanced/sata configuration

post-128091-0-69757300-1318769200_thumb.jpg

Endret av sindreberth
Skrevet (endret)

Det var merkelig det der du.

Det siste du burde gjøre er å load : optimized Defaults i Biosen (F5 tror jeg) for deretter å prøve igjen kun  med en disk av gangen på de blue portene.

Når Sata mode står på IDE, skal du etter håndbook, finne en Serial-ATA Controller 0 under der.

Kontrollere at den står [Enhanced]Hvis det er slik at det er ingen disk som blir detectert i noe av de 4 portene, er bare å returnere HK. Man skal ikke bruke så my tid for å kople noe disker.

Endret av wiberos
Skrevet

Er det ikke sånn at optisk sata cd/dvd ikke støtter enhanced.

Mener å ha lest det i en hovedkort manual og oppfordres til å tilkople sata dvd til jmb (jmicron kontroller)

Skrevet (endret)

Jeg tror at HK har totalt 6 x Sata connectors og en IDE som er VIA VT6415 (bruker vel Intels drivere)Når det gjelder [enhanced] det var for å kontrollere kun for Harddiskene.

Slik jeg leser det er mulighet for Sata Controller 0 [Disabled, Enhanced,Compatible]og Serial-ATA Controller 1 [Disabled, Enhanced] når Sata configuration er as IDE.

By default er Sata i IDE og begge Controllere i [Enhanced] Hvordan vil DVD rom skal koples senere er uvist så lenge 4 porter fungerer ikke.

Endret av wiberos
Skrevet (endret)

hmm okay takk for svar :)

Har trykket load defults nå (f5) og den har da gått tilbake til ide mode.

så hvis jeg kobler til diskene nå så skal jeg få detected? :)

post-128091-0-44086300-1318787526_thumb.jpg

Endret av sindreberth
Skrevet

Hvis ingen av diskene som er tilkoplet på en av de 4 3Gb/s sata portene (ikke de 6 Gb/s) er detectert etter det, så vet ikke jeg annet enn at du må returnere kortet.Det kan ikke være lenge siden du har fått den, så å reklamere den vil være enkelt.Det hadde vært fint om noe andre som har den samme kort kunne fortelle om sine opplevelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...