Gå til innhold

PC til Skyrim, stille, ca 10k


Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter mange år på konsoll går jeg nå tilbake til PC som primær spillplattform. Jeg må derfor bygge ny PC mer eller mindre fra grunnen av. Den skal kunne kjøre Skyrim med akseptabel framerate i 1920*1200 når dette kommer ut. Den skal også takle SW: The Old Republic og Diablo III når disse kommer. Samtidig skal den stå på soverommet og jeg liker ikke å reboote, så den bør være ganske stillegående.

 

Etter litt forumtråling har jeg kommet fram til disse komponentene:

 

Kabinett: Fractal Design Define R3

Hovedkort: Asus P8Z68-V PRO

Prosessor: Intel Core i5 2500K

Prosessorvifte: Noctua NH-D14

RAM: Corsair Vengeance DDR3-1600 8GB Low Profile

Skjermkort: Asus GeForce GTX 570 DCII 1280 MB

SSD: Crucial m4 128 GB

Harddisk: Har en 1 TB Samsung Spinpoint fra før

Strømforsyning: Corsair HX 650W

Mus: Logitech G9x

Tastatur: Logitech G110

Skjerm: Har en 24-tommer Eizo fra før, samt en gammel 17-tommer Samsung

Lyd: Har et par gode Sennheiser hodetelefoner

 

Total pris: I overkant av 10000 kr.

 

Det jeg er mest usikker på her er om jeg burde gå for 750W strømforsyning i stedet for 650W. Mindre belastning skal jo gi mindre bråk, og dersom jeg en dag vil overklokke kan det jo være greit å ha. Eller er 650W uansett nok?

 

Ellers er komponentene plukket ut for å lage et kompromiss mellom ytelse, pris og støynivå. Er det noen av komponentene jeg åpenbart bør bytte ut?

 

Jeg kommer til å splitte handlelista mellom to butikker. DustinHome og MPX, sannsynligvis.

 

Blir glad for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser veldig bra ut, og veldig likt et tiltenkt bygg jeg planla for meg før jeg bestemte meg for å vente.

 

 

Angående PSU ville jeg sterkt vurdert denne istedet: http://www.dustinhome.no/seasonic-x-760-760w-modular/product/5010588040 eller en av de andre med mindre watt hvis det blir overkill.

 

Brukte som sagt en del tid på research angående deler, og har brent meg på støyende PSU før, og Seasonic X-serien kom høyt ut på tester jeg leste, med vifte som er av lenge til tempen blir for høy etc.

Lenke til kommentar

Er jeg gal i min antagelse om at man enten bør klinke til med SLI/CrossFire med en gang, eller satse på å oppdatere til nyere enkeltkort over tid?

 

7000-serien til AMD kommer på nyåret. Da kan det plutselig være at man får mer trøkk pr investerte krone av å kjøpe et nytt enkeltkort, kontra å putte inn ett til av det man har fra før.

 

Kan være jeg tar feil i mine antagelser, men jeg ville enten kjørt SLI/CrossFire med en gang eller satset på å oppdatert enkeltkort med tiden.

 

Prisene på skjermkort faller ikke så voldsomt mye før de går ut av markedet, gjør de det? Hvertfall ikke de kvasseste kortene.

 

I så fall kommer du langt med 650W, og kan spare de ekstra kronene.

 

Edit: I hope this made sense. Og beklager hvis litt off topic.

Endret av ragnarocc
Lenke til kommentar

Min erfaring er at skjermkort ikke faller noe særlig i pris etter at det kommer nye og raskere skjermkort. Så jeg er enig i din antagelse om at dersom man skal kjøre SLI kan man like godt gjøre det med en gang. Men i mitt tilfelle er ikke det noe alternativ, både på grunn av pris og støy. Jeg har i tillegg valgt et skjermkort som tar opp tre kortplasser. Tester jeg har lest forteller at flere slike i SLI bråker mer enn referansekort i SLI pga at de blir stående tett og får dårlig lufttilgang.

 

Min plan er derfor å kjøpe et enkeltkort med OK ytelse og hoppe over en generasjon skjermkort før jeg oppgraderer.

 

Når det gjelder strømforsyningen ser jeg at Corsair HX 750W er på tilbud hos DustinHome, så da blir det kanskje den uansett.

Lenke til kommentar

Oppsettet ser veldig bra ut. Jeg har i det hele tatt veldig lite å si på det i forhold til negative ting. Det ligner veldig på mitt eget oppsett forøvrig.

 

Først av alt så vil jeg bare gi et forslag her i forhold til støyen. Det er ikke alle som tenker over det når det gjelder stasjonære maskiner - men det er ingen grunn for at du ikke kan bruke sleep-mode på disse akkurat som på laptopper. En maskin som dette vil kunne starte fra sleep på ca et halvt sekund, og gå ned i sleep på 2-3 sekunder maks. Med sleep mode så lagres jo alt du holder på med, så det er jo i praksis det samme som å la den stå på. Så lenge du ikke skal ha programmer kjørene i bakgrunnen som en slags server så er vel dette den beste løsningen? Fordelen er jo at du får absolutt null støy når du ikke aktivt bruker den - og om du er såpass sensitiv i forhold til akkurat dette så er det jo den ultimate løsningen. Det er ihvertfall slik jeg gjør det med min primære gaming maskin. Den rebootes kun når det trengs pga. software oppdteringer og står ellers normalt i sleep slik at den bruker tilnærmet ingen strøm men likevel er klar til å spille på under sekundet. Til og med en XboX slår ikke det ;)

 

Andre ting:

-PSU styrke henger ikke egentlig veldig sammen med støynivå. Teoretisk gjør det kanskje det - men i praksis er det hvordan modelen har implementert sin viftekontroll som er mye MYE mer avgjørende.Om du ikke er tilfreds med en rimelig standard strømforsyning (de er ganske så stille i disse dager egentlig gjevnt over) så se etter en PSU som spesifikt kan slå av viften HELT når forbruket er lavt. Dette er en litt spesiell feature som ikke alle PSUer har - men det tillater at PSUen i praksis blir helt støyløs til normalt bruk (idle eller vanlig desktopbruk) og kun vil kicke inn når du spiller 3D spill i litt lengre strekk. Om du er virkelig sjenert av lyd så er nok dette en god løsning for PSUen

 

-I forhold til kommentaren på PSU over, vær forberedt på at skjermkortet vil nok være absolutt største lydkilde både ved idle og ved load. Ha det i tankene. Det beste du kan gjøre i forhold til dette er å gå med en produsent som bruker en dual-fan design på kortet. Disse bråker en del midnre både i idle og load. Bruker du programvare for å tweake vifteinstillingene kan de da bli rimelig stille ved idle. litt støy ved load kommer du ikke unna - men da er du opptatt med å spille uansett så det betyr vel ikke like mye.

 

I forhold til skjermkort så ville jeg ikke rådet deg til å kjøpe noe mer enn dette for nå. Jeg tror du vil bli overrasket over hvor sterkt denne generasjonens high-end kort faktisk er. Du vil ikke trenge noe mer enn dette kortet for å kjøre alle de spillene du har nevnt på maks. Det kan jeg nesten garantere. Jeg tror ærlig talt at når du har prøvd det kortet for seg selv vil du ikke føle noe spesiellt behov for å ha en enda sterkere løsning siden alt uansett flyter flott på maks eller nær-maks detaljer.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Seasonic-X serien jeg skrev om tidligere har denne funksjonen Stigma nevner.

 

 

På mitt nåværende bygg ble jeg nødt å modifisere OCZ strømforsyninga og røske ut den orginale viften da den gikk på 100% uansett load, og bråket mer enn mine 2 AMD 4850 kort i idle, sinnsykt irriterende. Kjipt å miste garantien, men etter noen år nå holdt jeg på å krype opp etter veggen :)

Lenke til kommentar

Seasonic-X serien jeg skrev om tidligere har denne funksjonen Stigma nevner.

 

 

På mitt nåværende bygg ble jeg nødt å modifisere OCZ strømforsyninga og røske ut den orginale viften da den gikk på 100% uansett load, og bråket mer enn mine 2 AMD 4850 kort i idle, sinnsykt irriterende. Kjipt å miste garantien, men etter noen år nå holdt jeg på å krype opp etter veggen :)

 

Moddet du til noen dynamisk vifteløsning da? (i så fall hadde det vært interessant å høre mer da jeg kanskje tenkte på å gjøre noe slikt)?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Nei, hadde ikke behov for det. Den nye vifta som ble satt inn lodda jeg på en 12v og jord fra molex, enkelt og greit. Den er såpass mye stillere enn den orginale at det er en drøm nå. Det eventuelle problemet som kan dukke opp er hvis PSU'en er for smart til sitt eget beste, og nekter å starte hvis det ikke er vifteaktivitet, men det gikk heldigvis greit på denne.

 

Kunne loddet den inn til 5v på molex, men det får bli senere ved behov. Nå er det andre ting som bråker mer.

Lenke til kommentar

Nei, hadde ikke behov for det. Den nye vifta som ble satt inn lodda jeg på en 12v og jord fra molex, enkelt og greit. Den er såpass mye stillere enn den orginale at det er en drøm nå. Det eventuelle problemet som kan dukke opp er hvis PSU'en er for smart til sitt eget beste, og nekter å starte hvis det ikke er vifteaktivitet, men det gikk heldigvis greit på denne.

 

Kunne loddet den inn til 5v på molex, men det får bli senere ved behov. Nå er det andre ting som bråker mer.

 

Får jo bare håpe at kjølingen fremdeles er tilstrekkeig ved maks belastning da... det er jo alltid litt scary om du ikke har en dynamisk kjølemetode. Går du ned i støy på viften så går du som regel ned i luftvolum også tross alt. Det er ikke bare bare å installere en superstille vifte.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg fikk min PC i posten på fredag, og må si oppsettet er ganske likt..:

 

Kabinett: Fractal Design Define R3 CHECK

Hovedkort: Asus P8Z68-V PRO CHECK

Prosessor: Intel Core i5 2500K CHECK

Prosessorvifte: Noctua NH-D14 CHECK

RAM: Corsair Vengeance DDR3-1600 8GB Low Profile CHECK

Skjermkort: Asus GeForce GTX 570 DCII 1280 MB CHECK

SSD: Crucial m4 128 GB CHECK

Harddisk: Har en 1 TB Samsung Spinpoint fra før CHECK

Strømforsyning: Corsair HX 650W HX 750W

Mus: Logitech G9x G700

Tastatur: Logitech G110 CHECK

Skjerm: Har en 24-tommer Eizo fra før, samt en gammel 17-tommer Samsung Dell U2311H

Lyd: Har et par gode Sennheiser hodetelefoner G930

 

For en førstegangsbygger som meg tok det sin tid å få på plass alt sammen, men nå er den oppe og går. Funker knall. :)

Lenke til kommentar

Nei, hadde ikke behov for det. Den nye vifta som ble satt inn lodda jeg på en 12v og jord fra molex, enkelt og greit. Den er såpass mye stillere enn den orginale at det er en drøm nå. Det eventuelle problemet som kan dukke opp er hvis PSU'en er for smart til sitt eget beste, og nekter å starte hvis det ikke er vifteaktivitet, men det gikk heldigvis greit på denne.

 

Kunne loddet den inn til 5v på molex, men det får bli senere ved behov. Nå er det andre ting som bråker mer.

 

Får jo bare håpe at kjølingen fremdeles er tilstrekkeig ved maks belastning da... det er jo alltid litt scary om du ikke har en dynamisk kjølemetode. Går du ned i støy på viften så går du som regel ned i luftvolum også tross alt. Det er ikke bare bare å installere en superstille vifte.

 

-Stigma

 

Det er den absolutt. Ingen tvil der i gården. Målte med temperaturmåler før og etter, ingen forandring. Rett og slett bare dårlig arbeid av PSU fabrikanten.

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill, har bestilt nå.

 

Det ble 750 W PSU, jeg satser på at den ikke bråker for mye. Kjedelig at du hadde dårlig erfaring med Logitech G9x, MongoMan. Jeg satser på å være heldigere. Jeg bruker fingertuppene til å styre musa og har hånda på musematta og trenger derfor en ganske lav mus. G9x kommer med to forskjellige deksler, hvorav det ene er ganske lavt. Jeg syntes den virket ganske komfortabel da jeg prøvde den i butikk.

 

Splittet handlelista mellom Komplett og DustinHome og fikk med meg tilbud fra begge. Havnet bare noe få hundrelapper over minste mulige totalsum i prisguiden.

 

Nå gleder jeg meg til å motta varene, bygge og teste ytelse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...