Gå til innhold

Trenger hjelp! - Finne SSD som funker med litt eldre laptop


Anbefalte innlegg

Hei!

 

En kompis av meg har en eldre laptop av typen Asus N61Vn, hvor harddisken fusker. Og han er på utkikk etter en ny harddisk.

Og siden SSD eksisterer, er det jo fristende å se om en slik en hadde passa med den maskina.

 

Han startet å undersøke på egenhånd, og så logisk nok etter det kraftigste til minst mulig penger, og kom da fram til at han ville ha en Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB. Dette er da en nokså ny SSD, og er av typen SATA 3. Men maskinen hans er fra 2010, og da var ikke SATA 3 vanlig. Så da kom han til meg for å spørre om hjelp, og jeg endte da, som dere ser, opp her.

 

For jeg har lest en eller annen plass at SATA er "bakoverkompatible", og derfor skal det være mulig å bruke en SATA 3 i en SATA 2 maskin, men at man da ikke vil utnytte disken 100%. For SATA 2 har en hastighet på 375mb/s, mens SATA 3 har en hastighet på hele 600mb/s. Så i mitt hode sier dette at en SATA 3 disk vil sette seg tilbake og kjøre på en maks hastighet på 375mb/s. Eller vil den rett og slett ikke funke i det heletatt?

 

Min neste tanke var at kompisen min heller kunne kjøpe seg en eldre SSD, som da mer sansynlig vil passe bedre i hans maskin. For jeg regner med at eldre SSD'er har gått en del ned i pris med tiden, og han vil da kanskje ha muligheten til å finne seg en SSD med hele 200Gb lagringsplass til en mindre penge enn det han hadde betalt for Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB?

 

Så nå er jeg ute etter deres hjelp. Hvordan vil dette fungere? Kan han sette inn en SSD med SATA 3, eller burde han heller gå for en SATA 2 disk?

 

På forhånd takk!

 

- Menilothes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...